על הספה - פורומי מומחים

פורום אבחונים

פורום אבחונים

פורום אבחונים מנהלת פורום ד"ר רונית רוט חנניה
פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מוכרת ע"י משרד הבריאות. סיימה פורום אבחונים
לימודי תואר שני ושלישי בארה"ב, עם התמחות ממוקדת באבחון והתערבות בגיל הרך בארה"ב ובישראל. עובדת מזה מספר שנים כפסיכולוגית התפתחותית בכירה במכון להתפתחות הילד וכן כמרצה בתכנית לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה התפתחותית (אוניברסיטת חיפה, המכללה האקדמית תל-אביב יפו. אבני דרך הינו מרכז התפתחותי להתערבות מוקדמת. הצוות המקצועי שלנו מגיע הביתה ונותן את הטיפולים בסביבה הטבעית של הילד.

הפורום עוסק באבחונים של ילדים: אילו סוגים של אבחונים קיימים וכיצד יודעים איזה אבחון מתאים ומתי? כיצד קוראים ומבינים את תצאות האבחון? מתי כדאי לפנות לאבחון וכמה זמן אורך התהליך?

תחומי הפורום:

* אבחונים של ילדים.
* סוגי איבחונים.
* איזה איבחון מתאים ומתי.
* קריאת תוצאות האיבחון.
* מתי כדאי לפנות לאבחון ואיך....

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.

כל מה שצריך לדעת על אבחונים
 X

שלום רב, נשמע שעברת חוויה מטלטלת ורעה. פחות משנה הדיאגנוזה או הכותרת - ויותר חשוב שבנך יקבל את הטיפולים שהוא זקוק להם, אם אכן זקוק להם. כדי לדעת למה הוא זקוק צריך בעצם אבחון פסיכולוגי מדוייק שיאפיין את הפרופיל ההתפתחותי שלו, יתייחס לחוזקות ולחולשות, וידייק את הצרכים שלו. ממה שכתבת אני מסינה שלתחושתך האבחון האחרון לא נתן את המענה הזה. ייתכן וכדאי לך לפנות, עם כל הצער שבדבר, לאבחון פרטי אצל פסיכולוג.ית התפתחותי.ת מנוסה שיוכל לתת תמונה ברורה יותר של המצב כרגע ולהמליץ על התערבויות מתאימות. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, נשמע מהתיאור שלך שבסה״כ בנך מתפתח באופן תקין וכמצופה לגיל. העובדה שהוא לא מצביע, אך מתקשר בהרבה דרכים אחרות: מחוות אחרות, הבעות פנים, תנועות וכיו״צ מלמדת שהבסיס התקשורתי כפי הנראה תקין. מכיוון שהוא נמצא גם במעקב סדיר ומטופל - נראה שאת יכולה להנמיך רמות חרדה ודאגה. בעיקרון, קשיי תקשורת מהותיים ומשמעותיים אפשר לראות כבר במהלך השנה הראשונה לחיים, ובמקרים מובהקים אפשר לאבחן כבר סביב גיל שנה. לא נראה בכלל מהמידע שמסרת שזה נוגע לבנך. לכן כאמור, חשוב לעקוב אחר ההתפתחות אבל לא נראה, שוב, על פי תיאורך, שיש מקום לדאגה סביב התקשורת. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, רק רופא התפתחותי/נוירולוג ילדים ופסיכולוג התפתחותי יכולים לתת אבחנה של עיכוב התפתחותי או אבחנה אחרת המתייחסת לתפקוד ההתפתחותי הכללי או לקשיים בתחומים מסוימים. על סמך התיאור אי אפשר לתת אבחנה, בטח בלי לראות ולבדוק את בתך. לכן, דאגתך מובנת - אבל חשוב שייערך אבחון מקיף ומלא גם על ידי רופא וגם על ידי פסיכולוג כדי לקבל תמונה התפתחותית ברורה שתאפשר לתת המלצות טיפוליות מותאמות. אם את לא רוצה לחכות לתור בהתפתחות הילד, אז אולי כדאי לפנות באופן פרטי.


שלום רב, את מתארת ילד מוכשר מאד שמצליח להסתדר יפה גם מבחינה חברתית ולהשתלב במסגרת הגן ללא קשיים. אם זאת תמונת המציאות ובנך אינו מביע שום מצוקה ואת לא שומעת על קשיים או בעיות שלו מהגננות, ואת גם לא חווה שום קושי משמעותי בבית - אז בשלב זה אין צורך לפנות לאף אחד.


שלום רב, על פי התיאור שלך קיים עיכוב מוטורי (לרוב 18 חודשים הם הגבול העליון להליכה עצמאית) וכן התנהגות תקשורתית שאינה עקבית. לכן, מומלץ בכל זאת לערוך אבחון התפתחותי מקיף.


שלום אלונה את מתארת תמונה מבלבלת ולא עקבית. לתת אבחנה על סמך פסקה אחת יהיה לא אחראי ולא מקצועי. חשוב שאיש מקצוע יראה את הילדה ויתן לך תשובה מקצועית. בהצלחה



שלום רב, בגיל 9 חודשים אמנם מצופה שתינוקת תפנה את ראשה לעבר שמה אם נקרא אבל לפי תאורך היא עושה מספיק דברים תקשורתיים אחרים. אם את דואגת, אז מומלץ שתפני להתפתחות הילד ושם כדאי שתעבור אבחון רפואי ואבחון פסיכולוגי התפתחותי כדי למפות את כל התפקודים ההתפתחותיים שלה וכדי להחליט האם זקוקה להתערבות כלשהי כדי לקדם את התפתחותה. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, מהתיאור שלך עולה תמונה קצת מבלבלת, ולכן אולי כדאי לפנות להתפתחות הילד ולבדוק אם ניתן לערוך לבתך אבחון. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, נראה שבשלב ראשון מומלץ לפנות לטיפול אבחוני אצל פסיכולוג התפתחותי כדי להעריך האם מדובר בקושי רגשי-התנהגותי- הסתגלותי או בבעיה מורכבת יותר. בהמשך יוחלט האם נדרש אבחון או טיפול או הדרכת הורים. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, נראה שבשלב זה כדאי שתקחי את בנך להערכה התפתחותית כוללת (על ידי פסיכולוג התפתחותי/ת) במסגרת התפתחות הילד, שם יוכל להיבדק גם על ידי רופא התפתחותי וצוות פארא-רפואי על פי צורך (קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק וכו׳). בברכה,