שאלה: בן שנתיים ו5 - (טל)
שלום. בני בן שנתיים ו5 נמצא איתי בבית, עם עיכוב שפתי- יש לו די הרבה מילים אבל לא מצרף וגם לא אומר משפטים עדיין. מבחינת הבנה יש כמה דברים שמטרידים אותי למשל אם אקרא בספר סיפור ואשאל אותו איפה משהו מסוים לרוב הוא לא יצביע על הפריט. אולי יסתכל לכיון. מנגד כשהוא עם עצמו הוא יכול לעיתים לתאר את מה שהוא רואה. וגם בכללי נראה שלא כל הוראה שאני מבקשת ממנו הוא מבין- בעיקר הוראה מורכבת. לפעמים אם אדגים לו פעם אחת, בפעם השניה הוא יבין טוב יותר. יודע להתאים צורות, צבעים לא בדקתי אבל אני חושבת שהוא עדיין לא בכיון. כשמעוניין במשהו או שמצביע לכיון, או מושיט יד או שמוביל אותנו או אומר אם יודע. בנוסף יש לו הרבה גיבריש שמברבר לעצמו, כשפונה אלינו מדבר במילים מובנות יותר: קח, תן, עוד, מים ומשיב בכן או לא. מוטורית לא הבחנתי בבעיה: משחק יפה בגן שעשועים, נהנה מטיפוס, משחיל, עושה פאזלים, מצייר, מדביק מדבקות, אוהב לרקוד, מוחא כפיים וכו. חברתית משחק יפה מצטרף לאחים שלו בזמן משחק וכו. עוד עניין קצת מטריד זה שאם שומע שיר מוכר בשניות הראשונות מקשיב ונראה מעט שקוע. יודע לתת נשיקה, להצביע, לנפנף לשלום (אבל לא בצורה של לסגור את האצבעות אלא רק נפנוף כל כף היד) מה התרשמותך לאור זה?
תשובה: בן שנתיים ו5 - (מיכל דביר קורן)
שלום טל,
אני מניחה שאת תארת מגוון התנהגויות של בנך כדי להבין האם הוא מעוכב בהתפתחותו או לא, אבל הערכה התפתחותית לא מבוססת רק על מה שילד עושה/לא עושה, כלומר לא רק על איזה יכולות וכישורים נרכשו, אלא גם על התמודדות, התנהגויות ויצירת קשר חברתי ורגשי. אני מציעה להתבונן באתר של טיפת חלב או באתרים דומים שניתן דרכם לערוך מעין "בדיקה התרשמותית ראשונית" ולראות איפה הוא עומד בערך, ולצד זה, אם את מודאגת לפנות להערכה התפתחותית אצל רופא התפתחותי, ו/או קלינאית תקשורת או מרפאה בעיסוק עם ניסיון התפתחותי.
בהצלחה
מיכל