כל מה שצריך לדעת על ...

טיפול במתבגרים

גיל ההתבגרות

בעולם המערבי המודרני הולכת ומתארכת תקופת ההתבגרות והיום מדברים על תקופת גיל ההתבגרות המתרחשת בין גילאי 8,9 ועד סוף שנות העשרים. כמובן שלא אצל כל ילד ההתבגרות כה ארוכה. יש ילדים המתבגרים מוקדם יותר ואחרים מתחילים להתבגר מאוחר יותר וכך גם לגבי סיום התקופה. לתהליך ההתבגרות מאפיינים גופניים ביולוגיים וגם היבטים רגשיים נפשיים המשפיעים גם על סביבתו ומשפחתו של המתבגר. סיומה של התקופה עשוי לבוא לידי ביטוי בהגיעו של המתבגר לבשלות מינית ולעצמאות חברתית ורגשית . במקרים רבים שני היבנטים מרכזיים אלו של גיל ההתבגרות אינם מסתיימים בפרק זמן דומה ונוצרים פערים המקשים הן על המתבגר והן על סביבתו. בממוצע מגיע גיל ההתבגרות לסיומו מבחינה גומנית ומינית עד גיל 16 (אצל בנות מתחיל ומסתיים מוקדם יותר).

תקופת גיל ההתבגרות מאופיינת בעיקר בשינויים רבים העוברים על המתבגר.
הגוף משתנה, נקודת המבט על החיים ובעקבותיה גם דפוסי ההתמודדות וסדרי העדיפויות,
הסתכלות החברה על הנער שאינו עוד ילד משתנה וכן הציפיות ממנו.
על המתבגר להתמודד עם שינויים אלו ולגבש דימוי עצמי ותפיסת עצמי חדשה לגבי עצמו.
יש מתבגרים העוברים גיל זה בשלום יחסי ואחרים זוכרים את תקופת גיל ההתבגרות
כתקופה הקשה בחייהם. יש אף מבוגרים הנזכרים בגעגועים לתקופה זו.

טיפול אונליין למתבגרים

הורים מדברים התבגרות 13-15

כתבות/מאמרים בנושא טיפול במתבגרים

כתבות שנכתבו על ידי מיטב אנשי המקצוע בפורטל על הספה

אנשי טיפול

אנשי טיפול המתמחים בטיפול במתבגרים

לכל אנשי הטיפול המתמחים בנושא מתבגרים
טיפול במתבגרים

מימי ז'רנקוב

טיפול נפשי למתבגרות ונשים צעירות

התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות במיניות וזהות מינית, אבל ואובדן, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים
אזור בארץ: שרון,כפר סבא
שפה: עברית,אנגלית


מומחית לטיפול רגשי למתבגרות ונשים צעירות סביב חרדה, דיכאון, קשיים במערכות יחסים, דימוי עצמי נמוך, אבל ,קשיים במערכות יחסים ובדידות.
טיפול במתבגרים

נועה נגר

עו''ס מומחית בשיקום נפשי, אימון אישי קוגניטיבי, צעירים ומבוגרים

התמחות: ליווי צעירים ומבוגרים בתהליכי שינוי, התמודדות עם משברי חיים, דיכאון, יחסים בין אישיים ושיקום על רקע רפואי/נפשי (נכויות ומחלות כרוניות)
אזור בארץ: אבן שמואל, קריית גת, אשקלון,אזור הדרום
שפה: עברית


אני עו''ס, מאמנת אישית, מומחית בשיקום בגישת CBT/NLP/פסיכו' חיובית. מתמחה בצעירים ומבוגרים עם קשיים על רקע נפשי או רפואי, מצבי משבר, קשיים במערכות יחסים, דכאון, ורצון לשינוי.
טיפול במתבגרים

איה לאל

פסיכולוגית קלינית וחינוכית מומחית

התמחות: קשישים,דיכאון,אבל ואובדן,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית, אנגלית


מטפלת במבוגרים, מתבגרים ומדריכה הורים. הטיפול מתאים למי שחווה קושי ומצוקה בחייו, בכל תחום. מתמחה בסובלים מהשמנה ובולמוסים, במי שנפגעו מיחסים עם נרקסיסטיים, הורות, ובגיל השלישי.
טיפול במתבגרים

בנימין גולדנהירש

פסיכולוג קליני וחינוכי מומחה

התמחות: מתבגרים, חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, פוסט טראומה, משברי חיים, אובדנות, משבר זהות,טיפול זוגי, טיפול פסיכודינמי
אזור בארץ: שפלה,רחובות
שפה: עברית,אנגלית


פסיכולוג קליני עם ניסיון רב בטיפול בנוער, מבוגרים וזוגות. מומחה למתבגרים, הדרכת הורים וטיפול מערכתי. מטפל בגישה עמוקה, אינטגרטיבית ואנושית היוצרת שינוי.

טיפול במתבגרים

סיגל צרקה

פסיכותרפיסטית, עובדת סוציאלית קלינית

התמחות: בריאות הנפש,דיכאון,אבל ואובדן,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים, חרדות, הפרעות אכילה, משבר הסתגלות, טיפול במתבגרים
אזור בארץ: שפלה,רחובות
שפה: עברית,אנגלית


מאמינה שקשר טיפולי קרוב, לא שיפוטי, ומקצועי מסייע לתהליך של שינוי באיכות החיים הרגשית והתמודדות עם הקשיים והמשברים במהלך החיים. מטפלת בגישה דינמית אך משלבת עפ"י צורך גישות נוספות.
טיפול במתבגרים

גליה שדה

פסיכותרפיסטית MSW

התמחות: טיפול במבוגרים ובני נוער (מגיל 16 ומעלה) החווים קשיים רגשיים, דילמות, משברים ב: זוגיות, עבודה, זהות, הורות ועוד.
אזור בארץ: חדרה, פרדס חנה, חריש
שפה: עברית


מטפלת באנשים המתמודדים עם דפוסים מעכבים, תחושת דיכאון ותקיעות, ביקורת עצמית, קושי בזוגיות ועוד. מאמינה בטיפול במרחב מכיל ולא שיפוטי המאפשר התבוננות משותפת, הכוונה, הקלה וצמיחה.
טיפול במתבגרים

שחף המפל

פסיכולוגית מומחית קלינית וחינוכית

התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: אזור השפלה, מודיעין
שפה: עברית,אנגלית


אני מאמינה שטיפול הוא קודם כל מפגש בין שני אנשים. כמטפלת, אני עושה מאמץ לפגוש את המטופל במקום בו הוא נמצא, ומשם לעזור לו לצמוח ולהשיג את היעדים אליהם הוא רוצה להגיע.
טיפול במתבגרים

מעיין ביטון

עו''ס, פסיכותרפיסטית

התמחות: חרדה, רגישות גבוהה, דיכאון, משברי חיים, בעיות משפחתיות, אבל, פוסט טראומה, בעיות שינה, ויסות רגשי, התפרצויות זעם
אזור בארץ: הוד השרון, כפר סבא, רעננה, הרצליה, אזור השרון
שפה: עברית,אנגלית


עו"ס קלינית מטפלת בטיפול ממוקד מטרה בנוער ומבוגרים. מומחיות בויסות רגשי ורגישות גבוהה, בעלת ניסיון של 15 שנה בטיפול בחרדות, טראומות, קשיים במערכות יחסים, קשיי ויסות וכעסים.

השלכות רגשיות של ההתפתחות בגיל ההתבגרות


קצב הצמיחה בגיל ההתבגרות משתנה ממתבגר למתבגר אך גם אינו אחיד בין מערכות הגוף השונות. יכול להיווצר פער בין צמיחת השרירים לצמיחת השלד ופער זה ישפיע על הקואורדינציה, על שיווי המשקל ועל המסורבלות המוטורית של המתבגר. מסורבלות זו יכולה להיחוות על ידו כמביכה ולעורר רגשי נחיתות והמתבגר עלול להימנע ממגע ומפעילויות מסוימות ולהסתגר בתוך עצמו. מתבגרים מסוימים ישתמשו במנגנון של השלכה וילעגו לאחרים או ישליכו מבוכתם על תחומי חיים אחרים.

שינויים מהירים אלו מתרחשים לאורך שנים ספורות. יחד עם השינויים הפיזיולוגיים גורמים ההורמונים לשינויים במצב הרוח וגם לתחילת התעוררות הדחף המיני. בהתחשב בכל ההיבטים הרגשיים והחברתיים האחרים של גיל זה, השפעתם של ההורמונים של עולמם הפנימי של המתבגרים היא עצומה ומבלבלת.



להיות הורים למתבגר


הילדים מתבגרים ושינויים אינספור עוברים עליהם- גופניים, חברתיים, רגשיים, קוגניטיביים. לשינויים יש השלכות על התנהגותם אשר פעמים רבות איננה קלה לסביבתם. הם בודקים גבולות, רוצים להתנסות ולפעמים גם לחצות קווים מסוכנים, הם בועטים בעולם בניסיון להבין מי הם ומה הם.

בעקבות שינויים אלו תפקיד ההורים בחייו של הילד הגדל- משתנה. על ההורים להתאים את המענים והתמיכה שידעו לתת לילד, עכשיו לצרכים החדשים של המתבגר. על ההורים להבנות ערוצי תקשורת חדשים שיהוו הבסיס להמשך- לשנים המתארכות של גיל ההתבגרות ולבגרות הצעירה. התארכות והקדמת גיל הבגרות בחברה המודרנית, מן הסתם יוצר קיצור משמעותי של גיל הילדות. המעבר נעשה מהיר ומוקדם ולהורים רבים הוא מגיע בהפתעה, לעמים אפילו קצת מאוחר מדי ונוצר פער בין איך שההורים תופסים את ילדם – כילד לבין העולם שבו הוא נמצא- ההתבגרות.

פערים ושינויים אלו הם אתגר גדול להורים. הורים המצליחים להיות גמישים, מכילים אך מאוד ברורים לעצמם ועצמם מה הם הגבולות ומהן הציפיות המותאמות לתקופה זו , יש להם סיכוי טוב לצלוח את התקופה עם ילדם ואפילו להשאר עם טעם טוב וגעגועים...

חרדה חברתית אצל בני נוער


חרדה חברתית היא למעשה ביישנות שעלתה על גדותיה. מדובר בפחד מוגזם וקיצוני ממצבים חברתיים, וליתר דיוק, משיפוטם של אחרים. פחד זה מוביל להימנעות. כאשר הפחד מכתיב את ההתנהגות, ההימנעות מסייעת לאדם החרד לא לבוא במגע עם תחושות לא נעימות הכרוכות בהתעמתות עם פחדיו. וכך קורה שצעירים רבים מבלים את רוב ימיהם בין ארבעה קירות ומול מסך. דרך התמודדות נפוצה נוספת היא באמצעות "התנהגויות מגוננות". הגעה מצב החברתי, אך התגוננות באמצעות ישיבה צמוד לקיר, השפלת מבט, כתיבת סמס במקום שיחה ישירה וכו'. התנהגויות אלה אכן מקלות בטווח הקצר על תחושות המצוקה, אך לטווח הארוך הן משמרות את החרדה.

חרדה חברתית נוטה להתפרץ בתחילת גיל ההתבגרות בגלל האתגרים הרבים הנלווים לגיל זה: השינויים ההורמונליים, הגופניים והרגשיים, והדרישות החדשות והמלחיצות המתדפקות על הדלת. בנוסף, הרצון העז המאפיין גיל זה להשתייך, ולהצטייר תמיד כחזק שווה ו"תקין", דווקא מחליש באופן פרדוקסלי את יכולת ההתמודדות עם הקושי הזה. מצער לומר, אך היכולת להודות בקושי נפשי, ולקבל תמיכה ומענה, מגיעה לרוב רק לאחר שנים של סבל מצטבר, ובגיל צעיר נדיר למצוא ילדים שיודו בקושי שלהם ואף יסכימו לקבל טיפול כלשהו.

ישנו גם קושי מובנה במערכת החינוך שאינו מאפשר מענה הולם לבעיה: דווקא הילדים המופנמים והשקטים אינם זוכים למענה, ואילו הילדים המוחצנים והרועשים זוכים לכל מלוא תשומת הלב משום שהתנהגותם מאיימת על האחר ועל שלוות הכיתה. הפתרונות קיימים, אך הם דורשים שיתוף פעולה של כל הגורמים במערכת החינוך: המורה או המחנך שיביא לידיעת היועצת את הקושי של הילד; היועצת שתבצע בירור ותפנה להורים; וההורה שידע על המענים הקיימים - ואז, בהנחה שגם הילד ישתף פעולה, יופנה למסגרת המתאימה לו.
המענה של רקפת: הפעלת קבוצות חברתיות תרגוליות למתמודדים עם חרדה חברתית. לקבוצות יש שני תפקידים: אחד – לשמש מסגרת חברתית תומכת לבני הנוער. השני – לאפשר מרחב בטוח לביצוע תרגילי חשיפה שהם כידוע הדרך הטובה ביותר להפחית את רמת החרדה. חשוב לציין שהקבוצות מיועדות אך ורק לבני נוער שהקושי החברתי שלהם נובע מחרדה חברתית ולא מרקע אחר.

כל מה שצריך לדעת על טיפול למתבגרים

הקבוצות מיועדות לגילאי 12-14; 15-18. את הקבוצות מנחים שניים: מנחה אחד בעל הכשרה טיפולית ולצידו מנחה שהתמודד בהצלחה עם חרדה חברתית. בנוסף לפעילות השבועית באולם הקבוצות יוצאות לפעילות לא פורמליות כגון טיולים, פיקניקים וכו'. הקבוצות משמשות מעין תנועת נוער למשתתפים. לעמותה יועץ מקצועי, ד"ר עידן אדרקה, פסיכולוג ומרצה בכיר באוניברסיטת חיפה.



למי פונים לטיפול במתבגרים?


לא כל איש טיפול הוא מומחה לטיפול בגיל ההתבגרות, המבנה הפסיכולוגי של בני הנוער שונה מאדם בוגר ולכן רצוי אנשים שהוכשרו במיוחד לטיפול בגיל ההתבגרות, חשוב גם לדעת כי קיים הבדל בין מטפלים לגילאים של ילדים לבין אנשי מקצוע המומחים בטיפול בגיל ההתבגרות, מחפשים מטפלים למתבגרים? לחצו כאן


מתי פונים לטיפול במתבגרים?


להיות מתבגר זה לא דבר קל, טבעי לחלוטין שלכל מתבגר או מתבגרת יהיו קשיים כאלה או אחרים בהתמודדת האישית שלהם, אך יש קריטריונים שונים שיכולים להצביע על צורך בהתערבות אנשי מקצוע. למשל קשיים חברתיים, בעיות התנהגות בבית הספר, מצוקה רגשית של המתבגר או התנהגויות שיכולות לרמז על הרס עצמי של המתבגר.

להורים חשוב להיות בקשב למצבו של המתבגר, מצד אחד חשוב עלינו להבין כי קשיים הם דבר נורמלי בחייו של מתבגר, צריך לקחת בפרופורציות את הקשיים של גיל ההתבגרות, אך מצד שני אסור להתעלם כאשר יש סימנים למצוקות כאלה ואחרות, נכון לפנות לאנשי המקצוע להם יש סל כלים שונה בהתמודדות אל מול המתבגרים וביכולת לסייע להם נפשית. אז כאשר הסימנים ברורים, לא להסס ולפנות לפסיכולוגים או אנשי טיפול אחרים המתמחים בטיפול בבני נוער.


סוגיות נפוצות לטיפול אצל מתבגרים


כל מתבגר או עולם ומלואו בפני עצמו, אך עדיין סוגיות רבות חוזרות ומעסיקות את בני הנוער שלנו, ובעיות שונות נפוצות אצל רבים מבני הנוער והן מאפיינות את גיל ההתבגרות. גיל ההתבגרות הוא התקופה בה בני הנוער מתחילים לתת משקל גדול למראה החיצוני שלהם, אלה הגילאים בהם הם מגלים את המיניות של עצמם, הם מתחילים להיות מושפעים יותר לתנודות מצב הרוח, יכולים לשקוע בעצבות ודיכאון, אצל חלק מבני הנוער אלה גילאים בהם הם נחשפים לראשונה לסמים ואלכוהול, לרוב ללא היכולות האמיתית להבין היכן עוברים הגבולות.

אצל בני נוער אחרים הקשיים יכולים לבוא מביישנות, קושי ביצירת קשיים חברתיים, ועוד מספר רב של סוגיות אשר מעסיקות את בני הנוער.


טיפול דינמי למתבגרים


בבסיס השיטה הדינמית עומדת ההנחה שקשיים נובעים מקונפליקטים נפשיים לא מודעים, מחוויות העבר אשר לא עובדו מספיק רגשית, תפיסה זו תוביל אותנו לטיפול אשר מנסה למצוא את הבסיס לבעיות מהן סובל המתבגרים, הצלחה של טיפול דינמי למתבגר יכולה להעלות את הערך העצמי של המתבגר, ולסייע לו לשפר את איכות חייו ולהתגבר על בעיות שונות כגון חרדה ודיכאון.