שאלה: התפתחות - (לי)
שלום!
בני בן 14 חודשים. הולך, יושב, מתקדם לגילו מבחינה מוטורית.
לא מצביע על חפצים, לא עושה שלום ומוחא כפיים לעתים נדירות (רק כשממש ממש כיף לו - נניח בים זה קרה מספר פעמים ספורות).
חוץ מזה, יוצר קשר עין, נותן כיף, בא לילדים ואנשים ומחייך אליהם כשמתייחסים אליו, מעביר דף כשאני מבקשת ממנו כשקוראים ספר, מביא דברים מדי פעם כשאני מבקשת ממנו (נגיד כדור - גם יודע ומזהה כדור כשאני אומרת בלי שאני מצביעה עליו. גם מזהה ומכיר צעצועים אחרים שלו שיש להם ״שמות״ שהמצאנו בלי שאני מצביעה עליהם והולך לקחת אותם לבקשתי). כשרוצה שארים אותו מרים את הידיים ואומר ״מאמא״, כשאומרת ״שיר״ מסתכל על הטלוויזה מיד וצוחק (יודע שמשמיעים לו שירים משם), אומר מספר מילים - בקבוק, בננה, אבא, אמא ועוד כמה (מזהה את שנינו כמובן גם לפי מילה), אומר ״נד״ כשרוצה שנשיר לו נד-נד. יודע להצביע על בטן/אוזן כשמבקשת ממנו, יודע לזהות פרה וכבשה מתוך הצעצועים שלן ומביא אותן לבקשה, כששואלת אןתו איך גועה פרה אומר ״מו״. אוהב לשמוע שירים ומגיב לשירים שמכיר, ובכללי נראה לי מאוד ״מתקשר״ למרןת שלא עושה שלום ולא מצביע.
מה דעתך?
תשובה: התפתחות - (מיכל דביר קורן)
לי שלום,
ציינת יכולות תקינות אצל הפעוט לצד יכולות שעדיין לא נרכשו. לעיתים זה מעורר חשש ולעיתים זה לא אומר כלום, כיון שבהתפתחות מדובר על טווח של התנהגויות. חשוב להתבונן על היכולת שלו לא רק להיענות לבקשות אלא גם ליזום תקשורת ולמצוא דרכים לבטא את הרצונות והצרכים שלו. אם החששות נמשכים מציעה להתייעץ עם קלינאית תקשורת מומחית בהתפתחות הילד. בהצלחה,
מיכל