א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת


הדחקה

במרכזה של התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד עומדים מנגנוני ההגנה שתפקידם לשמור על האגו, האני, מאיום. הדחקה היא אחד ממנגנוני הגנה של האגו. כאשר עולות מחשבות, זכרונות ואירועים קשים איתם האגו מתקשה להתמודד וחווה אותם כמאיימים, מפעיל האגו מנגנון המעביר את המידע המאיים מהמודע לתת מודע. ההדחקה מתבצעת פעם אחת אך צורכת לאורך הזמן אנרגיה רבה על מנת לשמור את התכנים בתת מודע ולהמנע מגירויים העלולים להעלות את התכנים בחזרה למודע.

הדרכת הורים

הדרכת הורים הינו ענף יעוצי שהתפתח בשנים האחרונות כתגובה לאופנה הדמוקרטית בניהול המשפחה. מצד שני, אפשר לומר כי הדרכות הורים על סוגיהן השונים הם תוצר של ההבנה לגבי חשיבות המידע שיכולים הורים לרכוש ובכך להיות הורים טובים עוד יותר לילדיהם.
בעידן המודרני, בו לילדים נגישות אינסופית למידע, הם חשופים בין היתר גם לתכנים אלימים ובלתי מותאמים לגילם. מצד שני, מדברים על העצמתם, הורים רוצים לתת לילדיהם תחושת כוח ומסוגלות ולעיתים מבלבלים את חופש הבחירה בחופש מוחלט. התוצאה של תהליכים אלו היא אובדן הסמכות ההורית.
בהדרכת הורים, עובדים עם ההורים על יחסיהם עם הילדים, על תפיסתם את מעמדם ההורי ועל דפוסי התקשורת בבית. הדרכת הורים משלבת גישות קוגניטיביות (שינוי דפוסי חשיבה של ההורים) והתנהגותיות כמו גם גישות מערכתיות ומשפחתיות. מקובל מאוד לערוך חלק או את כל המפגשים בבית המשפחה כך מתאפשר למדריכ/ה לראות "בשידור חי" את דפוסי התקשורת ואת דרך התנהלות הבית ולהתייחס לחוזקות ולקשיים של המשפחה.


הזדהות

הזדהות היא היכולת של אדם לזהות עצמו עם תפיסותיו, דעותיו ורגשותיו של הזולת. חוויה של היסוד המשותף לעצמי ולאחר. כאשר לאדם יש הבנה של גבולות העצמי מול האחר, ורכש בתהליך ההתפתחות הרגשית את ההפרדות התקינה, הוא יכול לנוע בין תחושת ההזדהות ולבין הפרדה בינו לאחר. להבדיל מאדם שלא רכש הבשלה מספקת של כוחות האגו שעשוי להזדהות עם תחושותיו של אדם אחר כאילו הדברים הם שלו עצמו ללא יכולת לעשות הבחנה בין מצב האחר למצבו שלו.

הזדהות השלכתית projective identification

מושג אשר הוטבע על ידי מלאני קליין ב1946 המתאר מצב בו "העצמי" משליך את כולו או חלקים ממנו על האובייקט (על דמות אחרת, בדרך כלל המטפל). הוא תופס את האובייקט (המטפל) כאילו תכונות אלו היו שלו אך בו זמנית מזדהה עם תכונות אלו. תיאורטיקנים שונים מגדירים את ההזדהות ההשלכתית באופנים שונים בגלל מורכבותה. ככלל הזדהות השלכתית היא מנגנון הגנה שעשוי לאפיין אנשים בעלי אישיות פחות מאורגנת (גבולית עד פסיכוטית).

הזיה/ הלוסינציה

הפרעה בחשיבה בעטיה נוטה אדם להתייחס לדימיונותיו כאילו היו מציאות. מצב נפשי זה עשוי להופיע כחלק ממפסיכוזה (כאשר היא מקובעת ולא חולפת) או ממצבי חום, שכרות, מחלות זיהומיות או שימוש בסמים. על פי הגישה הפיכואנליטית הזיה הינה חויה רגשית מודחקת אשר המודע אינו מסוגל להכיל. ההזיה היא תוצאה של כשל נוירולוגי- פעילות יתר של מערכת העצבים המרכזית.

הטלה (פרוייקציה)

מנגנון הגנה של העצמי בו האדם מייחס באופן לא מודע לאדם את את דחפיו, רצונותיו, מחשבותיו וקונפליקטים פנימיים שלו. על ידי כך מצליח האדם להשתחרר מאותם רגשות שאינו יכול לשאת.

הטמעה

פיאז'ה הגדיר מושג זה כחלק מתיאורית ההתפתחות הקוגניטיבית.על מנת להתפתח ליצור חברתי בעולם על התינוק ללמוד מושגים רבים, לעשות הכללות והפשטות ולהסיק מגירוי אחד מוכר לגירוי חדש. אחת הדרכים בהן לומד הפעוט על העולם היא הטמעה אשר פירושה ישום של סכימה, תבנית מוכרת וקיימת (השויה להיות מוטורית, שכלית או רגשית) לגירוי או למצב חדש.

הימורים

דחף בלתי נשלט להימורים עשוי להפוך להתמכרות. הימורים כוללים מגוון רחב של תחומים – קזינו, ספורט, כרטיסי גירוד, קלפים ועוד. התמכרות להימורים מתחילה לרוב בגיל ההתבגרות, היא יוצרת דפוס בו האדם אינו יכול לרסן את דחף ההימור למרות הידיעה או ההבנה כי המשך פעילות ההימורים עלולה לגרום לו לנזק ממשי. ככל שההתמכרות מעמיקה נוצרת אצל האדם תחושה של דיכדוך, ריקנות וחרדה שעלולים להתפתח גם לדיכאון והפרעות נפשיות אחרות. בנוסף עלולים להיווצר חובות גדולים שיגררו בעקבותיהם איומים, הסבכויות עם השוק השחור ועם גובים המייצרים לחץ וחרדה גבוהים. (לקריאה נוספת: התמכרויות).

היפוכונדריה

נטייה מופרזת של אדם לעסוק במצבו הגופני תוך דאגה ופחד אמיתיים לבריאותם. לאדם הסובל מהיפוכונדריה תסמינים גופניים אם כי ללא ממצא פתולוגי. על פי סיווג ה DSM-IV הסימטומים צריכים להמשך לפחות שישה חודשים ברמה המפריעה לתפקוד יום יומי.

היפראקטיביות

הפרעה נוירופסיכיאטרית שכיחה שתחילתה בילדות והסתמנותה בדרך כלל מופיעה כבר שנים הראשונות ללימודים ונובעת מקושי בוויסות הקשב ובמיקוד הריכוז. להפרעה רקע גנטי ומרכיבים ביולוגים. על מנת לאבחן פעלתנות יתר ואימפולסיביות (היפראקטיביות) צריכים להופיע שישה מתוך תשעת התסמינים שנקבעו על פי ה DSM-IV למשך שישה חודשים לפחות בדרגה הפוגעת בתפקוד ולא מתאימה לשלב ההתפתחותי. חלק מהתסמינים הופיעו לפני גיל 7, ואת הפגיעה התפקודית ניתן לזהות בשני מקומות או יותר (בית ובי"ס). לקריאה נוספת: לקויות למידה.

היפנוזה

המילה היפנוזה, מיוונית, משמעה שינה. הטיפול משתמש בתרגילי הרפיה, ומביא את המטופל למצב של עוררות המודעות. מצב תודעה זה, שאינו שינה אך אינו ערות מוחלטת (מעין חלום בהקיץ), מאפשר האצת תהליכים טיפוליים. ההיפנוזה מורידה את לחץ הדם, ואת קצב פעימות הלב ומאפשרת לגוף להגיע למנוחה. כאשר עובדים עם זכרונות ההיפנוזה עוזרת למטופל לתת משמעות מחודשת, להבין הקשרים, להרגע ולבחון מחדש את אותם זכרונות מנקודת מבט חדשה. התהליך מאפשר הבניה מחודשת ובריאה יותר של תחושותיו והאסוציאציות של האדם עם אירועי העבר. השיטה יעילה ועוזרת במיוחד לטיפול בפוביות, חרדות ומצבי לחץ.

הכחשה

חלק מהתיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד עוסקת במבנה האגו. כאשר חווה האדם אירועים המהווים עבורו איום, מתעוררים מנגנוני ההגנה של האגו. אחד מהם הוא הכחשה. במנגנון הגנה זה, התוכן המאיים עולה למודעות, אך האדם מבטל אותובטענה כי אינו אפשרי או אינו נכון ומוצא הסברים חלופיים השמורים עליו מפני התמודדות עם הדבר המאיים. מנגנון זה נחשב למנגנון הגנה פרימיטיבי ולא יעיל, מאחר והוא מונע התמודדות עם המציאות באופן שעשוי להיות הרסני.

הלם

טראומה היוצרת הפרעה באורגניזם. גורם חדש, המופיע באופן פתאומי ולא צפוי בחייו של האדם, ומשנה את מהותו בצורה משמעותי כך שהאדם מתקשה להסתגל אליו. הפרעה פתאומית זו יוצרת חוסר איזון בתפיסת המציאות ולבלבול. קיימים עדיין מטפלים בתחום בריאות הנפש המשתמשים בטיפול בהלם לריפוי בעיות נפשיות שונות במטרה להגיע לאיזון מחודש.

הסתגלות

האופן בו אורגניזם מתאים עצמו לסביבתו. יכולתו של אדם לגמישות מבחינה גופנית ונפשית על מנת להגיע לאיזונים חדשים עם השתנות הסביבה היא המפתח לחוזקו הרגשי נפשי. כיוון והסביבה שלנו משתנה תמידית- החל ממזג האויר ועד למזגם של האנשים המשמעותיים בחיינו- עלינו להיות מסוגלים להתאים צמענו לסביבה החדשה ולהגיע לאיזון מחדש. תהליך זה הוא ההסתגלות.

העברה

הפנייה בלתי מודעת של רגשות (לרוב מודחקים) השייכים ליחסים עם אדם מסויים, כלפי אדם אחר, בדרך כלל- כלפי המטפל. המושג לקוח מתוך הבנת מורכבות יחסי מטפל – מטופל בטיפול נפשי. בתהליך זה המטופל חש ומביע רגשות כלפי המטפל אשר במקורם שייכי למערכות יחסים אחרות משמעותיות בחייו. דרך יחסי ההעברה ניתן לעבוד על הרגשות המודחקים ולהעלותם בהקשר בטוח יותר- ביחסים עם המטפל.

העברה נגדית

מונח אשר נטבע על ידי פרויד ב1910 ובא לתאר תופעה המתפתחת אצל המטפל כתוצאה מההשפעה של המטופל על רגשות לא-מודעים וקונפליקטים לא פתורים של המטפל. בדרך כלל כוללים רגשות של העברה נגדית אצל המטפל התנגדות מסוימת כלפי המטופל. בירור של רגשות אלו יעלה את הסוגיה אשר עורר המטופל אשר אינה הכרח קשורה למטופל אלא לעולמו הרגשי של המטפל.

התנהגות מסתגלת

מושג המתייחס ליכולתו של אדם ללמוד התנהגות בהתאם לנורמות החברתיות ולגילו בהתייחס למיומנויות יום יום ראשוניות ומתקדמות (רחצה, אכילה, לבוש, שימוש בכסף, התמצאות בזמן ובמרחב ועוד). השימוש במושג נעשה בהקשר לאנשים בעלי נכויות התפתחותית ויכולתם לרכוש מיומנויות לצורך השתלבותם בכיתה. מדידת ההתנהגות המסתגלת תלויה בחברה ובתרבות, בגיל ובמינו של האדם.

התניה קלאסית

מונח הלקוח מעולם הפסיכולוגיה הביהייביוריסטית (התנהגותית) ונטבע על ידי המדען הרוסי איוון פבלוב (ולכן נקראת גם התניה פבלובית). התניה קלאסית הינה תהליך למידה, אשר בו גירוי ניטרלי מעורר תגובה רפלקסיבית שלא היתה מתעוררת ללא תהליך הלימוד והצגת אותו גירוי מותנה. התגובה, ההתנהגות אינה חדשה אלא רק הקשר בין הגירוי שהופיע לפניה להופעתה של ההתנהגות.

התניה אופרנטית

התניה זו מתרחשת כאשר תדירותה של התנהגות מסויימת עולה בעקבות קבלת חיזוק על ההתנהגות. שכלול של התניה אופרנטית היא עיצוב התנהגות אשר בו לומד האדם התנהגות חדשה או מכחיד התנהגות קייימת באמצעות חיזוקים חיוביים או שליליים.

התקה

מנגנון פסיכולוגי באמצעותו מועבר מטען רגשי (רגש או דחף) מהאובייקט האמיתי שלו לעבר גורם אחר. מטרת ההתקה היא הפחתת לחץ. לדוגמה, אדם החוזר הביתה לאחר שמנהלו כעס עליו, מתיק את הכעס וצועק על ילדיו ללא קשר למעשיהם.

התמכרות

התמכרות היא דחף בלתי נשלט היוצר תלות בחומר, באדם או בהתנהגות מסויימת. הפסקה פתאומית של ההתנהגות או בשימוש בחומר הממכר תגרו לתגובות פיזיולוגיות ונפשיות קשות.

ההתמכרות עשויה להתחיל כהתנסות חוויתית ולהפוך להתמכרות בשל גורמים רגשיים שונים כגון- ביטחון עצמי נמוך, חרדה או דיכאון, ריקנות פנימית ועוד. גישות קליניות רואות במקור להתמכרות גורמים כגון קונפליקטים התפתחותיים לא פתורים, או חסכים רגשיים מוקדמים משמעותיים.

ההתמכרות הינה הינה תופעה ביו-פסיכו-סוציאלית. היא מהווה בעיה קשה המחמירה עם הזמן וגורמת להידרדרות אישית, גופנית, נפשית, כלכלית ומשפחתית .ההתמכרות פוגעת במכור, בסביבתו הקרובה, במשפחתו ובכל מי שחי לצידו.לקריאה נוספת על התמכרות

התקשרות

תיאוריית ההתקשרות עוסקת בקשר הראשוני הנוצר בין האם או המטפל העיקרי לתינוק. כאשר האם נענית באופן עקבי לצרכיו של התינוק וקשובה לאיתותיו, רוכש התינוק אמון בעולם והבנה כי הוא ראוי לאהבה והערכה. בסיס בטוח זה שהוא רוכש בקשר הראשוני מהווה מודל פעולה בסיסי ליצירת קשרים משמעותיים עם אחרים לאורך חייו. תינוק אשר אמו לא היתה קשובה באופן עקבי לצרכיו יפתח דפוס התקשרות חרד (מנטישה) או נמנע (מאינטימיות).לקריאה נוספת על התקשרות

התרצה, רציונליזציה

אחד ממנגנוני ההגנה של האגו. במנגנון זה, האדם משתמש בהצדקת התנהגות שאינה נראית הגיונית ומתאימה לסיטואציה או שסיבותיה אינן מובנות באמצעות הסברים שכלתניים הנתפסים כביכול כהגיוניים. לדוגמה, אדם ילד המתבייש או חושש להשתתף במסיבה של חבריו יאמר כי הוא עייף ורוצה ללכת הביתה.