א
ב
ג
ד
ה
ו
ז
ח
ט
י
כ
ל
מ
נ
ס
ע
פ
צ
ק
ר
ש
ת
לא מודע
מונח הלקוח מהמודל הטופוגרפי של פרויד המתאר את מבנה נפש האדם. על פי מודל זה הנפש בנויה משלושה רבדים- מודע, לא מודע (או תת מודע) וסמוך למודע. בלא מודע נמצאים הדחפים, משאלות וזכרונות אותם איננו יכולים להכיל ולתפקד כמצופה בחיי היום יום. תכנים אלו אינם נמצאים בתודעה אך משפיעים על התנהגותנו. תכנים אלו עלולים להופיע בחלומות או בסימפטומים נוירוטיים.
לאקאן, ז'אק מארי (1901- 1981)
רופא ופסיכואנליטיקאי צרפתי. לאקאן הגה רבות בכתביו של פרויד ונתן את הפרשנות המודרנית שלו למודל הטופוגרפי בכלל ולהבנת הלא מודע בפרט. לאקאן החל את דרכו הפסיכואנליטית דרך הפסיכוזה והתמקד בחוסר כוחו של האגו ביחס ללא מודע.
לביליות
חוסר יציבות של האישיות ושל מצב הרוח. תנודות מהירות וקיצוניות במצב הרוח ובביטויים ההתנהגותיים של מצב הרוח. לעיתים יכולים להופיע גם רגשות סותרים בעת ובעונה אחת . הלביליות יכולה להופיע אצל ילדים או אצל מבוגרים בעלי הפרעה מאנית. הלביליות נתפסת כהפרעה לא נורמטיבית כאשר לא נצפית סיבה מובנת או מניע לשינויים הקיצוניים במצב הרוח.
לוגותרפיה
גישה ווינאית לפסיכואנליזה אשר נוסדה על ידי ויקטור פרנקל ועיקרה היא השאיפה למשמעות (לוגוס= משמעות). פרנקל הוא אחד מאבות הגישה הקיומית- הומנית והטיפול בגישה זו מתמקד בחיפוש אחר משמעות שנותן האדם לחוויותיו ולאירועים בחייו. על פי פרנקל לאדם המודרני יש את האמצעים והמשאבים להתמודד עם קשיים וסבל אך הוא איבד את התכלית וסובל מ"ריק קיומי" ורק באמצעת מציאת משמעות ותכלית בחייו יוכל לצמוח ולהתגבר על קשייו.
לחץ stress
דחק, עקה, חוסר שקט פנימי, תחושת מתח. הלחץ מאפיין את החיים המודרניים האינטנסיביים, התחרותיים וההישגיים אך התחושה הפיזיולוגית המתעוררת היא הפעלה של מנגנון ההישרדות הפרימיטיבי של המוח המופעל במצבי איום קיומי. בגלל שבמצבי לחץ מופלעות מערכות החירום של גופינו, לאורך זמן יגרום מצב של לחץ לשחיקה גופנית ולבעיות נפשיות וגופניות.
ליבידו
אנרגיה נפשית הנובעת מאינסטינקט החיים. המונח נטבע על יד פרויד ובא לתאר את הדחפים והאנרגיה המינית שהיא אחד משני הכוחות המניעים את הנפש. הליבידו משפיע על האישיות והוא מולד ונרכש.
למידה חברתית, תיאורית
תיאוריית הלמידה החברתית של בנדורה, עוסקת בחקר תהליך החיקוי. על פי התיאוריה, תתרחש למדיה חברתית (חיקוי) בתנאים הבאים: חל שינוי קבוע בהתנהגות הנובע מהתנסות. החיקוי מתקיים על ידי קשב לגירוי (להתנהגות הנצפית) , הצפנה של המידע הנקלט, מוטיבציה, הנעה לביצוע ההתנהגות, וביצוע בפועל של ההתנהגות הנצפית.
לקות impairment
מושג רפואי המתאר אובדן או חסר במערכת הפיזיולוגית של גוף האדם. המונח מתאר את "הקלקול" של המערכת הביולוגית העשוי להביא לידי הגבלה בתפקודו של האדם.
לקות למידה
לקויות למידה הינן קבוצה של אבחנות המתארות קושי ספציפי, אחד או יותר, ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות. הלקות עצמה היא לקות נוירולוגיות וביטוייה הם קושי בתהליכים מסויימים של למידה (קריאה, כתיבה, חשבון, שפות זרות). רוב המאובחנים כבעלי לקות למידה הינם בעלי יכולת שכלית ואינטיליגנציה תקינה. ילדים או אנשים בעלי לקות למידה שונים זה מזה בתחומי הלקות, בחומרת הלקות וברמת השפעתה של הלקות על הסתגלותם והתמודדותם בלמידה ובחיי היום יום. (לקריאה נוספת: לקויות למידה)
א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת |