אבחון המשלב את האבחון הדידקטי של יכולות שכליות וכישורי למידה יחד עם היבטים רגשיים הקשורים ליכולות הלימודיות. אבחון זה יכול לתת תמונה מקיפה יותר של הגורמים המפריעים לילד או לאדם להגיע להישגים לימודיים ותוצאותיו יסייעו בבניית מערך התאמות ותכנית לימודים אישית.
הבנה מקיפה שלוקחת בחשבון את מצבו הרגשי נפשי של התלמיד תאפשר בנית תכנית טיפול והתאמת מסגרת חינוכית טובה יותר.
מה מטרת האבחון הפסיכודידקטי?
מטרת האבחון המשולב היא לבדוק את יכולותיו של הילד מבחינה לימודית, אקדמית. היכולות הנבדקות מגוונות- יכולת שכלית (הערכת אינטליגנציה, IQ), יכולות למידה (איתור לקויות וקשיי למידה), וכן יכולות רגשיות והתנהגותיות המשפיעות על הילד ועם ביצועיו בתחום הלימודי. כמובן שלצד הקשיים מאותרים כוחות שיסייעו לילד ולצוות המטפל בבניית אסטרטגיות למידה.
כך למשל, כאשר האינטליגנציה תקינה ועדין מראה ילד פער בין רמת ביצועיו בלימודים לאלו של בני גילו, מתעורר החשד לקיומן של לקויות למידה.
הפניה לאבחון פסיכודידקטי
הפנית הילד לאבחון פסיכודידקטי יכולה להיעשות על ידי אחד המורים או הצוות החינוכי, או על ידי ההורים. ההפניה תעשה במקרים בהם קיים פער בין ביצועיו של הילד בלימודים מול הביצועים המצופים ממנו בהתאם לגילו, תרבותו והרקע ממנו מגיע.
מקרים נוספים בהם מפנים לאבחון פסיכודידקטי הם מקרים בהם הילד מראה קשיים רגשיים והתנהגותיים, או כאשר ישנה שאלה לגבי התאמת המסגרת החינוכית, כאשר יש חשד לאינטליגנציה נמוכה מהממוצע. כמו כן, כאשר יש קושי לערוך אבחון דידקטי – כאשר הילד לא קורא או כותב, מתקשה בביצוע מטלות האבחון הדידקטי, האבחון המשולב, קרי, אבחון פסיכודידקטי יכול לשפוך אור על הגורמים לקושי זה.
במקרים בהם הקושי לבצע את האבחון הדידקטי נובע מחשד להפרעת קשב וריכוז – יש לערוך אבחון קשב וריכוז, שהוא אבחון שונה מאבחון פסיכודידקטי.
מה כולל האבחון הפסיכודידקטי?
בשלב הראשון באבחון, המאבחן יאסוף מידע על הנבדק- מהילד עצמו (תלוי בגיל וביכולות התקשורתיות שלו), מהצוות החינוכי ומההורים. לאחר קבלת תמונה כללית ורקע, יעבור הילד סדרה של מטלות ומבחנים, אשר ההרכב שלהם קבוע, ושבאים לבדוק יכולות חשיבה, פתרון בעיות, קריאה, חשבון, מודעות פונולוגית, תפישה חזותית, יכולות גרפו-מוטוריות, יכולות התמודדות עם מצבים רגשיים שונים, אינטליגנציה, ואת עולמו הרגשי של הנבדק.
לאחר שלב זה יגבש המאבחן מסקנות והמלצות להמשך. במידה ואותרו באבחון לקויות למידה, ההמלצות יכללו את ההתאמות הנדרשות לנבדק מהמסגרת החינוכית, על פי הנחיות משרד החינוך.
מי מוסמך לערוך אבחון פסיכודידקטי?
ניתן לחלק את ביצוע האבחון לשני חלקים ולשני מאבחנים- המאבחן הדידקטי יערוך את החלק הדידקטי ופסיכולוגי יערוך את מבחני האינטליגנציה ואת החלק הפסיכולוגי. כמו כן פסיכולוג מורשה, יכול לערוך את שני חלקי האבחון, במידה ועבר את הכשרה המתאימה.
מעוניינים שנמצא עבורכם את המאבחן/נת המתאימים ביותר? הזינו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.