איך זה להיות ילד עם בעיות קשב וריכוז?
דמיינו ילד קטן בערך בן 7, מהצד זה לא נראה שיש לו צרות, ממה הוא כבר ידאג?
אין לו בית לפרנס, עבודה לקום אליה בבוקר, אפילו מבחנים עד אין לו…
אז זהו שזה לא בדיוק כמו שזה נראה..
תנסו לדמיין: אתם יושבים בכיתה המורה מלמדת את הא-ב וכל מה שאתם צריכים לעשות זה להקשיב,
עד פה קל לא?
עכשיו דמיינו שבאותו הזמן אתם מרגישים כאילו אתם בתוך בועת חלל, מנותקים מהעולם שסביבכם. המילים של המורה מתמוססות באוויר, כאילו מדובר במנגינה זרה. אתם בטח אומרים "אם אני אתאמץ להקשיב אני אצליח.."
אז התאמצתם, ואתם מצליחים לשמוע את המורה, אבל כאשר אתם מנסים להתרכז בשיעור, עשרות מחשבות מתרוצצות – מה לעשות אחר כך? מה חברי חושבים עלי? האם אני אצליח בפעם הבאה? למה זה כל כך קשה לי? זה כבר יותר מסובך לא?
אז חכו זה לא הכל, יצאתם להפסקה, אתם מחפשים עם מי לשחק, הילדים סביבכם נראים כמו שמים וארץ הם מצליחים לבנות קשרים חברתיים בקלות, בעוד אתם עומדים בצד, נלחמים כדי להבין את הקודים החברתיים שכולם מכירים.
כל התנהגות לא נאותה, כל דיבור בלתי פוסק, מחזיק אתכם במרכז תשומת הלב, ולא תמיד בדרכים שתרצו בו. אתם מרגיש כאילו אתם לא שייכים, כאילו אתם מתבקשים לשנות את מי שאתם כדי להתאים לתלם של אחרים.
הסיוט הזה, זה חיים של ילד עם בעיות קשב וריכוז,ילד עם ADHD מתמודד עם עולם מלא באתגרים, שמרגיש לפעמים כמו מסלול מכשולים אינסופי.
כל יום הוא מתעורר לתחושת חרדה וחוסר שקט, כשהוא יודע שהבעיות הקטנות ביותר, כמו לשים לב לשיעור או לשמור על שקט, ידרשו ממנו מאמצים כבירים. הוא מתסכל כאשר הוא עובר בין מחשבות, כאילו הוא יושב בכיתה אבל משוטט באלפי מקומות אחרים בראשו.
תזכרו: הילד הזה זקוק לעזרה ולאהבה, כדי להבין שהוא לא לבד. עם תמיכה נכונה, הוא יכול ללמוד לפרוץ את החומות שסוגרות עליו. הוא יכול לגלות את הכישרונות והפוטנציאל העצום שבו. בכל יום הוא מתמודד עם אתגרים, אך גם עם ההזדמנות להיות מי שהוא באמת – ילד מלא תשוקה וחלומות, שמחפש את דרכו לעולם. אם רק נביט בו בעיניים אוהבות, נוכל לראות את האור שבו ולתמוך בו בדרך להצלחה וביטחון עצמי.
* עכשיו שנכנסתם לראש של ילד עם ADHD והבנתם עם מה הילד שלכם צריך להתמודד על בסיס יומיומי בואו נבין מה אפשר לעשות כדי לפתור את זה:
חשוב! הפרעת קשב וריכוז מתבטאת באופן שונה אצל מבוגרים וילדים, מאמר זה מתמקד בבעיות קשב וריכוז אצל ילדים.
כאן תוכלו למצוא מידע על בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים ומתבגרים.
קשב מהו?
קשב הוא התהליך ההתנהגותי והקוגניטיבי המתאר ריכוז סלקטיבי בהיבט מובחן ומובדל של מידע, בין אם הוא נחשב סובייקטיבי או אובייקטיבי, תוך התעלמות ממידע נתפס אחר. ובמילים פשוטות, קשב הוא היכלות שלנו להתמקד לאורך זמן בגירוי מסוים או בפעילות מסוימת.
מהי בעצם ההגדרה לבעיות קשב וריכוז ?
בעיות קשב וריכוז, הידועות גם כהפרעת קשב וריכוז (ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder),
הן הפרעה נוירולוגית-התנהגותית המאופיינת בקשיים מתמשכים בהתרכזות, ביכולת לשלוט על התנהגויות ובמקרים רבים בהיפראקטיביות.
ההפרעה משפיעה על יכולת הילד להקדיש תשומת לב, לשמור על ריכוז לאורך זמן, ולפעול לפי הכללים ולזמנים מקובלים.
הסימפטומים כוללים חוסר תשומת לב לפרטים, קושי בארגון משימות, נטייה להפרעות בשיחה, חוסר סבלנות, ותנועתיות יתר.
ADHD עשויה להשפיע על תחומים רבים בחיי הילד, כולל לימודים, חברויות והתנהלות יומיומית.
זה לא ה"מה" אלא ה"איך"
ברגעי משבר, התוכן של מה שנאמר פחות משמעותי מהאינטונציה ומשפת הגוף שלכם.
ילד לא מווסת זקוק להורה מאזן. צעקה וכעס לא מאזנים. הם מעצימים תוקפנות. לעיתים צריך לאפשר פסק זמן לילד להתארגן על עצמו.
אפשר להדגים זאת על ידי שימוש במטפורה של בקבוק עם מים וחול בפנים.
כאשר אנחנו מטלטלים את הבקבוק, המים הופכים לעכורים וזה מה שקורה בזמן סערת הרגשות: קשה מאוד לראות ולחשוב בבהירות.
כאשר מניחים את הבקבוק ומאפשרים לו מנוחה, החול שוקע והמים הופכים לצלולים.
זה התהליך שמדמה את החשיבה שלנו ואת השליטה על הרגשות בזמנים של עימותים וסערה רגשית.
תמתינו! ההמתנה היא מתנה!
שימו לב! להתמודד עם בעיות קשב וריכוז זה לא פשוט
להתמודד עם בעיות קשב וריכוז זה לא פשוט, לראות את הילד שלך סובל ככה זה שובר את הלב, אבל חשוב לזכור,
אומנם המסע שלו הוא לא פשוט, אך עם קצת סבלנות ותמיכה, הוא יכול למצוא את הדרך.
הילד הזה זקוק לעזרה ולאהבה, כדי להבין שהוא לא לבד.
עם תמיכה נכונה, הוא יכול ללמוד לפרוץ את החומות שסוגרות עליו.
הוא יכול לגלות את הכישרונות והפוטנציאל העצום שבו.
בכל יום הוא מתמודד עם אתגרים, אך גם עם ההזדמנות להיות מי שהוא באמת – ילד מלא תשוקה וחלומות, שמחפש את דרכו לעולם.
אם רק נביט בו בעיניים אוהבות, נוכל לראות את האור שבו ולתמוך בו בדרך להצלחה וביטחון עצמי.
בכל יום, הוא לוקח צעד קטן לעבר היכולת להיות הכוכב של עצמו, בצליל ובשקט, מבקש פשוט להיות מובן ואהוב.
איך אוכל לדעת אם הילד שלי סובל מזה?
מה הם התסמינים
הורים רבים תוהים אם ילדיהם סובלים מהפרעת קשב וריכוז או מבעיה אחרת. רופא הילדים יכול לבצע הערכה ראשונית או להפנות את הילד למומחה, כמו נוירולוג ילדים או פסיכיאטר ילדים, המתמחה בתחום ADHD,לצורך אבחון מקצועי ומקיף.
חשוב להבין שאין מבחן אחד שיכול לקבוע באופן חד משמעי אם ילד או מבוגר סובלים מהפרעת קשב וריכוז.
איך בינתיים תתחילו לשים לב האם אתם מזהים התנהגויות דומות אצל ילדכם?
חשוב להיות מודעים!
* האם הוא נוטה להסחות דעת בקלות ולא מצליח להתמיד בקשב לאורך זמן?
* האם הוא שוכח דברים לעיתים קרובות?
* האם הוא עובר במהירות מפעילות אחת לאחרת?
* האם הוא חולם בהקיץ יותר מדי, ונראה כאילו לא מקשיב כשמדברים אליו?
* האם הוא מתקשה לעקוב אחרי הוראות ונוטה לדחות מטלות?
* האם הוא מאבד צעצועים, ספרים וציוד בית ספרי לעיתים קרובות?
* האם הוא מתנהג באופן אימפולסיבי וחסר בקרה עצמית?
* האם הוא שוכח לעיתים קרובות פעילויות יומיומיות?
בנוסף צפיתם מצבים בהם ילדכם:
* התנהג באופן חסר סבלנות ובקוצר רוח?
* פולט הערות לא הולמות?
* קטע דיבור של אנשים אחרים?
* התנועע בעצבים?
* אינו מצליח לשלוט ברגשותיו?
* דיבר ללא הפסקה?
* ניסה לגעת ולשחק בכל חפץ שראה?
אבחון ילדים
אבחון מלא כולל את המרכיבים הבאים:
* הערכה התפתחותית.
* בדיקה קלינית (ריאיון אצל רופא).
* מילוי שאלונים על ידי ההורים ו/או המורים.
* הרופא המאבחן יחליט אם יש צורך גם במבחן ממוחשב.
* סיכום והמלצות לטיפול של רופא יועץ.
מה הם דרכי הטיפול
ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז יכולים לשפר את התנהגותם ותפקודם באמצעות טיפול מקצועי מתאים. באופן כללי, קיימים שני סוגי טיפולים עיקריים:
טיפול תרופתי – ישנן מספר תרופות מאושרות על ידי משרד הבריאות שמסייעות לילדים עם ADHD.
הסוג הנפוץ ביותר הוא תרופות ממשפחת הממריצים.
תרופות אלו מיועדות לשפר את יכולת הריכוז של הילדים, לאפשר להם להתמקד בפעילויות שונות לאורך זמן, להקל על הלמידה ולסייע להם להרגיש רגועים יותר.
חשוב לציין כי לעיתים תרופות אלו עלולות לגרום לתופעות לוואי שונות, כמו בעיות שינה או כאבי בטן, ולכן לרוב יש צורך לנסות מספר תרופות כדי למצוא את זו שהכי מתאימה לילדכם.
כמו כן, חשוב מאוד לעקוב אחרי הילד יחד עם הרופא המטפל, הן בזמן הטיפול התרופתי והן בשעות שלאחריו.
טיפול רגשי – ישנם סוגים שונים של טיפולים רגשיים, כמו טיפול פסיכולוגי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) וטיפול באומנויות.
טיפולים אלו יכולים לסייע לילדכם ללמוד איך לשלוט על ההתנהגויות שלהם, כך שיוכלו להסתדר טוב יותר בבית ובמסגרת בית הספר.
דרכי התמודדות
ילדים הם תמימים, ולרוב קשה להם להבין ולנתח מצבים מורכבים כמו למה אני לא מצליח להתרכז, ילד מקבל סיטואציות, כלומר הוא יודע שכרגע הוא לא יכול להתרכז.
לפעמים בעזרת פעולות פשוטות תוכלו למנוע מילדכם כאב ותסכול רב.
כמה דוגמאות:
הקללה היא גם ברכה
חשוב להסביר לילד שהפרעת קשב יכולה להיות גם יתרון. ילדים עם הפרעת קשב בורכו ביכולות שתורמות להם ולסביבתם כמו אמפתיה, יצירתיות, אנרגטיות, התלהבות וחשיבה מחוץ לקופסה.
ישנם לא מעט אנשים שסבלו מהפרעת קשב ושינו את פני האנושות. רשימה חלקית כוללת את אלברט איינשטיין, ביל גייטס, וולט דיסני, תומס אדיסון, פבלו פיקאסו, לאונרדו דה־וינצ'י ומוצרט.
הנסיכה על העדשה
ילדים עם הפרעת קשב סובלים פעמים רבות מקושי בוויסות תחושתי. הם רגישים למגע, לבדים, לגרביים עם תפרים, נעליים לוחצות או ג'ינסים. כל אלה ועוד עלולים ליצור אצלם אי-נוחות משמעותית.
קיימת אצל רבים מהם גם רגישות לריח ורגישות שמיעתית. הילדים הללו גם בררנים באוכל בשל רגישות לטעמים. הרגישות למגע עלולה להוביל אותם לפרש כל נגיעה כמכה, ולהפך: לעיתים הם אינם חשים כשהם מכאיבים לאחר.
אז מה עושים? קונים גרביים ללא תפרים, מורידים תוויות מהבגדים, לא מנהלים קרבות אבודים על אוכל ומנסים לייצר סקרנות ושיתוף בהכנת הארוחה. למשל, לערוך כל שבוע טבלה עם כריכים שהילד מעוניין בהם בכל יום לבית הספר.
לגבי המגע, יש לנסות לתווך, להסביר ולהדגים בסבלנות רבה, וליצור שינויים עם הזמן. כך, למשל, ילד המחבק חזק מדי את האח יודרך כיצד לחבק בצורה עדינה יותר.
ניסוח בקשות
ילד עם ADHD נמצא בתנועה מתמדת. הוא תמיד חייב לעשות משהו עם עצמו, עם הידיים, הרגליים או עם המחשבות. בקשה בנוסח "תפסיק", אינה מועילה מכיוון שהילד חייב מטלה אחרת במקום הנוכחית.
לפיכך, אל תיתנו פקודות, אלא נסחו את הבקשות באופן חיובי: מה עליהם לעשות ולא מה עליהם לא לעשות. במקום "תפסיק לקפוץ" - תנו להם מטלה אחרת שעליהם לבצע;
במקום "אל תלכלך" - "תניח את החפצים בארון או במגירה";
במקום "אל תצעק" - "תוכל להסביר לי בצורה שאוכל לשמוע ולעזור לך?"
כך, הילד אינו חווה דפוס של כעס או האשמה מצד ההורה או הסביבה, מה שמשפיע כמובן על הדימוי העצמי שלו
. "למה אני צריך לקרוא לך עשר פעמים?"
כשילד עם הפרעת קשב יושב מול מסך המחשב (או מול גירוי משמעותי אחר) הוא לרוב ייכנס למצב של מיקוד יתר (היפר-פוקוס), שבו הקשב ממוקד בגירוי מרכזי אחד בעוד שאר הגירויים המשניים (כגון קריאתה של אמו) נעלמים.
במצבים כאלה אין צורך לצעוק בשמו של הילד שוב ושוב. זו אינה התעלמות מכוונת, זו אינה מניפולציה.
הוא באמת לא שומע אתכם.
כדאי לגשת אליו, להניח בעדינות יד על שכמו, ליצור עימו קשר עין - והוא יהיה אתכם.
בכלל, הימנעו מלצעוק או לדבר אל הילד מהחדר השני.
העדיפו תמיד לדבר כשאתם בגובה העיניים שלו, קרוב. זכרו, הוא לא עושה דווקא, הוא פשוט לא יכול אחרת.
פירוק מטלות
שמתם לב שאתם מטילים על הילד שורת מטלות, וכלום לא קורה?
"לך תסדר את החדר שלך!" "תכין את שיעורי הבית שלך".
כאשר אתם מטילים על הילד משימה מורכבת, הכוללת הרבה שלבים או מספר מוקדים, הוא אינו מסוגל לבצע אותה.
הדרך להפוך את המשימה לאפשרית היא פירוקה לתתי-משימות קצרות, מוגדרות וספציפיות, שלב אחר שלב. כך אנו מייצרים מוטיבציה.
למשל, במקום להגיד "לך תסדר את החדר שלך", נסו לפרק את המשימה זו לכמה משימות קטנות וממוקדות כמו "הרם את הבגדים מהרצפה ושים אותם בסל הכביסה", "סדר את השמיכה", "הכנס את הנעליים למגירה", "שים את הספרים שעל שולחן הכתיבה על מדף הספרים" ועוד.
התארגנות בבוקר
בשלב הראשון הגדירו מראש ארבעה ציוני דרך במסלול הקבוע של התארגנות הבוקר: שירותים, צחצוח שיניים, בגדים וארוחת בוקר (לא בהכרח בסדר הזה).
בשלב השני לוו את הילדים בכל נקודות הציון, פרקו כל משימה לתתי־משימות, עודדו אותם על המאמץ ועל העצמאות שהם מגלים, שאלו אותם אם הם זוכרים מהי נקודת הציון הבאה.
לאחר מספר בקרים שבהם ליוויתם אותם מקרוב נסו להתרחק מעט, השגיחו מרחוק ובמידה שהם הולכים לאיבוד עזרו להם לחזור אל המסלול הקבוע.
פחות זה לפעמים יותר
ילד עם הפרעת קשב וריכוז מושפע מאוד מהגירויים שמסביב. דאגו שהחדר שלו יהיו עם כמה שפחות גירויים, מעוצב בצבעים מרגיעים שלא יוצרים עומס ויזואלי.
בכיתה, נסו לבקש מהמורות שלפחות קיר אחד שסמוך לילד יהיה מנוטרל מגירויים.
שיעורי בית הרבה יותר מהנים כשפותרים תרגילים עם טוש מחיק על החלונות או כשקופצים על כדור הפיזיו ועושים בין תרגיל לתרגיל שכיבות סמיכה.
הפחיתו את הגורמים המפריעים בזמן שיעורי הבית (רעשים, שיחות טלפון, טלוויזיה).
עם זאת, מוזיקה שקטה ברקע עוזרת לחלק מהילדים להתרכז.
נסו סוגים מסוימים של מוזיקה אינסטרומנטלית ושל צלילים מהטבע.
כל מה שצריך לדעת על הפרעות קשב אצל מבוגרים
צוות אתר על הספה
לקויות למידההפרעת קשב וריכוז ADHD אצל מבוגרים הפכה לנושא מדובר בעשור האחרון, עם עלייה משמעותית במספר האבחונים ובמודעות לתופעה. הערכות עדכניות בבריטניה מדברות על 2.7% מהמבוגרים במדינה אשר מתמודדים עם הפרעות קשב
מהם סוגי לקויות הלמידה הנפוצות וכיצד הן משפיעות על ילדים בבית הספר?
צוות אתר על הספה
לקויות למידהלקויות למידה הן הפרעות נוירו-התפתחותיות המשפיעות על תפקודי למידה בסיסיים כמו קריאה, כתיבה וחשבון ועל היכולת של הילד לתפקד בסביבה לימודית. כיצד לקויות הלמידה משפיעות על תפקודו של הילד בבית הספר ועל מצבו הנפשי והחברתי.
פיתוח מוטוריקה אצל פעוטות
צוות אתר על הספה
התפתחות הילד, לקויות למידהאחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים הורים לפעוטות, הוא קצב ההתפתחות המוטורית של ילדיהם. כמעט בכל יום מתקבלות אצלנו פניות של הורים מודאגים עם שאלות בנושא זה. "הבן שלי בן כמעט שנה ועדיין לא עומד", "הילדה זוחלת אחורה", "הילד הולך על קצות האצבעות, זה תקין?"
אבחון התפתחותי לילדים
צוות אתר על הספה
התפתחות הילד, לקויות למידהאחד הכלים הפסיכולוגיים המשמעותיים בתחום התפתחות הילד, הוא אבחון התפתחותי שבודק את רמת התפקוד של הילד הנבדק במספר תחומים מרכזיים ומסייע בבניית תוכנית התערבות אפקטיבית ארוכת טווח ומותאמת.
מיתוסים בנושא הפרעות קשב וריכוז
הפרעת קשב היא עוד אופנה רפואית וחברתית חולפת. עובדה שפעם חיו בלי להכיר אותה ובלי לטפל בה
נו... פעם גם לא הייתה אנטיביוטיקה, ומיליונים מתו מזיהומים.
הפרעת קשב היא הפרעה אמיתית ומציקה ביותר. גם בעבר סבלו ממנה רבים, אך כיוון שההפרעה לא הייתה מוכרת, והאנשים האלה לא אובחנו, הם גם לא טופלו. כיוון שלא טופלו, התפתחו אצל חלק מהם הפרעות התנהגותיות ורגשיות קשות.
המרפאות לגמילה מסמים, המרפאות הפסיכיאטריות ובתי הסוהר מאכלסים לא מעט אנשים כאלה.
בנוסף, ממחקרים שנערכו בקרב מבוגרים שלא קיבלו טיפול להפרעות קשב, גם אם אינם מגיעים למצבי קיצון אלו, התברר שהם סובלים מירידה תפקודית לאורך השנים בכל תחומי החיים, ובמקביל מתפתחות אצלם בעיות רגשיות.
הפרעת קשב עוברת בגיל ההתבגרות
לא נכון. בעוד שבעבר התייחסו אליה כאל הפרעה המוגבלת לילדות וחולפת עד גיל ההתבגרות, הרי שהיום ההערכה היא שכ־70% מהסובלים מהפרעות קשב ממשיכים לסבול מהן גם בגיל ההתבגרות והבגרות.
הפרעת קשב היא פינוק ועצלנות. אנחנו רגילים היום שכל דבר בא בקלות, ואנחנו פשוט לא מתאמצים מספיק
לא נכון. האמירה הזאת גובלת ברוע לב, כיוון שאנשים שסובלים מהפרעת קשב מתאמצים מאוד להתרכז ולהתמקד, אבל הם נכשלים בכך כל הזמן וחיים בתחושה של תסכול ושל אכזבה עמוקה מעצמם.
האם נעז לומר שחולי אסתמה סובלים "כי הם מפונקים"? האם יעז מישהו לא לתת משאף לילד או לבוגר חולה אסתמה בנימוק שהוא "מפונק" ורצוי "שייקח את עצמו בידיים" ו"יתגבר לבד" על קוצר הנשימה? הרי גם המשאף מכיל תרופה. גם אנשים הסובלים מהפרעה בבלוטת התריס לוקחים תרופה מילדות.
טיפול תרופתי מסוכן וממכר
הטיפול התרופתי אינו מסוכן ואינו ממכר. הריטלין למשל נחקר במשך 60 שנה והוכח שהוא בין התרופות היעילות לחיזוק קשב וריכוז. עם זאת, טיפול בריטלין או בתרופות אחרות לילדי ADHD אמור להתחיל רק לאחר אבחונים ובדיקות במסגרת טיפול ומעקב רב מערכתיים.
הפרעת קשב זו לקות למידה" – לא נכון.
לקות למידה משפיעה על היכולות הדידקטיות (לימודיות) של האדם. לעומת זאת, הפרעת קשב יכולה להשפיע על היכולות הדידקטיות של האדם אך טווח השפעתה הוא על כל מעגלי החיים של האדם.
בנוסף האבחונים הללו בסמכות אנשי מקצוע שונים. אבחון הפרעת קשב נעשה על ידי פסיכיאטר או נוירולוג, בעוד שאבחון לקות למידה נעשה על ידי פסיכולוג מומחה או מאבחן דידקטי.
הפרעת קשב היא תוצאה של הורות גרועה – לא נכון
זה מיתוס שסתם יוצר רגשות אשמה אצל הורים, ללא שום סיבה. הדבר היחיד שאולי קשור להורים הוא שהפרעת קשב עוברת בתורשה, כך שסביר מאוד שלפחות אחד ההורים סובל מהפרעת קשב בעצמו ואולי העביר אותה לילד…
ילדים עם הפרעת קשב חכמים יותר מהממוצע" – לא נכון.
כמו שפעם היה מיתוס שכל הילדים עם הפרעת קשב חכמים פחות מהממוצע, היום יש מיתוס שילדים עם הפרעת קשב חכמים יותר מהממוצע – ושני הדברים לא נכונים.
מחוננים זו קבוצה מיוחדת וכנראה זה נכון שאצלם יש יותר לקויות, כולל הפרעת קשב, אבל רואים את זה רק בקליניקה ועוד אין הוכחות כי עוד אין כמעט מחקרים ועבודות שנעשו בנושא.
סך הכל, ילדים עם הפרעת קשב מתפרסים על פני כל העקומה של האינטיליגנציה.