פיתוח מוטוריקה אצל פעוטות
צוות אתר על הספה
במרבית המקרים, תוכלו לסייע להתפתחות המוטורית של הפעוט בעצמכם באמצעות משחקים מותאמים ועידוד תנועה בבית
במאמר זה נסביר מהי התפתחות מוטורית, ניתן קווי מתאר כלליים להתפתחות נורמלית ונמליץ מה לעשות ולמי לפנות, אם אתם חושבים שמשהו לא תקין.
מהי התפתחות מוטורית?
התפתחות מוטורית של פעוט מתייחסת ליכולותיו לעשות שימוש בגופו ולהיות פעיל במרחב.
כשאנו מדברים על התפתחות מוטורית, אנו מתייחסים לשני סוגים מרכזיים:
מוטוריקה גסה – היכולת לבצע תנועות גדולות, הנדרשות לישיבה או זחילה ובהמשך להליכה, טיפוס, קפיצה וכד'.
מוטוריקה עדינה – היכולת לבצע תנועות קטנות הדרושות לאחיזה ולשימוש בחפצים קטנים כמו צעצוע ובהמשך עיפרון או מספריים.
באיזה גיל מתפתחות היכולות המוטוריות?
מיד נציג את אבני הדרך המוכרות בהתפתחות מוטורית, אך לפני כן נזכיר שכל ילד מתפתח בקצב שונה ולא כל עיכוב בלוחות הזמנים פירושו בעיה הדורשת התערבות.
גילאי 0-3 חודשים: התינוק מפתח שליטה בשרירי הצוואר ומסוגל להחזיק את הראש למשך כמה שניות, בנוסף הוא מפתח יכולת לאחוז בחוזקה בחפצים כמו חיתול בד או אצבע של מבוגר.
גילאי 3-6 חודשים: התינוק מרים את הראש ואת הזרועות כשהוא שוכב על הבטן, מתחיל להתהפך מהבטן לגב, מעביר חפצים מיד ליד.
גילאי 6-12 חודשים: מתפתחת היכולת לשבת, לזחול ואף להיעמד בעזרת חפצים, יכולת שליטה באצבעות כף היד ואחיזה ושמיטה מכוונת של חפצים קטנים.
גילאי 12-18 חודשים: יכולת הליכה ודחיפה של חפצים תוך כדי הליכה (למשל עגלת בובות), יכולת להחזיק כפית או מזלג, הצבעה על חפצים או אנשים רצויים.
איך אפשר לסייע לפעוט לפתח יכולות מוטוריות?
ילדים זקוקים לגירוי ולעידוד בתהליכי ההתפתחות המוטורית. הפעלת מכוונת מטרה של שרירים דורשת מאמץ רב מהתינוק ומהפעוט ולכן יצירת מוטיבציה לתנועה עשויה לסייע.
כמובן שהפעילות צריכה להיות מותאמת לשלב ההתפתחותי בו מצוי הפעוט, כמפורט בפסקה הקודמת.
תוכלו לקדם את ההתפתחות המוטורית של ילדיכם במספר דרכים פשוטות:
* אפשרו להם להתנסות במגע עם סוגים שונים של מרקמים ותנו להם למשש בחופשיות חומרים שיש בכל בית – מים, בצק, פרווה של כלב, כף מעץ, כוס מפלסטיק ועוד.
* תנו להם לשחק עם פלסטלינה או בצק משחק ייעודי. מדובר בחומר שמאפשר תנועתיות רבה בתוך כף היד ומעודד הפעלה של מגוון שרירים.
* גלגלו אליהם חפצים כמו כדור רך ואפשרו להם להתאמן בתפיסתו.
* גרו אותם לתנועה באמצעות הצבת חפצים מושכים במרחק מסוים מהם.
* בגיל מאוחר יותר – צרו לפעוט מסלול מכשולים פשוט הכולל מעבר בתוך גליל, זחילה מעל כרית וכד'.
איך יודעים אם משהו לא תקין?
להלן מספר נורות אזהרה מותאמות גיל, שיכולות לסייע לכם להבין אם לילד יש עיכוב התפתחותי הדורש התערבות וטיפול.
בגילאי 0-3 חודשים: אם התינוק לא מסובב את הראש או מסובב אותו רק לצד אחד, גם כאשר נשמע לידו רעש חזק.
גילאי 3-6 חודשים: אם התינוק משתמש רק בצד אחד של גופו (למשל מושיט רק יד אחת לחפצים), לא מנסה להגיע לחפצים בסביבתו, לא מביא חפצים לפה, או בכל מקרה של תינוק שנראה מאוד נוקשה פיזית או מאוד רפוי ושמוט.
גילאי 6-12 חודשים: התינוק לא מסוגל לשבת בלי תמיכה, לא מסוגל להחזיק את משקל גופו על רגליו גם בהינתן תמיכה, לא זוחל, לא מעביר חפצים מיד ליד.
גילאי 12-18 חודשים: התינוק לא הולך, לא מצביע על חפצים ולא מנסה לחקות פעולות מוטוריות שהוא רואה סביבו.
בנוסף, כל נסיגה על הרצף ההתפתחותי (למשל חזרה לזחילה אחרי שנרכשה היכולת ללכת) היא נורת אזהרה המחייבת בדיקה התפתחותית.
מי מורשה לאבחן קשיים או עיכובים בהתפתחות מוטורית?
אם אתם חושדים שמשהו לא תקין בהתפתחות המוטורית של הפעוט, ניתן לפנות בשלב ראשון לטיפת חלב של קופות החולים או לרופא הילדים.
גורמי טיפול מנוסים ידעו, לא פעם, להעריך האם מדובר בעיכוב טבעי או בעיה הדורשת התערבות.
הגורם היחיד שיכול לאבחן עיכוב התפתחותי מוטורי הוא רופא או פסיכולוג התפתחותי.
האבחון כולל שאלון קצר על מהלך ההיריון והלידה, תצפית על מידת התנועתיות של הפעוט וגירוי אקטיבי לתנועה, תוך בדיקת טונוס השרירים באיברים השונים.
איך ניתן לטפל בבעיות בהתפתחות המוטורית?
במרבית המקרים, תוכלו לסייע להתפתחות המוטורית של הפעוט בעצמכם באמצעות משחקים מותאמים ועידוד תנועה בבית. שוב, בהתאם לגיל וליכולות שהילד אמור להפגין בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא.
טיפול מקצועי לקידום התפתחות מוטורית יכלול בדרך כלל מתן תרגילים מותאמים לחיזוק התחום בו ניכר העיכוב ומעקב צמוד. לעיתים נדרשת פיזיותרפיה לחיזוק או הרפיית טונוס השרירים בגוף.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
עובדת סוציאלית קלינית,פסיכותרפיסטית בגישה דינמית ממוקדת
התמחות: קשיים במערכות יחסים, דימוי עצמי נמוך, ריקנות, דיכאון וחרדה.
התמודדות עם משברי חיים, אובדן ואירועים
אזור בארץ: שרון,עמק חפר, חדרה, נתניה
שפה: עברית,אנגלית
טיפול מתאים לכל אדם הרוצה לשפר את איכות חייו ויחסיו עם אנשים הקרובים לו. מאמינה בכוח של הקשר הטיפולי לצייד את המטופל בכלים מגווני
פסיכותרפיסט מומחה בטיפול במשברי חיים
התמחות: קשיים רגשיים, חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים ו
אזור בארץ: מרכז,שרון,הרצליה,רעננה,כפר סבא,רמת השרון,הוד השרון
שפה: עברית,אנגלית
פסיכותרפיסט מוסמך ומנחה. טיפול פרטני (בעיקר מתבגרים וצעירים בגילאי 10-35), והדרכות הורים. דוקטורנט לפסיכותרפיה בלונדון.
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מתבגרים וסמארטפון חלק ב' יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
אוקי, אז הבנו שהסכנה עיקרית הטמונה בשימוש בסמארטפון לא נובעת מחשיפה לתוכן לא ראוי, פגיעה בזיכרון וכדומה אלא מפגיעה בבחירה החופשית, האינטימיות והאמפתיה שלנו, ובמילה אחת, אנושיות. ומה בתכל'ס ההשלכות על חיי היומיום של הילדים שלנו?
הילד שלכם מתבייש בכם? אתם לא לבד צוות על הספה
גיל ההתבגרות מביא איתו לא מעט אתגרים – למתבגרים ולהוריהם גם יחד. אחת ההפתעות הפחות נעימות שמחכה להורים של מתבגרים צעירים היא העובדה שהם מתחילים להתבייש בנו, ועושים זאת באופן מוצהר ובלי לנסות להסתיר או לייפות את העניין.
לקות שפתית מהי? ואיך ניתן לטפל בה? צוות על הספה
לקות שפתית היא שם כולל למגוון הפרעות הקשורות בדיבור, קשב שפתי, קריאה, כתיבה והבנת השפה הכתובה והמדוברת. הפרעות המופיעות שלא על רקע עיכוב התפתחותי כמו אוטיזם, לא על רקע בעיות שמיעה וללא ליקויים קוגניטיביים בתחומים שאינם שפתיים.
איך יודעים שהילד זקוק לטיפול? אסנת זיו גזית
לגדל ילד, ולהיות ילד זה בכלל לא פשוט ואין כמעט הורה שלא שואל את עצמו שאלות לגבי הילד או הילדה שלו