מה זה הפרעת קשב וריכוז ADHD?
הפרעת קשב, ריכוז המוכרת כ ADHD - היא הפרעה נוירו התפתחותית שכיחה המתאפיינת בקושי בקשב, באימפולסיביות ובהיפראקטיביות, כל אחד מהאחרונים לבדו או בשילוב של השלושה.
תסמינים אלו מופיעים בילדות, מתבטאים באופן ובעוצמות שונות בילדים, ממשיכים לחיים הבוגרים ויכולים לגרום להפרעה תפקודית במגוון תחומים במהלך החיים עם מצוקה אישית ועם השפעה שלילית גם על סביבתם הקרובה.
התסמינים המוכרים של הפרעת קשב שמקורם בהפרעה כימית במוח באים לידי ביטוי בעיקר בקושי ביכולת לעבד, למיין, ולהתמקד בגירויים המתאימים והרצויים ביותר מתוך כלל הגירויים התחושתיים בזמן נתון.
תסמינים אלו מופיעים בילדות, מתבטאים באופן ובעוצמות שונות בילדים, ממשיכים לחיים הבוגרים ויכולים לגרום להפרעה תפקודית במגוון תחומים במהלך החיים עם מצוקה אישית ועם השפעה שלילית גם על סביבתם הקרובה.
תסמינים אלו מופיעים בילדות, מתבטאים באופן ובעוצמות שונות בילדים, ממשיכים לחיים הבוגרים ויכולים לגרום להפרעה תפקודית במגוון תחומים במהלך החיים עם מצוקה אישית ועם השפעה שלילית גם על סביבתם הקרובה.
ממה היא נובעת?
ההפרעה נובעת מליקוי אורגני בפעולתם של המוליכים העצביים במוח, ויש לה מקור תורשתי.
היא איננה מצב רוח חולף או בעיית התנהגות. לא ניתן "להתגבר על זה".
מחקרים מראים כי כאשר אחד מן ההורים לוקה ב ADHD קיים סיכוי של 54%-20% שילדיו ילקו בהפרעה.
בין אחים קיימת סבירות של כ-35%-25% ובין תאומים זהים – 92%-78%
חשוב! הפרעת קשב וריכוז מתבטאת באופן שונה אצל מבוגרים וילדים, מאמר זה מתמקד בבעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים ומתבגרים.
כאן תוכלו למצוא מידע על בעיות קשב וריכוז אצל ילדים.
נקודות למחשבה...
קשב מהו?
קשב הוא התהליך ההתנהגותי והקוגניטיבי המתאר ריכוז סלקטיבי בהיבט מובחן ומובדל של מידע, בין אם הוא נחשב סובייקטיבי או אובייקטיבי, תוך התעלמות ממידע נתפס אחר. ובמילים פשוטות, קשב הוא היכלות שלנו להתמקד לאורך זמן בגירוי מסוים או בפעילות מסוימת.
חשוב לדעת:
הסימפטומים של הפרעת הקשב מעורבים בכל תחומי החיים. הם עלולים להפריע בלמידה, בעבודה, ביחסים בין אישיים . בנוסף, הפרעת קשב מאופיינת בתחלואה נלווית משמעותית, כך שלעתים קרובות קיים יותר ממקור אחד הגורם לתסמינים; איתור או שלילה של מקורות נוספים לתסמינים נעשה במסגרת תהליך אבחון הפרעת קשב, ומסייע להתאים את הטיפול לכל אדם באופן אישי; ככלל ניתן לומר שטיפול יעיל הוא כזה שמשלב ערוץ תרופתי, ערוץ התנהגותי וערוץ רגשי.
עובדה מעניינת:
ניתן להבחין בהבדלים פיזיים בין מוחו של אדם עם הפרעת קשב למוח אדם "רגיל".
מוח האדם מחולק לשני חלקים (המיספרות). הוא אינו סימטרי – צדו הימני גדול בדרך כלל מצדו השמאלי. אצל אנשים עם הפרעת קשב, צדו הימני של המוח קטן בממוצע ב-5.2% מזה של אנשים בלי הפרעת קשב.
שכיחות:
ההערכה כיום היא כי אחוז הילדים עם הפרעת קשב וריכוז שיוסיפו לסבול בבגרותם הוא כ-70%-60% ושכיחותה מגיעה לכדי 5% באוכלוסייה המבוגרת.
היחס בין נשים לגברים הוא 6:1 בילדים ו-1:1 במבוגרים.
העובדה כי היחס בין גברים לנשים משתווה באוכלוסייה המבוגרת קשורה ככל הנראה להתמתנות ו/או הסתגלות ו/או היעלמות התסמינים ההיפראקטיביים בבנים ו"הצפה" של הבנות ש"פוספסו" בילדותן.
האם אתה מזדהה עם חלק מהתסמינים הבאים?
מתקשה להתרכז ולהישאר ממוקד?
האם כאשר אתה מבצע משימות שגרתיות אתה מתקשה להישאר ממוקד?, יתכן שדעתך מוסחת בקלות, על ידי רעשים או מראות לא קשורים? יצא לך לקפוץ מפעילות לפעילות ? או להשתעמם בקלות?
קושי בשמירה על ריכוז בעת ביצוע משימות יומיומיות פשוטות.ככל הנראה שתשומת ליבם מוסחת בקלות על ידי גירויים כמו מראות או צלילים שאינם רלוונטיים.
ייתכן שאנשים עם קושי זה ימצאו את עצמם קופצים מפעילות אחת לאחרת במהירות או מפתחים תחושות של שעמום. לעיתים קרובות, אנשים המזדהים עם אותם תסמינים בוחרים להתעלם מהם, מכיוון שהם פחות בולטים לסביבה בהשוואה לתסמינים של היפראקטיביות ואימפולסיביות.
עם זאת, נטיות אלה יכולים להוות מטריד ולעיתים אף פוגעים באיכות החיים.
תסמינים של חוסר תשומת לב ובעיות ריכוז יכולים להתבטא בדרכים נוספות :
* "שכרון חושים" מבלי להיות מודעים לכך, אפילו במהלך שיחה עם אחרים.
* הסחות דעת ונדודי ריכוז שמקשים על היכולת להישאר ממוקדים.
* קושי להתרכז או לשים לב, כמו במהלך קריאה או הקשבה לאנשים אחרים.
* מאבק מתמשך בהשלמת משימות, גם אם הן נראות פשוטות.
* נטייה להתעלם מפרטים חשובים, מה שמוביל לטעויות או לעבודה לא מדויקת.
* מיומנויות הקשבה חלשות.
למרות שאנו מודעים לכך שאנשים עם הפרעת קשב וריכוז חווים קושי בהתרכזות במשימות שאינן מעניינות אותם, לא תמיד יודעים שיש גם צד נוסף: נטייה להיסחף במשימות שמרתקות ומתגמלות.
תופעה זו משמשת כמנגנון התמודדות עם הסחות דעת, כאשר היא מאפשרת להתעלם מהסביבה הכאוטית.
לעיתים, הסימפטום הזה יכול להיות כה חזק, עד שנראה כאילו אתה לא שם לב לכל מה שמתרחש סביבך.
לדוגמה, תוכל להיות כל כך שקוע בספר, בתוכנית טלוויזיה או במחשב, עד אובד מוחלט של תחושת הזמן, מה שמוביל להזנחת משימות חיוניות.
אם התופעה הזו מתועלת לפעולות יצרניות, היא יכולה להפוך ליתרון, אך היא גם עלולה לגרום לבעיות בעבודה ובקשרים עם אחרים.
אתה חושב שאולי יש לך קשיים רגשיים?
מתקשה לנהל ולשלוט ברגשותיך? לא מצליח לווסת כעס או תסכול
מבוגרים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז נתקלים בקשיים בניהול רגשותיהם, במיוחד כאשר מדובר ברגשות כמו כעס או תסכול. תסמינים רגשיים נפוצים של הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים כוללים:
* תחושת חוסר הישג.
* קושי להתמודד עם תסכול.
* שינויים פתאומיים במצב רוח או עצבנות.
* קושי במציאת מוטיבציה.
* רגישות גבוהה לביקורת.
* חוסר סבלנות.
* הערכה עצמית נמוכה ותחושת חוסר ביטחון.
נוטה להיפראקטיביות או חוסר במנוחה?
מרגיש אנרגטי במיוחד? ללא מעצורים? עצבני או משועמם?
ניתן לראות את ההיפראקטיביות אצל מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז בדומה לאופן שבו היא מתבטאת אצל ילדים.
אנשים רבים עם הפרעה זו יכולים להיות מאוד אנרגטיים ולהיראות כאילו הם פועלים על מנוע בלתי נדלה.
עם זאת, ככל שאנשים מתבגרים, תסמיני ההיפראקטיביות עשויים להיות פחות בולטים ויותר פנימיים.
תסמינים נפוצים של היפראקטיביות במבוגרים כוללים:
* תחושת חוסר מנוחה פנימית או תסיסה.
* נטייה לקחת סיכונים.
* שעמום בקלות.
* תחושת עצבנות מתמדת.
* רצון להרגיש שמחה או התרגשות.
* דיבור יתר.
* ביצוע מספר פעולות בו זמנית.
האם אתה מזדהה עם חלק מהתסמינים הבאים?
האם אתה מתקשה לשמור על סדר ואירגון?
שמירה על חדר מסודר נראה כמו משימה בלתי אפשרית בשבילך? אתה מתבלבל כאשר יש לך מספר רב של משימות ולא יודע למה לתת עדיפות או מה יותר רלוונטי? תמיד מאחר ולא מספיק שום דבר? ניהול זמן מרגיש כמו בדיחה על חשבונך?
תסמינים נפוצים של הפרעת קשב וריכוז כוללים חוסר יכולת לארגן את הדברים. מתאפיינים בקושי רב לארגן מידע הרלוונטי למשימה, לקבוע עדיפויות, לשמור על סדר במשימות ובתחומי האחריות ולנהל את הזמן בצורה יעילה. תסמינים שכיחים של חוסר ארגון ושכחה הם:
* מיומנויות ארגוניות חלשות (בבית, בעבודה או במכונית מבולגנת מאוד).
* נטייה לדחות דברים.
* קושי להתחיל ולסיים פרויקטים.
* איחורים תכופים.
* שכחה של פגישות, התחייבויות ודד-ליינים.
* איבוד חפצים באופן תדיר (כמו מפתחות, ארנק, טלפון, מסמכים, חשבונות).
* צורך להשקיע זמן רב יותר מהרגיל כדי להשלים משימות.
מה הם דרכי הטיפול ב-ADHD
לטיפול בהפרעת קשב אצל ילדים ומבוגרים ישנה שיטה די דומה, שכוללת טיפול תרופתי והתנהגותי.
הטיפול התרופתי מתמקד בשיפור הפעולה של המערכת הדופמינרגית והנוראדרנרגית במוח, מה שעוזר להעלות את רמות החומרים החסרים ולהקל על התסמינים של ההפרעה.
מחקרים מראים שהטיפול הזה יכול לשפר את הקשב ולהפחית היפראקטיביות.
הטיפול התרופתי
בדרך כלל, תרופות מעוררות (Stimulants) הן הבחירה המועדפת לטיפול ב-ADHD, כאשר הן עוזרות ל-80% מהמאובחנים. תרופות כמו ריטלין וקונצרטה משפרות את היכולת להתרכז ומפחיתות את ההיפראקטיביות.
ישנן שתי קבוצות עיקריות של תרופות מהסוג הזה שפעולותן דומות, והן הוכיחו את עצמן במחקרים.
עם זאת, כל פרט עשוי להגיב אחרת לתרופות מבחינת השפעה ובטיחות, ולכן אם תרופה מסוימת לא משפיעה או גורמת לתופעות לוואי לא נעימות, כדאי לשקול לנסות תרופה אחרת.
חשוב לציין שהטיפול התרופתי לפעמים לא מספיק, במיוחד לאנשים שפיתחו דפוסי התנהגות מורכבים.
זה יכול לכלול קשיים בארגון, תכנון וניהול משימות, מה שעשוי לגרום לתחושות של תסכול וערך עצמי נמוך.
טיפול פסיכולוגי-התנהגותי בהפרעת קשב
הטיפול הפסיכולוגי-התנהגותי הוא סוג של טיפול תומך, אבל הוא לא מחליף את הטיפול התרופתי.
כשמדובר במבוגרים, טיפול אחד על אחד בדרך כלל עובד טוב יותר מאשר טיפול קבוצתי, כמו שזה נפוץ אצל ילדים.
המטרה של הטיפול הזה היא לעזור למטופלים להבין שההפרעה שלהם לא רק מביאה חסרונות - יש גם יתרונות שאפשר לנצל!
רבים מהמטופלים חיו שנים עם דעות קדומות על ההפרעה ושיפוטים של אחרים, מה שגרם להם לפתח מנגנוני הגנה.
הטיפול ההתנהגותי המוכר כיום נקרא אימון (Coaching).
במהלך האימון, המטופל קובע מטרות אישיות ועדן את הצרכים והרצונות שלו. כל זה מתבצע תוך התייחסות לאתגרים שמביאה ההפרעה, כמו קושי בקבלת החלטות, התמודדות עם תסכולים, ניהול קונפליקטים או בעיות בניהול זמן ואימפולסיביות.
אימון כזה עוזר לפתח טכניקות ואסטרטגיות אישיות, כמו גם להקנות כלים לשיפור המודעות העצמית, כך שהמטופל יוכל לנהל את עצמו טוב יותר וליצור הרגלים חדשים ובריאים, תוך כדי הפסקת התנהגויות מזיקות.
בסך הכל, הטיפול בהפרעות קשב וריכוז משלב בין טיפול תרופתי לבין שיחות עם איש מקצוע. אבל יש גם שיטות טיפול נוספות שיכולות לעזור כטיפול משלים. חשוב לגבש אבחון ותוכנית טיפול יחד עם איש מקצוע מתאים. (למטה תוכלו למצוא מגוון מטפלים שמתמחים בטיפולים כאלה).
איפה זה פוגש אותי ביום יום?
מעבר לאבחון רפואי (שאין לו תחליף), נוכל להבחין במקרים שאדם בעל בעיות קשב וריכוז יתקל בהם בפעולות פשוטות בחייו:
הפרעות קשב וריכוז מלוות לעתים בנטייה לשכוח דברים שצריך לעשות או לאבד חפצים, בהסחות דעת, חילופים מהירים מפעילות אחת לאחרת, חוסר יכולת התמצאות, חלימה בהקיץ, חוסר יכולת להשלים משימות, עצבנות, דיבור ללא הפסקה, הפרעה לאנשים אחרים, תזזיתיות, חוסר סבלנות, דיבור לא ברור וחוסר יכולת לווסת רגשות.
טיפים להקלת הבעיה ביומיום:
תוספי תזונה יכולים לשמש כתרופה טבעית להפרעת קשב וריכוז. לפעמים, בעיות כמו עצבנות, מתח, תזזיתיות וחוסר ריכוז נובעות מחסרים תזונתיים, כמו חוסר באבץ, ויטמינים מקבוצת B וברזל.
ריפוי בעיסוק עוסק בשיפור היכולת של המטופל לבצע פעולות יומיומיות. זה מתמקד בללמד טכניקות שיעזרו לארגן, לתכנן ולנהל את הזמן בצורה טובה יותר. אם המטופל מתקשה בוויסות הרגשי, הוא יכול גם לשפר את המיומנויות החברתיות שלו במהלך התהליך.
פעילות גופנית היא גם כלי חשוב. מחקר משנת 2012 גילה שכושר גופני סדיר יכול לעזור להפחית מתח, חרדה ודיכאון, וגם לשפר את התפקוד הכללי, כולל זיכרון וביצועים. פעילות גופנית, במיוחד בחוץ באזורים ירוקים, יכולה לשדרג את תפקוד המוח אצל אנשים עם הפרעות קשב וריכוז.
כל מה שצריך לדעת על הפרעות קשב אצל מבוגרים
צוות אתר על הספה
לקויות למידההפרעת קשב וריכוז ADHD אצל מבוגרים הפכה לנושא מדובר בעשור האחרון, עם עלייה משמעותית במספר האבחונים ובמודעות לתופעה. הערכות עדכניות בבריטניה מדברות על 2.7% מהמבוגרים במדינה אשר מתמודדים עם הפרעות קשב
מהם סוגי לקויות הלמידה הנפוצות וכיצד הן משפיעות על ילדים בבית הספר?
צוות אתר על הספה
לקויות למידהלקויות למידה הן הפרעות נוירו-התפתחותיות המשפיעות על תפקודי למידה בסיסיים כמו קריאה, כתיבה וחשבון ועל היכולת של הילד לתפקד בסביבה לימודית. כיצד לקויות הלמידה משפיעות על תפקודו של הילד בבית הספר ועל מצבו הנפשי והחברתי.
פיתוח מוטוריקה אצל פעוטות
צוות אתר על הספה
התפתחות הילד, לקויות למידהאחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים הורים לפעוטות, הוא קצב ההתפתחות המוטורית של ילדיהם. כמעט בכל יום מתקבלות אצלנו פניות של הורים מודאגים עם שאלות בנושא זה. "הבן שלי בן כמעט שנה ועדיין לא עומד", "הילדה זוחלת אחורה", "הילד הולך על קצות האצבעות, זה תקין?"
אבחון התפתחותי לילדים
צוות אתר על הספה
התפתחות הילד, לקויות למידהאחד הכלים הפסיכולוגיים המשמעותיים בתחום התפתחות הילד, הוא אבחון התפתחותי שבודק את רמת התפקוד של הילד הנבדק במספר תחומים מרכזיים ומסייע בבניית תוכנית התערבות אפקטיבית ארוכת טווח ומותאמת.
מיתוסים בנושא הפרעות קשב וריכוז
הפרעת קשב היא עוד אופנה רפואית וחברתית חולפת. עובדה שפעם חיו בלי להכיר אותה ובלי לטפל בה
נו... פעם גם לא הייתה אנטיביוטיקה, ומיליונים מתו מזיהומים.
הפרעת קשב היא הפרעה אמיתית ומציקה ביותר. גם בעבר סבלו ממנה רבים, אך כיוון שההפרעה לא הייתה מוכרת, והאנשים האלה לא אובחנו, הם גם לא טופלו. כיוון שלא טופלו, התפתחו אצל חלק מהם הפרעות התנהגותיות ורגשיות קשות.
המרפאות לגמילה מסמים, המרפאות הפסיכיאטריות ובתי הסוהר מאכלסים לא מעט אנשים כאלה.
בנוסף, ממחקרים שנערכו בקרב מבוגרים שלא קיבלו טיפול להפרעות קשב, גם אם אינם מגיעים למצבי קיצון אלו, התברר שהם סובלים מירידה תפקודית לאורך השנים בכל תחומי החיים, ובמקביל מתפתחות אצלם בעיות רגשיות.
הפרעת קשב עוברת בגיל ההתבגרות
לא נכון. בעוד שבעבר התייחסו אליה כאל הפרעה המוגבלת לילדות וחולפת עד גיל ההתבגרות, הרי שהיום ההערכה היא שכ־70% מהסובלים מהפרעות קשב ממשיכים לסבול מהן גם בגיל ההתבגרות והבגרות.
הפרעת קשב היא פינוק ועצלנות. אנחנו רגילים היום שכל דבר בא בקלות, ואנחנו פשוט לא מתאמצים מספיק
לא נכון. האמירה הזאת גובלת ברוע לב, כיוון שאנשים שסובלים מהפרעת קשב מתאמצים מאוד להתרכז ולהתמקד, אבל הם נכשלים בכך כל הזמן וחיים בתחושה של תסכול ושל אכזבה עמוקה מעצמם.
האם נעז לומר שחולי אסתמה סובלים "כי הם מפונקים"? האם יעז מישהו לא לתת משאף לילד או לבוגר חולה אסתמה בנימוק שהוא "מפונק" ורצוי "שייקח את עצמו בידיים" ו"יתגבר לבד" על קוצר הנשימה? הרי גם המשאף מכיל תרופה. גם אנשים הסובלים מהפרעה בבלוטת התריס לוקחים תרופה מילדות.
טיפול תרופתי מסוכן וממכר
הטיפול התרופתי אינו מסוכן ואינו ממכר. הריטלין למשל נחקר במשך 60 שנה והוכח שהוא בין התרופות היעילות לחיזוק קשב וריכוז. עם זאת, טיפול בריטלין או בתרופות אחרות לילדי ADHD אמור להתחיל רק לאחר אבחונים ובדיקות במסגרת טיפול ומעקב רב מערכתיים.
הפרעת קשב זו לקות למידה" – לא נכון.
לקות למידה משפיעה על היכולות הדידקטיות (לימודיות) של האדם. לעומת זאת, הפרעת קשב יכולה להשפיע על היכולות הדידקטיות של האדם אך טווח השפעתה הוא על כל מעגלי החיים של האדם.
בנוסף האבחונים הללו בסמכות אנשי מקצוע שונים. אבחון הפרעת קשב נעשה על ידי פסיכיאטר או נוירולוג, בעוד שאבחון לקות למידה נעשה על ידי פסיכולוג מומחה או מאבחן דידקטי.
הפרעת קשב היא תוצאה של הורות גרועה – לא נכון
זה מיתוס שסתם יוצר רגשות אשמה אצל הורים, ללא שום סיבה. הדבר היחיד שאולי קשור להורים הוא שהפרעת קשב עוברת בתורשה, כך שסביר מאוד שלפחות אחד ההורים סובל מהפרעת קשב בעצמו ואולי העביר אותה לילד…
ילדים עם הפרעת קשב חכמים יותר מהממוצע" – לא נכון.
כמו שפעם היה מיתוס שכל הילדים עם הפרעת קשב חכמים פחות מהממוצע, היום יש מיתוס שילדים עם הפרעת קשב חכמים יותר מהממוצע – ושני הדברים לא נכונים.
מחוננים זו קבוצה מיוחדת וכנראה זה נכון שאצלם יש יותר לקויות, כולל הפרעת קשב, אבל רואים את זה רק בקליניקה ועוד אין הוכחות כי עוד אין כמעט מחקרים ועבודות שנעשו בנושא.
סך הכל, ילדים עם הפרעת קשב מתפרסים על פני כל העקומה של האינטיליגנציה.