לו רק היה לי כובע קסמים....או משקפי פלא
טכנולוגיה חדשה לעזרה ולתיווך במצבים חברתיים מורכבים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

מאת ד"ר ארז מילר, פסיכולוג חינוכי מומחה, ראש החוג לחינוך מיוחד, המכללה האקדמית לחינוך אחוה.

ליוויתי השבוע מחנה אימונים של ג'ודו באחד היישובים בערבה. במהלך השבוע התאפשר לי לצפות בכמה ילדים בגיל ביה"ס היסודי וחטיבת הביניים, במהלך פעילויות פנאי שונות. לשניים מהם היה מעין כשרון מיוחד להסתבך בצרות. האחד, ילד צעיר עם דיבור איטי, היתה נטייה להעיר על כל דבר, התנהגות שלא התקבלה בברכה ע"י חבריו למחנה האימונים או ע"י המאמנים. השני, תלמיד חטיבת ביניים, נטה להסתבך בצרות – בערב הראשון הוא נכנס לחדרי ילדים צעירים יותר, התגרה והציק ועד שלא העיר לו המאמן מספר פעמים הוא לא הפסיק; ביום השני הוא הסתבך במכות כי הצטרף למלחמת כריות ואכן "נלחם" בלי לשים לב שמדובר במשחק ולא בקרב. התוצאה היתה מריבה של מספר ילדים, תסכול וכעס מצד כל המעורבים. אם רק היה מי שילחש לו באוזן ברגעים הנכונים – כן, כן, כמו שסופר נני מיכל דליות מנחה הורים במצבים משפחתיים שונים עם ילדיהם...

אז זהו – שיש מי שילחש לו באוזן. לאחרונה התפרסמה באתר "פסיכולוגיה עברית" כתבה על טכנולוגיה חדשה, המאפשרת תיווך והנחיה לילד במצבים חברתיים. הטכנולוגיה, פרי פיתוח של המכון לטכנולוגיה של מסצ'וסטס (MIT) (לפרטים נוספים ראו את הכתבה המקורית בעיתון New Scientist), מאפשרת ניתוח חזותי של פני הדובר, וכן קבלת הנחיות מאדם הצופה במצב החברתי. מדובר בפיתוח חדשני שאינו קיים עדיין בשימוש מסחרי, ובכל זאת – זהו כיוון חיובי המצביע על טכנולוגיות עתידיות שיוכלו לשמש ילדים עם הפרעות קשב וריכוז בתהליך הלמידה שלהם כיצד לזהות, לנתח, לפרש ולהתמודד בהצלחה עם מצבים חברתיים מורכבים.




< חזרה לבלוג