מאת ד"ר ארז מילר

ילדים ובני נוער רבים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים מאוד גם עם תכנון (זמן, חומרים, משאבים דרושים), ארגון וסדר, ובקרה על איכות עבודתם. ישנן אסטרטגיות רבות שבעזרתן ניתן לסייע לילדכם לתכנן, להתארגן ולבצע מטלות – גדולות וקטנות – באופן יעיל יותר. כמובן, שיש להפעיל שיקול דעת לגבי התאמת האסטרטגיות לגיל הילד, ליכולותיו ולמוטיבציה שלו – על מנת לסייע לו לפתח מיומנויות אלה בהדרגה, ולהעביר באופן הולך וגובר את האחריות לתכנון ולביצוע משימות שונות מההורה לילד. כדאי לתכנן ביחד עם הילד את לוח הזמנים שלו – ילדים צעירים יותר וילדים בעלי קשיים רבים יותר לתכנן את זמנם יתקשו במיוחד לתכנן לוח זמנים משוער וסביר. במקרים מסוימים, ובמיוחד אם הילד נבחן ע"י מאבחנת דידקטית או פסיכולוגית, יש לבדוק אם יש צורך לעשות התאמות של דילול והפחתת שיעורי הבית – בשל קשיי קשב וריכוז, קצב כתיבה איטי, קשיי התארגנות בכתיבה וכד'. הפעם נתמקד בתכנון לוח זמנים יומי לשעות אחר הצהריים.

אחת הדרכים לסייע לילד להתארגן היא יצירת לוח זמנים, ורצוי להתחיל בלוח זמנים יומי.

כיצד תוכל להתחיל? תחילה, כתוב את לוח הזמנים היומי שלך כמו בדוגמה הבאה. יש לרשום את כל הדברים שעליך לעשות כל יום אחרי שעות הלימודים.

אפשר לבנות את הלוח באמצעות טבלת אקסל, לוח זמנים יומי בתוכנת אאוטלוק (לא תוכנת הדואר אאוטלוק אקספרס אלא תוכנת אאוטלוק, שנמצאת כמעט בכל מחשב בחבילת אופיס).
אפשר להדגיש פעילויות שונות בצבעים שונים כדי לסייע לילד להבחין ביניהן (למשל, חוגים בצבע אחד – אחיד לכל הימים, שיעורי בית בצבע אחר, שיעורים פרטיים בצבע נוסף וכיו"ב).

האתגר הוא לא רק לכתוב ולתכנן, אלא לבצע מעקב אחר ביצוע התכניות. במקביל לתכנון באמצעות דף ונייר, רצוי לסייע לילד לעדכן את המטלות השונות ביומן הפגישות בטלפון הנייד שלו, עם התראות מראש של מספר דקות (בהתאם לרמת ההכנה הנדרשת – יש הבדל בין יציאה לחוג כדורסל לבין הכנת שיעורים), ונדנוד (באמצעות צלצולי הטלפון, לא שלכם) לאחר שהגיע הזמן.
חשוב ביותר לתת לילד חיזוקים משמעותיים עבורו על עמידה בלוח הזמנים ולקיחת אחריות לביצוע המטלות, כדי להמשיך ולטפח התנהגויות רצויות.

דוגמה ללוח זמנים לאחר שעות הלימודים, יום ב', 3 בספטמבר
15:00 להחזיר ספרים לספריה; להיפגש עם המורה הפרטית למתמטיקה ולדבר איתה על המבחן השבוע.
16:00 שיעורי בית.
17:30 חוג כדורסל
19:00 חזרה הביתה
19:30 מקלחת וארוחת ערב.
20:30 סידור מערכת ותיק
20:45 זמן פנוי


זיכרו – "הורים צריכים לתת לילדיהם שורשים וגם כנפיים" (סאלק). העברת אחריות בהדרגה לילד תסייע לו לפתח עצמאות ומסוגלות, צמצום דחיינות, איחורים והגעה לביה"ס או לפעילויות ללא הציוד והחומרים הנדרשים.







< חזרה לבלוג