עולמו של ילד עם לקות שמיעה ולקות למידה מורכבת.
אנשים עם לקות שמיעה ולקויות למידה תפקוד והסתגלות הינם אוכלוסיה שכמעט ולא נחקרה ובעיקר אינה מובנת לאנשי מקצוע אשר אינם מומחים ובעלי ניסיון בתחום ספציפי זה.
הבא ננסה להבין לעומק את עולמם של אנשים אלו. ידוע זה מכבר שהחשיבה מתפתחת עם השפה. ילד לקוי שמיעה שלקות השמיעה שלו נתגלתה לקראת גיל 3 או לאחריו, או ילד שבשל לקויות למידה מורכבות לא הצליח לרכוש שפה דבורה בגיל רכישת השפה (עד גיל 3), יצטרך להתמודד לאורך חייו עם שפה קונקרטית ומצומצמת. היכולת לרכוש שפה בגיל מאוחר יותר היא נמוכה יותר וכאשר קיימות גם לקויות למידה בנוסף, הסיכוי הולך ומתמעט. ילדים אלו, אם לא למדו שפת סימנים יחיו בעולם מצומצם בו התקשורת שלהם עם הסובבים אותם תהיה קונקטית ובסיסית. לא תהיה להם אפשרות לנהל שיחה רגשית ועוד יותר מכך- לא יוכלו לרכוש עד הסוף יכולת ויסות רגשי כיון והיא מצריכה שפה רגשית מופשטת ברמה גבוהה.
התוצאה של חסרים אלו היא ברורה- חשיבה נוקשה וקונקרטית,בדפוסי התנהגות נוקשים, קושי להתמודד עם תסכולים וקושי להבין התנהגות חברתית מורכבת. יכולת אחרונה זו, נרכשת אצל ילדים בעלי התפתחות נורמטיבית באמצעות תיווך של הוריהם לאורך שנות הילדות. ילדים ללא שפה משותפת עם הוריהם לא יחוו תיווך זה.
התמונה עוד יותר מורכבת עבור ילדים שעברו הגירה בחייהם. גם המילים הספורות ומנהגי התרבות שהצליחו ללמוד באמצעות יכולות מפצות, קריאת שפתיים, ניסוי וטעייה- אין להם תוקף בתרבות החדשה והם נמוגים מבחינה תרבותית ותקשורתית. איזה סיכוי אמיתי יש להם?
קחו לדוגמה את העולים מאתיופיה. נער חירש שעלה לארץ בגיל 15, ללא שפה, עם מקצוע חקלאי, אשר יום אחד נעקר מסביבתו הטבעית למקום חדש- ללא הסבר, ללא היגיון (מאחר ואין שפה להסביר לו) כיצד הוא אמור לתפקד בחברה מודרנית חדשה?
כשאנחנו מגיעים לקופה בסופר והתור אינו מתקדם, אנחנו ממהרים ומאבדים סבלנות, היכולת שלנו לתפקד ולהירגע היא באמצעות חשיבה- אנו מנסים להעלות השערות לגבי מה הגורם המעכב את התור. אנו מתבוננים באינטראקציה בין הקופאית ללקוח הנמצא בקופה אי שם בראשית התור ואנו יכולים לשער על מה שיח ביניהם הודות לעשרות סיטואציות אחרות דומות בהן היינו, שמענו, או סיפרו לנו- הקופאית מציעה מבצעים, כרטיס האשראי לא עובד, לא נמצא הקוד, המחשב לא עדכן מבצע וכדומה. גם ילד צעיר בן 8 כבר יכול להעלות השערות בנושע לעיכוב. הוא כבר שמע שיחות של הוריו עם קופאית או את אמו מספרת לחברה על חוויות סופר קודמות וגם שמע מערכונים בטלויזיה. אדם חירש, שלא רכש שפה, חסר את המידע הזה. כל שנותר לו הוא לחוש אובדן שליטה, לחץ ומתח המצטבר מהזמן המתמשך. לא פלא שאנשים בעלי לקויות שמיעה מורכבות יעדיפו להמנע, או יגיבו בתנהגות פחות מותאמת.
שפת הסימנים היא בעיני אחד הפתרונות הטובים ביותר. ילד שיכול לדבר- ידבר. לימוד שפת סימנים לא ימנע מילד לדבר. בני האדם הינם יצורים קומוניקטיביים וחברותיים מטבעם. שפת סימנים היא שפה לכל דבר ואם הוריו של הילד לקוי השמיעה ידעו לתווך לו את העולם בשפת סימנים- יוכלו לתת לו כלים תקשורתיים והתפתחותיים יקרים מפז. עוד יותר מכך, ילדים שומעים לומדים לתקשר בשפת סימנים ורוכשים מילים רבות כבר בגיל 9 חודשים בשפת סימנים!