שיטת אלבאום



שיטת אלבאום, היא שיטת טיפול ייחודית. יעדה המרכזי הוא לסייע למטופל להגיע לתפקוד עצמאי ככל האפשר בתחומים הפיזי, הקוגניטיבי, הרגשי-נפשי והחברתי.
הנחת היסוד היא, שקיים קשר בין תפקוד גופני, שכלי ורגשי.

שיטת אלבאום מיועדת לשפר רמת תפקודם של ילדים, של נוער ושל מבוגרים במגוון קשיי למידה וקשיי תפקוד מוטורי. עד היום הסתייעו בה אלפי ילדים ומבוגרים.

שלבי הטיפול: הגדרת מטרות הטיפול על פי קשיי המטופל. תיאור מערך הכוחות של המטופל, על מנת לדעת עד כמה אוכל לדרוש ממנו במהלך הטיפול. בניית תכנית אישית עפ"י הערכת יכולת. איתור קשיים אשר עלולים לעכב את מהלך הטיפול. יצירה ועידוד של תמיכה משפחתית למטופל לאורך הטיפול. סיכום ההישגים שנרכשו עם השגת המטרות בסיום הטיפול.

הטיפול כולל תרגילי קואורדינציה, יציבה, גמישות, הרפיה, גרפו-מוטוריקה, נשימה מודעת, מוטוריקה עדינה וגסה, עיסויים ועוד.
האימון והתרגול הם אלו שיוצרים את התיקון והשיפור של היכולות.
האימון בשיטה:
משפר את יכולת הלמידה: קריאה, כתיבה, חשבון.
משפר הפרעות בקשב וריכוז.
עוזר בוויסות החושים.
משפר את יציבת השלד ומעלה את השליטה באברי הגוף.
מעלה את הביטחון העצמי ומאפשר לאדם התערות חברתית קלה ונעימה יותר.

משך הטיפול

חשוב לא לצפות למהפך ולהבין ששינוי הוא תהליך ממושך ואיטי. לכן, יש לקבוע יעדים קטנים ומדידים וכאשר אלו הושגו, להמשיך אל עבר השגת היעד הבא. על פי רוב, הצלחה תוביל לרצון של הילד להשיג הצלחה נוספת והמוטיבציה תגבר.

תוכנית להורים

לא קל להיות הורה לילד עם ליקויי למידה או עם הפרעות קשב וריכוז.
הורים רבים מתלוננים על שחיקה ועייפות, על כך שאין להם את הכוח ללחוץ כל הזמן, להיות תמיד עם היד על הדופק. אולם היות וההורה הוא הכלי החשוב ביותר בטיפול בילד, עליו לטפל בראש ובראשונה בעצמו אם וכאשר הוא מותש. על ההורים לחתור לתהליך של שינוי עצמי, שתהיה לו השפעה רבה על הצלחת הילד.
ישנה חשיבות רבה לנוכחות ההורה ובהנחייתו במהלך הטיפול. הורה מעורב מסוגל להועיל רבות לקידום התהליך הטיפולי.
חמישה כלליים להורים לילדים עם הפרעת קשב:

  1. ללמוד ולהבין את הפרעת הקשב של הילד.
  2. להקשיב יותר לילד. הוא מביא את הקשיים אך פעמים רבות גם את הפיתרונות.
  3. תכנון מדויק של שעות הפנאי אחרי הצהרים בבית.
  4. הצבת גבולות עם הוראות ברורות ועקביות, במה להתמקד יותר.
  5. חיזוקים חיוביים.



רחל דנקנר, מאבחנת ומטפלת מוסמכת בליקויי למידה ותפקוד מוטורי