שאלה: שיכול אותיות בדיבור - (אמא)
בני בן ה-4.5 נוהג מדי פעם, לעתים תכופות יחסית, לשכל אותיות במילים תוך כדי דיבור - לעתים במלים ׳מסובכות׳, ארוכות או חדשות יחסית עבורו, אולם לעתים גם במלים פשוטות מאד ושגורות (אתמול אמר ״דגר״ במקום ״גדר״, לדוגמא).
יש לציין שהתחיל לדבר יחסית מאוחר, אך לגמרי הדביק את הפער. הוא ילד חכם מאד ובעל ביטחון, בעל שפה עשירה וכושר ביטוי, לימד עצמו לקרוא, בקיצור - אין בעיות אחרות בתחום השפה שאנחנו יכולים להצביע עליהן. יצויין שהיה בטיפול קצר אצל קלינאית תקשורת מאחר שלא ביטא את האות ר (אחרי כמה מפגשים רכש את הגיית ה-ר) וכיום מחליף צ ב-ס ובקרוב נטפל גם בזה. עד איזה גיל שיכול אותיות כזה הוא נורמלי, והאם מצביע על בעיה מסויימת שנגלה בהמשך? (דיסלקציה?)
תשובה: שיכול אותיות בדיבור - (0)
לאמא שלום
שיכולי אותיות מרובים בגיל טרום בית הספר יכולים להיות סמן מקדים אצל ילדים שמאוחר יותר נמצאות אצלם לקויות למידה, אך זה לא חייב להיות המקרה. כמות מסויימת של שיכולים היא סבירה וקורית כמעט אצל כל הילדים. כלומר- קיים קשר אך קשה עד בלתי אפשרי לנבא מה יהיה רק על סמך שיבושים אלה. לפי מה שתארת אתם במעקב וטיפול הולם, ובנך מתפתח יפה.
בשלב זה - אם הדיבור אינו מובן זוהי סיבה לפנות לטיפול. אם הדיבור מובן אני מציעה שבפנייה הבאה לטיפול קלינאית תעלו גם את סוגיית השיכולים.
בהצלחה רבה
יעל