שאלה: מתי מאבחנים עיכוב שפתי - (שני)
הילדה שלי (שלישית שאחיה הגדולים דיברו כבר בגיל שנה) בת שנה וחמישה חודשים. טופלה במכון להתפתחות הילד עקב גמישות יתר. עדיין לא הולכת (נראה שעוד רגע זה קורה). מילמלה בזמן, יוצרת קשר עין תקין, מבינה הוראות ונענת לפקודות (בואי להתקלח, תביא לי.. תתני ל.. וכו). יחד עם זאת מרגיש שמשהו בהבעה שלה "תקוע". אומרת מילים בודדות וגם אותם לא כפי שצריך : הם: אוכל, האו האו- כלב , מים- לשתות מים או מקלחת, אמה- אמא וגם אבא וגם אחותה הגדולה, מהמה- במבה עונה לשאלה "מי רוצה"?- אני( כאשר הצליל "ני" הוא מומהם כזה). אומרת "את זה"( לפעמים).. מצביעה למה שהיא רוצה ומהנהת עם הראש ב"כן ולא"..
יחד עם זאת יהב הייתה קוראת "אבא" עד לפני חודש למשך שבועיים וזה פסק. נראה שכל הצלילים שלה יושבים על "אה" "מה" אין עקביות עם צלילים נוספים - לפעמים מדברת בגיבריש ולפעמים מוסיפה "גה" או "דה" אבל רין עקביות. הכי מטריד אותי שיהב הפסיקה לקרוא לאבא. והיום שאומרים לה "אבא" היא חוזרת אחרנו "אמא" (בקמץ). בכלל נראה שמשהו עוצר אותה "מלשחרר את הצלילים" החוצה. רוב הצלילים או השפה שלה זה קול בפה סגור. א.א.ג בדק וקבע שאין פקקים באוזניים, מחכים לבדיקת שמיעה בעוד כשבועיים (למרות שנראה כי היא שומעת מצויין- גם אם אני קוראת לה מהחדר היא באה). האם יש מה לדאוג? איך ניתק לקדם ולעזור לה? אני רוצה לאבחן מהר ככל שניתן כדי שנוכל לקדם אותה. האם יכול להיות רק קושי בהבעה? תודה מראש
תשובה: מתי מאבחנים עיכוב שפתי - (תמר לבין-שרון)
שלום רב,
לפי מה שכתבת בתך הייתה מטופלת בפיזיותרפיה עקב גמישות יתר. למצב של גמישות יתר והיפוטוניה יכולה להיות השלכה גם על אברי ההגייה. מומלץ לפנות לאבחון וטיפול קלינאית תקשורת התפתחותית, המתמחה גם בהיגוי.