על הספה - פורומי מומחים

פורום קלינאית תקשורת

משימה לאיתור קושי בזיכרון עבודה

פורום קלינאית תקשורת

פורום קלינאית תקשורת מנהלת פורום תמר לבין-שרון קלינאית תקשורת מוסמכת, בוגרת החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב(.B.A). בעלת תואר שני (.M.A).בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מומחית בהתפתחות הילד.

בעלת ניסיון עשיר באבחון וטיפול בלקויות שפה ודיבור, כולל:

עיכוב בהתפתחות השפה בגיל הרך, לקויות שפה בגיל בית ספר, מובנות דיבור נמוכה ושיבושי היגוי, צרידות ובעיות קול, בעיות בשטף הדיבור ('דיבור חטוף' וגמגום).

בעלת ניסיון טיפולי עשיר ומגוון במסגרות שונות, כגון: מכונים להתפתחות הילד, מכוני שמיעה ודיבור.

בעלת ניסיון בהדרכה של קלינאיות מתמחות וסטודנטיות.

כיום- עובדת כקלינאית תקשורת עצמאית, בעלת קליניקה פרטית ברמת גן.

שאלה:  משימה לאיתור קושי בזיכרון עבודה  -  (טלי )


במסגרת עבודת תזה נדרשתי לאתר תלמידי כתה א' לקויי שפה SLI. כידוע לילדים לקויי שפה קושי בזיכרון העבודה. רציתי לשאול באילו כלי אבחון משתמשות הקלינאיות לאבחון לקויי שפה בגיל זה והאם קיימת משימה ספציפית הבודקת את זיכרון העבודה בקרב ילדים לקויי שפה בגיל 6?

תשובה:  משימה לאיתור קושי בזיכרון עבודה - (0)


טלי שלום
הערכת שפה בגיל זה היא מורכבת וצריכה לכלול כלים שיבדקו הבנה והבעה של שפה בתחומים שונים כמו ההדדיות בשיחה, היכולת לתאר ולספר, היכולת לבנות משפטים, היכולת להטות ולגזור מילים, אוצר המילים והיכולת להפיק צלילים. אין, למיטב ידיעתי, מבחן אחד שבודק את כל אלה ולכן ההערכה בנויה ממספר מבדקים שתלויים בהעדפת הקלינאית ובתחום אותו רוצים לבדוק. לצורך מחקר לרוב משתמשים במבחן מתוקנן והללו מועטים לצערי. מבחן מתוקנן שהיה פופולרי למחקר בשנים האחרונות הוא מבחן תבור לאוצר מילים. בתחום התחביר כדאי לבדוק במחקריה של פרופסור נעמה פרידמן מאוניברסיטת תל אביב. אם רוצים רוצים לבדוק הבנה והבעה גם יחד מבחן pls יתאים יותר, אם כי בגילאים אלה הוא פחות מומלץ.
לגבי השאלה על זכרון העבודה- ממליצה לנסות וליצור קשר ד"ר אביה גביעון שמלמדת באוניברסיטת תל אביב ובמרכז האקדמי אונו.
בהצלחה
יעל
 X