שאלה: משימה לאיתור קושי בזיכרון עבודה - (טלי )
במסגרת עבודת תזה נדרשתי לאתר תלמידי כתה א' לקויי שפה SLI. כידוע לילדים לקויי שפה קושי בזיכרון העבודה. רציתי לשאול באילו כלי אבחון משתמשות הקלינאיות לאבחון לקויי שפה בגיל זה והאם קיימת משימה ספציפית הבודקת את זיכרון העבודה בקרב ילדים לקויי שפה בגיל 6?
תשובה: משימה לאיתור קושי בזיכרון עבודה - (0)
טלי שלום
הערכת שפה בגיל זה היא מורכבת וצריכה לכלול כלים שיבדקו הבנה והבעה של שפה בתחומים שונים כמו ההדדיות בשיחה, היכולת לתאר ולספר, היכולת לבנות משפטים, היכולת להטות ולגזור מילים, אוצר המילים והיכולת להפיק צלילים. אין, למיטב ידיעתי, מבחן אחד שבודק את כל אלה ולכן ההערכה בנויה ממספר מבדקים שתלויים בהעדפת הקלינאית ובתחום אותו רוצים לבדוק. לצורך מחקר לרוב משתמשים במבחן מתוקנן והללו מועטים לצערי. מבחן מתוקנן שהיה פופולרי למחקר בשנים האחרונות הוא מבחן תבור לאוצר מילים. בתחום התחביר כדאי לבדוק במחקריה של פרופסור נעמה פרידמן מאוניברסיטת תל אביב. אם רוצים רוצים לבדוק הבנה והבעה גם יחד מבחן pls יתאים יותר, אם כי בגילאים אלה הוא פחות מומלץ.
לגבי השאלה על זכרון העבודה- ממליצה לנסות וליצור קשר ד"ר אביה גביעון שמלמדת באוניברסיטת תל אביב ובמרכז האקדמי אונו.
בהצלחה
יעל