על הספה - פורומי מומחים

פורום קלינאית תקשורת

הגייה

פורום קלינאית תקשורת

פורום קלינאית תקשורת מנהלת פורום תמר לבין-שרון קלינאית תקשורת מוסמכת, בוגרת החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב(.B.A). בעלת תואר שני (.M.A).בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מומחית בהתפתחות הילד.

בעלת ניסיון עשיר באבחון וטיפול בלקויות שפה ודיבור, כולל:

עיכוב בהתפתחות השפה בגיל הרך, לקויות שפה בגיל בית ספר, מובנות דיבור נמוכה ושיבושי היגוי, צרידות ובעיות קול, בעיות בשטף הדיבור ('דיבור חטוף' וגמגום).

בעלת ניסיון טיפולי עשיר ומגוון במסגרות שונות, כגון: מכונים להתפתחות הילד, מכוני שמיעה ודיבור.

בעלת ניסיון בהדרכה של קלינאיות מתמחות וסטודנטיות.

כיום- עובדת כקלינאית תקשורת עצמאית, בעלת קליניקה פרטית ברמת גן.

שאלה:  הגייה  -  (איזבל)


שלום רב,

בתי בת ה 3.5 עדיין לא הוגה את האותיות ר' ו- ח'. מחליפה את שניהם באות א'
מלבד אלו היא מדברת יפה בשפה עשירה. אך לעיתים נראה שילדים (או מבוגרים) מתקשרים להבין אותה בשל השיבושים.

לפני כחודשיים פניתי לקלינאית תקשורת שהנחתה אותי ליצור עימה קשר בגיל 4 אם עדיין לא רוכשת.


בחודשיים האלו אני לא רואה שינוי, מדוע לחזור בגיל 4? יכול להיות שפתאום היא תרגוש את ההברות האלו?
מדוע לא כדאי להתחיל טיפול? חבל לי לבזבז זמן שבו לא מבינים אותה באופן מיטבי.

תודה,
איזבל.

תשובה:  הגייה - (0)


שלום איזבל,
לרוב, הקריטריון להתחיל לטפל בהגאים מסויימים הוא לפי גיל הרכישה של אותו הגה. לדוגמה: אם הילד עדיין לא הוגה את הצליל ר'- נאבחן ונטפל מגיל 4 שנים. הצליל ח' נרכש מוקדם יותר, ולכן, ניתן כבר לטפל סביב גיל 3:6 שנים. עם זאת, יש מקרים בהם נחליט לטפל לפני גיל הרכישה, לדוגמה: כאשר השפה של הילד מפותחת לגילו ויש פערים בין השפה שלו להיגוי, כאשר הילד מודע לשיבוש והשיבוש מפריע לו, או כאשר הוא מתוסכל מכך שלא מבינים אותו.
ממליצה לך לפנות לחוות דעת נוספת.
בהצלחה!
 X