על הספה - פורומי מומחים

פורום קלינאית תקשורת

דו לשונית בת שנתיים עם שיבושי הגייה

פורום קלינאית תקשורת

פורום קלינאית תקשורת מנהלת פורום תמר לבין-שרון קלינאית תקשורת מוסמכת, בוגרת החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב(.B.A). בעלת תואר שני (.M.A).בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מומחית בהתפתחות הילד.

בעלת ניסיון עשיר באבחון וטיפול בלקויות שפה ודיבור, כולל:

עיכוב בהתפתחות השפה בגיל הרך, לקויות שפה בגיל בית ספר, מובנות דיבור נמוכה ושיבושי היגוי, צרידות ובעיות קול, בעיות בשטף הדיבור ('דיבור חטוף' וגמגום).

בעלת ניסיון טיפולי עשיר ומגוון במסגרות שונות, כגון: מכונים להתפתחות הילד, מכוני שמיעה ודיבור.

בעלת ניסיון בהדרכה של קלינאיות מתמחות וסטודנטיות.

כיום- עובדת כקלינאית תקשורת עצמאית, בעלת קליניקה פרטית ברמת גן.

שאלה:  דו לשונית בת שנתיים עם שיבושי הגייה  -  (ענבל)


שלום;)
בתי בת שנתיים וחצי. נחשפה לעברית ופורטוגזית באופן שווה עד גיל שנה וארבעה חודשים. מגיל שנה וארבעה חודשים עברנו במסגרת העבודה ליפן, שם היא נכנסה לגן יפני. כרגע היא נחשפת לעברית בבית, מעט אנגלית עם המטפלת ויפנית בגן. 
כשהיינו בביקור בארץ, על אף התנגדותה של אחות טיפת חלב ההתחלה, היא עברה את בדיקת התקשורת בהצלחה. 
בתי יוצאת משפטים כגון; איפה אבא? אבא הלך לעבודה אל לעיתים היא הוגה מילים בצורה שאנו מתקשים להבין מה היא אומרת. 
כמו כן משבשת מילים כגון: מאשב במקום מחשב, אכבת במקום רכבת, oto במקום אוטו. 
האם הדבר אופייני לגילה? בסך הכל יש לה אוצר מילים רחב. 
כיצד את ממליצה להתנהל מולה?
אגב, היא עם מוצץ. 
תודה
ענבל

תשובה:  דו לשונית בת שנתיים עם שיבושי הגייה - (0)


ענבל שלום
במידה ואוצר המילים בעברית ממשיך להתפתח בצורה טובה והמשפטים הולכים ומתארכים, אני לא חושבת שיש סיבה לדאוג מנושא הרב לשוניות. על מנת לעודד את רכישת העברית כדאי לקרוא ספרים בעברית ביחד, ולהרבות במלל עשיר בעברית איפה שאתם יכולים. במקביל, כדאי להתעניין עם הגננת לגבי קצב רכישת היפנית.
שיבושי היגוי מסויימים אופייניים לגיל, והשאלה החשובה היא האם בתך מובנת, לפחות לסובבים דוברי העברית, כמוכם וכמו חברים או בני משפחה.
בינתיים אני ממליצה מאוד לבצע בדיקת שמיעה. במידה ויש בעיית שמיעה, אפילו קלה, טיפול בה יכול לסייע לרכישת הצלילים השונים.
בהצלחה
יעל אדם
 X