שאלה: בעיה בהטיית פעלים מגזרת ל-ה אצל בן חמש - (שון ברקו)
שלום רב,בני בן חמש ובתקופה האחרונה שמתי לב שיש לו שיבושים קשים ועקביים בהגיית פעלים מגזרת ל-ה. ניסיתי כמה פעמים לתקן אותו אבל הטעות מושרשת בכל הטיות הפעלים מסוג זה (פנה, ניקה, קנה) בעבר וגם שם הפועל תמיד נהגה באופן שגוי (לדוג - הוא יאמר לרמה במקום לרמות). חוצמזה -אין שיבושים בהגיית העיצורים אבל ככלל אוצר המילים שלו נראה לי מוגבל לגילו.כאן המקום לציין שהילד גדל בסביבה דו לשונית (עברית ויפנית). בגן הוא שומע עברית אבל בבית הוא שומע יפנית מאמא שלו ועברית ממני, אם כי במינון מופחת כי אני מבלה פחות זמן איתו. בסהכ לתחושתי, העברית היא עדיין השפה הדומיננטית אצלו.שאלתי אלייך היא האם זה בגדר הנורמה שילד בן חמש יתקשה בהטיית פעלים אלה למרות שהוא גדל בישראל וחרף העובדה שניסיתי המון פעמים ללמד אותו להטות את הפעלים האלה האם יש דרך ללמד את זה בצורה יעילה מדובר בילד שמיתסכל מאוד בקלות ושלא אוהב סיטואציות של מורה תלמיד. באופן כללי, הוא חכם ומתוחכם - ברגע שהוא מרגיש בשיעור הוא מנתק מגע.תודה מראש על ההתייחסות.שון
תשובה: בעיה בהטיית פעלים מגזרת ל-ה אצל בן חמש - (תמר לבין-שרון)
שלום שון,
מעבר לקושי הספציפי בהטיות פעלים מנחי ל"ה, גזרה שנרכשת מאוחר יחסית, אתה מתאר שקיים אוצר מילים מוגבל. מעבר לכך, נראה שקיים קושי בסיטואציות של למידה, וקושי להפנים ולרכוש את ההטיות האלו גם לאחר מספר רב של חזרות.
ממליצה לפנות לאבחון של נוירולוג התפתחותי וקלינאית תקשורת, על מנת לבחון את הקושי בלמידה, ואת הפערים השפתיים, ולקבל המלצה לטיפול שפתי במידת הצורך.
בהצלחה!