על הספה - פורומי מומחים

פורום קלינאית תקשורת

בן שנתיים וחצי מתבלבל בכינויי גוף

פורום קלינאית תקשורת

פורום קלינאית תקשורת מנהלת פורום תמר לבין-שרון קלינאית תקשורת מוסמכת, בוגרת החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב(.B.A). בעלת תואר שני (.M.A).בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מומחית בהתפתחות הילד.

בעלת ניסיון עשיר באבחון וטיפול בלקויות שפה ודיבור, כולל:

עיכוב בהתפתחות השפה בגיל הרך, לקויות שפה בגיל בית ספר, מובנות דיבור נמוכה ושיבושי היגוי, צרידות ובעיות קול, בעיות בשטף הדיבור ('דיבור חטוף' וגמגום).

בעלת ניסיון טיפולי עשיר ומגוון במסגרות שונות, כגון: מכונים להתפתחות הילד, מכוני שמיעה ודיבור.

בעלת ניסיון בהדרכה של קלינאיות מתמחות וסטודנטיות.

כיום- עובדת כקלינאית תקשורת עצמאית, בעלת קליניקה פרטית ברמת גן.

שאלה:  בן שנתיים וחצי מתבלבל בכינויי גוף  -  (יעל)


שלום, קצת רקע על הבן שלי . אחרי שילדתי אותו סבלתי כשנה מדיכאון אחרי לידה, ובעקבות שהיה תינוק אינטנסיבי (ישן עליי במנשא את כל שנות היום) הייתי מותשת ובקושי היה לי כח אליו בזמן הערות שלו.. :( גם החברה שהיינו בה הייתה אנטיפתית והמשפחות היו רחוקות ויצא מצב שבקושי נחשף לשפה... באזור גיל שנה וחצי ידע אולי להגות 13 מילים ולכן התחיל חשש שיש בעיה. התחלתי לעבוד איתו באופן אינטנסיבי על מילים ודיברתי אליו בלי סוף ממש. כיום הוא בן שנתיים וחצי, ילד שמח ואנרגטי, מניפולטור קטן שנהנה להוציא תגובות מהסביבה, אוהב להתבדח (ממציא מילים ונקרע מצחוק כשאנחנו לא מבינים מה זה, או קורא לנו בכינויים לא נכונים כבדיחה. למשל קורא לי בשם סבתא שלו וצוחק מזה).. יש לו אוצר מילים מאוד גדול בסך הכל, משתף מאוד, משוויץ בהישגים שלו ונהנה מהביחד. יודע היטב להתנחם ולהתפנק. אוהב להיות מרכז ההצגה ושכולם שמים לב אליו (ופחות נהנה כשזה לא המצב). יש לו בעיה שהוא לא יודע להתנהל תחבירית מבחינת גופים. למשל, לעיתים נדירות ישתמש במילה "אני". יגיד בעיקר "אתה" תוך כדי הצבעה על עצמו כדי להבהיר. בעבר היה משתמש בגוף שלישי במקום אני, וכעת זה עבר ל"אתה". לעיתים רחוקות מבליח "אני". כמו כן, כשהוא רואה שאכלתי, הוא אומר לי "אכלתי" במקום "אכלת"... אשמח לקבל עצה כיצד לחדד לו את נושא כינויי הגוף בצורה נכונה תחבירית. כמו כן, חיבור המילים שלו עדיין לוקה בחסר. למשל אומר "עץ תפוז... שנית (שם הגננת) במים" ומתכוון שהגננת לימדה שמשקים את העץ במים. או "שירי הרביץ... ל(שם שלו)..... אסור"! (עושה תנועה של נונונו) או "קוקוס פתיתים... אכלת!" ומתכוון שאכל קוסקוס ופתיתים (בדרך כלל מחרטט ופשוט מספר מה הגישו במעון למרות שלפעמים נמנע לאכול את ארוחת הצהריים שם ומעדיף לאכול בבית ובכל זאת מספר כאילו אכל). אשמח להמלצות כיצד לחזק אותו תחבירית ומבחינת מילות קישור גם. מודה שאני דואגת ואשמח להרגעה..

תשובה:  בן שנתיים וחצי מתבלבל בכינויי גוף - (תמר לבין-שרון)


שלום יעל, על רקע הקשיים שאת מתארת אצל בנך בהרכבת משפטים ובמורפולוגיה (הטיות של גופים..), הייתי ממליצה לפנות לאבחון וטיפול אצל קלינאית תקשורת, שגם תיתן לך הדרכה לעבודה בבית. בהצלחה תמר
 X