שאלה: בן שנתיים וחצי - (טלי)
שלום, בני בן שנתיים וחצי. ילד מתוק, תקשורתי מאוד. אבל משהו בשפה שלו נראה לי לא תואם לגילו. קשה לי להסביר, אבל אנסה: 1. כששואלים אותו שאלה מאוד קונקרטית "איזה צבע הבלון", "מה אתה אוכל" - הוא חושב מעט ומשיב תשובה נכונה. אולם כששואלים שאלה פתוחה מעט: (מה אתה רוצה לראות בטלויזיה, מה אכלת קודם, מה אתה רוצה לאכול) - הוא לרוב חוזר על השאלה ולא עונה. 2. נדמה לי שיש לו קושי עם שיום- ראשית, הוא טועה המון בשמות (קורא לי אבא ולאבא קורא אמא, מתבלבל בין שמות אחיותיו, שמות מאכלים, קורא לסבא סבתא ולהפך ועוד). 3. זכר/נקבה - מתבלבל ללא הרף (כשהוא רוצה שאתן לו משחק: "אמא בוא משחק", כשמבקש מאביו פרי: "אבא יכולה תפוח". כמובן, מקור ההשוואה שלי הוא ילדים בגילו ואחיותיו שהיו הרבה יותר מפותחות שפתית ממנו בגילו. האם יש טעם ללכת לקלינאית ואם כן מתי? אנחנו בתקופה מעט מורכבת כלכלית... מצד שני נראה לי מיותר ללכת בקופה כי ברור לי שהוא יתבייש או יחשוש ובעיקר יהיה עסוק בלהיצמד אלי, יקח לו בסביבות חצי שעה להפשיר... ואז כבר תסתיים הפגישה. תודה
תשובה: בן שנתיים וחצי - (0)
טלי שלום,
על פניו, הדברים שתארת יכולים להיות תואמי גיל. ילדים צעירים במשפחה ובנים פעמים רבות מתפתחים לאט יותר מבחינה שפתית בהשוואה לאחיהם הבכורים ולאחיותיהם, וטווח הנורמה בהתפתחות הוא רחב מאוד.
עם זאת, לא ניתן להעריך באמת האם יש קושי מתיאור כתוב, ואם תחושת הבטן שלך מציקה לך כדאי לגשת לאבחון. עד גיל שלוש האבחונים במסגרת המכון להתפתחות הילד אמורים להיות ללא עלות, והאבחון הוא משחק כיפי לרוב שהילד נהנה ממנו ומשתף פעולה.
בהצלחה
יעל