על הספה - פורומי מומחים

פורום פסיכולוגיה ילדים

שינוי התנהגות זמני שהפך קבוע

פורום פסיכולוגיה ילדים

טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים מנהלת פורום מיכל דביר קורן
פסיכולוגית התפתחותית מומחית מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים
וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.


במציאות הכללית השוחקת, הורות לא חייבת להיות עוד משימה שמעמיסה על סדר היום. הקשר בין הורים לילדים הוא ייחודי ונדיר וכשהעניינים יוצאים מכלל שליטה, חשוב להחזירם למסלול חיובי של הנאה, מגוון רגשות וחוויות משותפות.

טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

שאלה:  שינוי התנהגות זמני שהפך קבוע  -  (Ng)


שלום רב

הבן הבכור שלי, כמעט בן 6, השתנה מאוד בשנה האחרונה. מילד בעל טמפרמנט רגוע, קשוב, משתף פעולה, ורבאלי, "בוגר", נעים הפך לילד בעל טמפרמנט סוער (מזה כשנה וחצי). חשבנו שזה הגיל והוא מתבגר אך זה הפך להיות הטמפרמנט שלו; פעיל ו"שובב"  מרבה לנוע ולגעת בחפצים, הופיע אצלו מלל רב מן הרגיל, הוא אסוציאטיבי ולא קשור למתרחש מסביבם, לעיתים מעט תוקפני וקשה לי  להרגיע אותו (לרוב שולחת לחדר לזמן מחשבה ולהירגע).סגנונו הפעיל מוצא לו אפיקים של פגיעה והפרעה ,שלא היו מרכזיים בהתנהגותו השגרתית.
כפי שציינתי, ילד שהיה מוכר כבעל מזג שקט, נינוח ומשתף פעולה בכל פעילות נראה לפתע כילד כועס , חסר שקט, מתנגד לבקשות המופנות אליו ומגיב בשלילה לילדים ולאנשים שהוא אוהב. יש שההתנהגות של ילד כזה הופכת להיות קיצונית עוד יותר, ומילד שאינו היה מעורב באירועים תוקפניים לעתים משתמש באלימות (חוטף משחק שלו חזרה, משתולל עם הידיים והרגליים כאילו תוך כדי משחק וכו).
לפני שנתיים וחצי נולד אחיו הצעיר (שהוא מאוד אוהב, מגן ושומר עליו) וזה קרה בשנה הראשונה בגן עירייה. בשנה השניה (גן דו שנתי) הוא החל להראות ריגרסיה בהתנהגות והגננת אמרה שאולי מהשינוי בבית (שנה אחרי??). בגן היה ילד מאוד שובב שנטה להתפרצויות והשתוללויות והצוות שהתקשה לטפל הפך אותו לעוזר. בשנה אחרי (גן חובה)  העברתי לגן חדש והילד שמאוד חברותי התקשה למצוא חברה. בנוסף חווה שליליות מצד סייעת הגן שתייגה אותו (גם בפניו) כילד בעייתי.
אשמח לעזרה, חידוד וכיוון כיצד לעזור לו (ולעצמי כי לרוב אני לא מצליחה לקבל ולהכיל התנהגות מסוג זה ואני מתקשה ומוסיפה גבולות ולגבולות הגם ככה  נוקשים שלי). אולי טיפול רגשי כלשהו (מפברואר האחרון התחלנו רכיבה טיפולית על סוסים)

תשובה:  שינוי התנהגות זמני שהפך קבוע - (0)


שלום רב,
את מתארת שינוי שנמשך תקופה ממושכת ואינו 'פתאומי', ויתכן שקשור לשינויים בבית (לידה) ובמסגרת החינוכית( החלפה של צוות), אבל יתכן שקשור למשימות ההתפתחותיות המשתנות שנדרשות ממנו כיום, וכן לתפיסה העצמית שלו שמשתנה. רכיבה על סוסים היא פעילות מהנה לילדים שלעיתים תורמת לביטחון העצמי שלהם ולתחושת המסוגלות, וכן לקואודינציה ולמיומנויות מוטוריות שונות, אך למרות שהיא משווקת על ידי קופות החולים כ'טיפול רגשי', זה ממש לא טיפול רגשי, אולי, טיפול שתורם לרגשות, וזה לא אותו דבר. אם את מודאגת אני מציעה לפנות להערכה מקצועית רחבת-היקף על ידי איש מקצוע מיומן שיכול להביא בחשבון מרכיבים התפתחותיים שונים על מנת להבין את הקושי. בהצלחה
מיכל

 X