על הספה - פורומי מומחים

פורום פסיכולוגיה ילדים

פערים בין הגן לבית

פורום פסיכולוגיה ילדים

טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים מנהלת פורום מיכל דביר קורן
פסיכולוגית התפתחותית מומחית מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים
וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.


במציאות הכללית השוחקת, הורות לא חייבת להיות עוד משימה שמעמיסה על סדר היום. הקשר בין הורים לילדים הוא ייחודי ונדיר וכשהעניינים יוצאים מכלל שליטה, חשוב להחזירם למסלול חיובי של הנאה, מגוון רגשות וחוויות משותפות.

טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

שאלה:  פערים בין הגן לבית  -  (רוני )


שלום בתי בת השנה ו 9 ילדה מאוד חכמה התחילה לדבר לפני גיל שנה , כיום יש לה אוצר מילים של כיותר מ 200מילים אפילו מחברת משפטים של 2 מילים ולעיתים גם 3 , יודעת לשיר שירים חלק שנלמדו בגן חלק בבית התפתחה מוקדם יחסית לבני גילה אני יודעת להבין מה היא רוצה ומה היא מבקשת בכל רגע נתון כמעט במהלך היום יש לה משחקי דמיון מטפלת בבובות משחקת במטבחים ועושה את עצמה מדברת בטלפון ועוד .. היא מבינה כמעט כל דבר ואי אפשר להסתיר ממנה כלום היא מזהה בשניה הבעיה שלי היא בגן , בגן מספרים לי על ילדה שונה לחלוטין ילדה שבקושי מדברת אם בכלל , אם לא קוראים לה להשתתף היא לא משתתפת עד שלא נגשים אליה חשוב לי לציין שזו שנה ראשונה שלה שכמעט לא היתה בגן רוב השנה היתה חולה בכל מני וירוסים כיאה לשנה ראשונה במפגשים אצל סבא וסבתא שלה שיש אחיינים פוגשת אותם אחת לשבוע לוקח לה כמה דקות להשתחרר ואז היא משתחררת ומשחקת איתם יפה ואפילו גונבת צעצועים ובורחת ויודעת לעמוד על שלה , כנל שאני לוקחת אותה לגן משחקים היא ניגשת לילדים ואומרת להם שלום ילדים שהיא מרגישה בנוח איתם היא יכולה לחבק אותם שעות ואפילו לפעמים לכפות את עצמה עליהם ברגע שיוצאים מכותלי הגן אני רואה ילדה שונה לחלוטין רצה משתוללת עומדת על שלה מדברת עם כל מי שעובר ברחוב , היא כן ילדה מעט ביישנית ולוקח לה לפעמים כמה דקות להשתחרר ולהרגיש בנוח, אני מנסה להבין מאיפה זה נובע ולמה יש פער כזה משמעותי ומה עלי לעשות בנידון תודה

תשובה:  פערים בין הגן לבית - (מיכל דביר קורן)


רוני שלום,
את מתארת ילדה עם דפוס מזג איטי להתחמם ומאוד יתכן שבגן היא אכן עדיין לא מצליחה לבטא את כל היכולות שלה. בין אם מדובר בגן הומה או סוער מבחינת האקלים, ובין אם לא, יתכן שהרצף החלקי המאפיין שנה ראשונה במסגרת מקשה גם הוא על ההסתגלות. לעיתים מסייע אם אחד ההורים נמצא איתה בתחילת היום או בסופו כדי לעזור לה להרגיש יותר בנוח ולהתחבר יותר אל הגננת ואל הילדים, ליצור מצב שבו נוכחות הורית עוזרת לה לדבר ולשחק באופן חדש בסביבה החדשה וכך להכליל את ההתנהגויות מהסביבה הביית גם אל הגן. זה כמובן דורש שיתוף פעולה של הצוות. במצבים אחרים גם ביקור בית של הגננת יכול לשחרר משהו, גם כאן, העיניין דורש שיחות מקדימות ושיתוף פעולה. שווה לבדוק האם צפיה שלה בצילומים מהגן מקדמת גם היא תחושה נעימה יותר, של מוכרות.
בהצלחה,
מיכל

 X