שאלה: פער בין התנהגות לידע - (הדר)
שלום רב,
בני בן 5 ילד חכם מאוד עם ידע רב ואוצר מילים גדול. במקביל צורת ההתנהגות שלו עדיין ילדותית מאוד וללא שיקול דעת שאמור להתאים לבני גילו.למרות שהוא יודע מה מותר ומה אסור הוא עדיין עושה את האסור.
בנוסף הוא עדיין עושה את צרכיו בממנסיים.אשמח לשמוע חוות דעת
תשובה: פער בין התנהגות לידע - (0)
שלום הדר,
גם ילךדים נבונים וחכמים הם עדיין רק ילדים, שמתרגלים את הלמידה החברתית שלהם ובודקים את גבולות ההתנהגות. בהחלט יתכן שכי העובדה שהוא אכן חכם גורמת לציפיות גבוהות ממנו בנוגע לשליטה העצמית (לא להרביץ, לדחוף, לקלל ועוד), אבל זה לחלוטין לא קשור. ילדים יכולים להיות מאוד מאוד אינטליגנטים, ועדיין לא להצליח ללמוד לשלוט בעצמם. חינוך הוא עיניין ממושך, וישנם ילדים שצריכים עוד ועוד תזכורות, ולמידה חוזרת על מנת שיפנימו את המצופה מהם בתחום הזה.
בנוגע לעשיית הצרכים: יתכן והעיניין קשור לנושא חוסר הגבולות, אבל יתכן שמבטא מצוקה רגשית אחרת. האם לא היה עצמאי מעולם בעשיית הצרכים? האם הייתה תקופה של ניקיון ואז העיניין חזר? הטיפול בבעייה של התלכלכות אצל ילדים, גם ם נבונים, עשוי להיות ממושך, ובמידה ומדובר בתופעה עיקבית (למשל, מפספס באופן קבוע, או בתדירות גבוה מאוד) כדאי מאוד לפנות להתייעצות. לעיתים מדובר בילדים שלא רגישים מספיק לגוף שלהם ולא מפענחים נכון את אותות הצורך ללכת לשירותים.
בהצלחה
מיכל