שאלה: ילדה בת 5 שחשוב לה להיות ראשונה בכל דבר - (ליה )
שלום,
יש לי ילדה בת 4.8 חכמה.
מפנימה מהר מאוד מה שמסבירים לה ולומדת ממש מהר.
יודעת מספרים עד 40, חיבור וחיסור, מדברת 3 שפות.
אוצר מילים היה לה בגיל שנה ו3 חודשים ידעה 70 מילים ( מהספר 100 מילים ראשונות).
היא זוכרת כל מה שהיא שומעת ומלמדים אותה.
אני אישית לא מושיבה אותה ללמד אותה כל הזמן אבל היא כן מבקשת לפעמים שאלמד ואנחנו נהנות ללמוד מידי פעם.
מאוד חברותית בגן.
לדברי הגננת היא אפילו יכולה לעלות לכיתה א׳ שנה הבאה למרות שהיא עולה רק לגן חובה.
רגילה לקבל כל מה שמבקשת.
יש לה בעיה רצינית בבכי.
בוכה כי פתחתי את דלת הרכב לפניה- בוכה רציתי להיות ראשונה.
בוכה כי יצאתי מהבית לפניה - אומרת אני רציתי לצאת ראשונה.
בת דודה שלה רשמה אותיות ואמרתי לה כל הכבוד והיא מתחילה לבכות שהבת דודה לא יודעת כלום והיא יותר טובה ממנה.
מסבירים לה שיהיו אנשים שמגיעים ראשונים לפניה למקומות שיהיו מצטיינים לפניה וכ׳ו
אך זה זה לא עוזר
אני לא יודעת ממה זה נובע.
זה לא מגיע מאיתנו ההורים שלהיות ראשונה זה חשוב. היא ילדה ראשונה. יש לה אחות קטנה בת שנה וחצי.
כשאומרים לאחותה הקטנה איזו יפה את היא שואלת למי התכוונה אבל זה פרט שאני מייחסת לה שהיא מקנאה ואני מקפידה להגיד לה גם שהיא הכי יפה וחכמה.
אני חוששת שיהיו לה בעיות רגשיות
אשמח לתובנות ממכם.
ממה זה נובע ואיך ניתן לטפל בזה.
תשובה: ילדה בת 5 שחשוב לה להיות ראשונה בכל דבר - (מיכל דביר קורן)
ליה שלום, ילדים עם יכולות קוגניטיביות גבוהות חווים לעיתים פער מול התחום הרגשי שלהם כיוון שהיא מאוד מפותחת ואף יותר מגילה, בתחום ההתמודדות הרגשית היא מתפקדת כפי גילה, או קצת למטה מזה, והפער נראה מאוד גדול. זה שכיח מאוד, ומאפיין ילדים מוכשרים, והפער הזה מצטמצם בהדרגה. זה לגימטימי לקנא באחותה הקטנה, ולכן חשוב שכל אחת מהילדות תקבל מחמאות ושבחים שונים ומגוונים, ולכל אחת יהיה מקום מיוחד אצלכם. העובדה שהיא הראשונה אצלכם לא תמיד נשארת אצלה בראש כשהיא חווה התפרצות רגשית שגורמת לה לעירעור של הביטחון. נסו לעודד לשיתוף פעולה ולעבודת צוות יותר מאשר לתחרותיות, וזכרו שתחרות זה לא רק שלילי, אלא גם מניע להצטיינות, להתקדמות ולהצלחה. בהצלחה, מיכל