על הספה - פורומי מומחים

פורום פסיכולוגיה ילדים

ילד בת 5 וחצי בגן חובה

פורום פסיכולוגיה ילדים

טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים מנהלת פורום מיכל דביר קורן
פסיכולוגית התפתחותית מומחית מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים
וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.


במציאות הכללית השוחקת, הורות לא חייבת להיות עוד משימה שמעמיסה על סדר היום. הקשר בין הורים לילדים הוא ייחודי ונדיר וכשהעניינים יוצאים מכלל שליטה, חשוב להחזירם למסלול חיובי של הנאה, מגוון רגשות וחוויות משותפות.

טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

שאלה:  ילד בת 5 וחצי בגן חובה  -  (ליה)


בריאה, חכמה ומלאת שמחת חיים וחברותית מאוד. אני מבינה ממנה שהיא לא כל כך מתקבלת בגן. היא אומרת שלא שיחקו איתה שאומרים לה שתלך וכו׳. היא ילדה מאוד חברותית ברמה שהיא לא מפסיקה לדבר עם אנשים שמתיישבת לידם. רואה אנשים שהיא מכירה היא ישר עושה להם שלום. אני בתור אמא משתדלת לתת לה פידבקים חיוביים שהיא חכמה ומדהימה. היא קצת מרדנית בבית, לא הולכת לישון כשמתבקשת לעשות זאת, לא מצחצחת שיניים יש שאומרים לה הרבה פעמים. הייתה תקופה שהיא ממש התעקשה על איזה שמלות ללבוש וכיום היא התחילה להתפשר למרות שנתתי לה ללבוש מה שהיא רוצה כל הזמן. אבל כשאני מציעה שמלה מסויימת היא כבר לא אומרת לא. לרוב אין לי זמן לשחק איתה בזמן איכות עם עוד ילד בן שנתיים לציין גם שהיא מקנאה בו ( נתת לו ראשון קרטיב / מים ולא לי וכו מאז אני נותנת לה ראשונה הכל) אני באמת משתדלת להסביר לה שהוא קטן שצריך לעזור לו. היא בוכה המון כשהיא עם בנות דודות בבית . ״היא לא נותנת לי אופניים״ ״היא אמרה לי שהשמלה שלה יותר יפה״ ובוכה מכל דבר. היא מנסה להוביל משחקים וכשלא זורמות איתה האחרות היא אומרת שלא טוב לה. הגננת אומרת שהיא בוכה בגן (למשל במשחק זיכרון עם הסייעת ומס ילדים נוספים, היא התחילה לבכות בתחילת המשחק בטענה שעדיין לא מצאה התאמות). חשוב לציין שהיא מפונקת ומקבלת הכל בבית. היא מדברת 3 שפות ( שפת אם רוסית. עברית ואנגלית מהטלווזיה) ולדברי הגננת היא מאוד חכמה ויודעת מעבר למה שמצופה ממנה- הגננת של טרום חובה תמיד אמרה לי שהיא פנמונלית מבחינה לימודית. יש אצלה בגן זוג בנות שלא ממש נותנות לה להצטרף אליהן והילדה שלי ממש רוצה אותן. אז מתחילה להיות לה בעיה חברתית. אני מניחה שזה גם לא נכון לשאול אותה כל יום ״עם מי שיחקת״ ״איך היה לך״ 1) ממה זה נובע לדעתך? 2) איך אני יכולה לעזור לה?

תשובה:  ילד בת 5 וחצי בגן חובה - (מיכל דביר קורן)


ליה שלום, נשמע לי שאת דיי מבינה את המקור לקושי: בתך לא רגילה לחלוק או לוותר או להתפשר וכל מצב של עימות עם המציאות בתחום הזה מעורר בה מתח ומצוקה. אחים הם הזירה הטובה ביותר לאימון ביחסים חברתיים כיון שילדים מחוייבים להתחלק עם האחים שלהם על משאבי הזמן ותשומת הלב של ההורים שלהם ולכן ממש לא כדאי לוותר על ההזדמנות הזו. שנת הלימודים בגן חובה היא הזדמנות מעולה ללמידה של התמודדות עם תסכול ועם דחיית סיפוקים ואלו הם היבטים מרכזיים בהתפתחות נפשית וביכולת להסתגל. בהצלחה מיכל
 X