על הספה - פורומי מומחים

פורום פסיכולוגיה ילדים

ילד בן 4 שנים שלא עונה כשקוראים לו

פורום פסיכולוגיה ילדים

טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים מנהלת פורום מיכל דביר קורן
פסיכולוגית התפתחותית מומחית מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים
וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.


במציאות הכללית השוחקת, הורות לא חייבת להיות עוד משימה שמעמיסה על סדר היום. הקשר בין הורים לילדים הוא ייחודי ונדיר וכשהעניינים יוצאים מכלל שליטה, חשוב להחזירם למסלול חיובי של הנאה, מגוון רגשות וחוויות משותפות.

טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

שאלה:  ילד בן 4 שנים שלא עונה כשקוראים לו  -  (תמר)


יש לי ילד בן 4 שנים שזו הפעם השניה שהגננת מבקשת ממני לעשות לו בדיקת שמיעה {הבדיקה הראשונה שעשיתי היתה תקינה}הגננת מתלוננת שלפעמים היא קוראת לו והוא לא עונה. יש לציין שלא נתקלתי איתו במצב כזה בבית. אז מה אני צריכה לעשות? יתכן שזו לא בעיית שמיעה??

תשובה:  ילד בן 4 שנים שלא עונה כשקוראים לו - (0)


תמר שלום,

בדיקת שמיעה עושים כיוון שלפני שמתחילים לחפש סיבות נפשיות והתפתחותיות רוצים לוודא שהעיניין הוא לא רפואי, כלומר להבטיח שהשמיעה תקינה ולכן צריכה להיות סיבה אחרת לעובדה שהוא לא שומע.

אם מדובר רק בהיענות לשם שלו, ולא בדברים אחרים, סביר שהיעניין הוא לא בשמיעה אבל בכל מקרה שווה לבדוק , לפעמים יש השפעה של נוזלים או שעווה באוזנים שמפריעה לתדרים מסוגים שונים.

ואם השמיעה תקינה, יכולות להיות המון סיבות להיענות חלקית או נמוכה, החל מחוסר תשומת לב והתמקדות-יתרה ועד למגוון תפקודים רגשיים. מכיון שזו הפעם השניה, אני מציעה לחזור על הבדיקה ולשלול את העיניין ואז להרחיב הלאה את ההסתכלות והחשיבה. האם מדובר בילד שהתפתחותו הכללית, ובעיקר השפתית, תקינה?
זה מרכיב חשוב בהתלבטות בבירור.

בהצלחה

מיכל
 X