על הספה - פורומי מומחים

פורום פסיכולוגיה ילדים

ילד בן 4 שמתנהג לא יפה

פורום פסיכולוגיה ילדים

טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים מנהלת פורום מיכל דביר קורן
פסיכולוגית התפתחותית מומחית מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים
וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.


במציאות הכללית השוחקת, הורות לא חייבת להיות עוד משימה שמעמיסה על סדר היום. הקשר בין הורים לילדים הוא ייחודי ונדיר וכשהעניינים יוצאים מכלל שליטה, חשוב להחזירם למסלול חיובי של הנאה, מגוון רגשות וחוויות משותפות.

טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

שאלה:  ילד בן 4 שמתנהג לא יפה  -  (הודיה)


שלום וברכה!
קצת ארוך, אבל למען הילד אשמח שתקראו ולקבל עיצה טובה.
עובדת בצהרון, הוציאו לחודשיים ילד בן 4 בגן רגיל שהוריו התגרשו לפני כמה חודשים והיו לו בעיות התנהגות קשות ( בין השאר התקפי זעם,מרביץ,זורק חפצים), בחודשיים האלו,חודש מתוכם הגננת עשתה איתו תהליך ששינה אותו לטובה בצורה מדהימה. לא היתה לו מסגרת באותם החודשיים והוא היה עם ההורים שלו בעבודה והגננת אמרה שהזמן איכות עם ההורים שלו מאוד עוזר לו לתהליך (בעיקר עם אבא שלו שהוא מאוד קשור אליו) ושצהרון לא מתאים לו כי זה יותר מידי שעות בגן. מנגד,ההורים טענו שהוא עצוב ומאוד רוצה להיות בצהרון.
לפני חודש החזירו אותו לצהרון בגלל שההתנהגות השתפרה ,הגננת לא ידעה מזה וכשידעה מאוד כעסה כי אמרה שזה פוגע בתהליך שהיא עושה איתו ושלילד קשה מסגרת של יום עם כ"כ הרבה שעות.
שלושה שבועות התנהג יפה בצהרון ולפני שבוע התחיל לחזור לסורו והיום ממש היתה לו התפרצות זעם שקללה צעקות ,זריקת כיסאות והרביץ גם לי ולא הצלחתי להרגיע אותו בשום דבר שאמרתי וגם האמת שלא ידעתי כ"כ כיצד להגיב כי הוא ממש הפתיע אותי. גם בגן, יש שינוי לרעה והגננת מאשימה את החזרה של הילד לצהרון.
אציין שהיתה הפסקה של שבוע בערך (השבוע וחצי האחרון של החודש שהוא בצהרון) עם התהליך שהגננת עשתה לו מידי יום למען שיפור ההתנהגות.
רציתי חוות דעתכם/ן האם באמת יש משהו בזה שהחזרה של הילד לצהרון פגעה בתהליך וגרמה לו לחזור לבעיות ההתנהגות? האם יש סיבה אחרת שנראית לפי מה שסיפרתי? ועוד שאלה,איך יכולה אפילו במעט שבמעט לעזור לו?
עצוב לי מאוד עם מה שקורה איתו .
תודה רבה??????

תשובה:  ילד בן 4 שמתנהג לא יפה - (מיכל דביר קורן)


שלום הודיה,
ראשית לומר שזה מאוד משמח שאת כעובדת בצהרון מוטרדת מילד שחשוב לך ממנו ושאת מחפשת מענה, חבל שצוות הצהרון לא מלווה באופן קבוע ע"י צוות מקצועי כמו הצוות של הבוקר.
וכעת לעיניין הילד -
יש ילדים שעבורם יום לימודים ארוך הוא חוויה קשה מידיי, מציפה, מעייפת, והנפש הרכה והפגיעה שלהם לא עומדת בזה. התוצאה - הם מגיבים בתסמינים כמו בעיות התנהגות או להיפך בעיות של הפנמה והתכנסות. ילדים שהם רגישים גם ככה, ואז עוד עוברים משבר קשה כמו גירושים, יכולים בהחלט לסבול מאוד ביום ארוך, הם מוטרדים ממה שמתרחש בבית, מותשים מרוב עומס ומחשבות שהם לא יכולים לווסת ולנהל, קצת כמו אנשים מבוגרים שתקופות מסויימות קשה להם להתרכז יום ארוך בעבודה והם רק מחפשים "שקט".
כלומר, אני מניחה שהקושי שלו לא "נגרם" מהצהרון, אבל הוא כנראה לא הצליח להכיל את זה...
בהצלחה
מיכל
 X