שאלה: בת 4.5 מתלוננת שאין לה חברים - (מאיה)
הבת שלי(בת יחידה) בגן עירייה דו שנתי, (טרום חובה וחובה). חלק מהילדים המשיכו איתה מהשנה הקודמת, מגן טרום טרום חובה. וגם הבעיות החברתיות.כבר תקופה ארוכה שהיא מתלוננת שילדים בגן לא משחקים איתה. שוחחתי על זה עם הגננת, והיא טוענת שהיא משחקת עם ילדים בשעות הגן ואף פעם לא לבד. שאמנם אין לה חברים קרובים ושיתכן שקיבלה לא מילד.ה מסויימ.ת ולכן היא מסתובבת עם תחושת דחייה.שוחחתי על זה עם הבת שלי והיא אומרת שבצהרון, ספציפית בשעת המשחק החופשי בחצר, היא לא מוצאת עם מי לשחק, שלפעמים היא משחקת עם בנים כי הבנות לא משתפות אותה.ניסיתי לשוחח על זה עם צוות הצהרון, סייעות עם כוונות טובות אבל ללא הכשרה, אבל זה לא עזר. הבת שלי סיפרה לי שאחרי השיחה הן אמרו לילדים בצהרון שמי שלא משחק איתה לא יוצא לחצר. מיותר לציין שזה לא עזר.הבוקר היא לא רצתה ללכת לגן ובכתה שאין לה שם חברים. ניסיתי להזכיר לה פעמים שהגעתי לגן/לצהרון וראיתי אותה משחקת עם ילדים.בחודשים האחרונים אנחנו מנסים להפגיש אותה עם ילדים מהגן מחוץ לשעות הגן(מודה שמפאת עצלות/עייפות לא עשינו את זה בשנה שעברה כמעט), מזמינים חברים הביתה או שהיא הולכת אליהם ואז הם משחקים יפה מאוד, אבל אחר כך היא טוענת שבצהרון, בחצר, אותם הילדים לא משתפים אותה במשחק.זה שובר את הלב, ואין לי עוד רעיונות איך לעזור לה חוץ מלהזמין חברים ולשתף את הגננת. אמרתי לה שאם ילד מסויים לא רוצה לשחק איתה שתנסה לשאול ילד אחר אם הוא רוצה, שמי שלא רוצה לשחק איתה מפסיד. הבוקר הגננת אמרה שהיא מחפשת את חברת הילדות הגדולות יותר, שלפעמים משחקות איתה אבל לפעמים מעדיפות את בני גילן(בני 5.5-6)אודה לעצה.
תשובה: בת 4.5 מתלוננת שאין לה חברים - (מיכל דביר קורן)
מאיה שלום,
גיל הגן הוא זירה לאימון ביחסים חברתיים, זה אומר שהילדים בשלב זה לא יוצרים חברויות שילוו אותם לכל החיים, אלא רק מתאמנים בדינמיקה חברתית. כלומר, למרבית המבוגרים אין חברים מהגיל הזה לטווח הרחוק (להוציא אולי בישובים קטנים, שם הילדים גדלים כשכבה קבועה), אבל כן מתנסים במה זה אומר לשחק עם מישהו קבוע, לשחק עם חברים מתחלפים, להצליח להיכנס לחבורה ולצאת מחבורה כשפחות נעים וכדומה. לפיכך, למרות שהשאיפה היא שיהיו חברים "מועדפים", צריך לעזור לבתך להרגיש אהובה ורצויה וראויה לחברים, גם אם זה בנים, גם אם זה ילדות גדולות יותר וכדומה, אין טעם לחפש עבורה כעת את "החברה הכי טובה" אם היא לא מוצאת כזו, וברור שכמו שציינת, אין טעם ליצור מציאות בה מי שלא משחק איתה לא יוצא לחצר. העבודה על אקלים חיובי בגן שמכיל את כל הילדים היא עבודה מרכזית של הגננת, ואני מקווה שהיא עושה מאמצים ליצור חברויות בגן, אבל חשוב שבתך תהנה מהאיכויות של עצמה גם בלי 'החברה הכי טובה', ועם ידיעה ברורה שהיא מוכשרת ואהובה בבית. מצוין שאתם ממשיכים להזמין חברים, לנסות להיפגש בגינת משחקים - זה בדיוק האימון הדרוש.
בהצלחה
מיכל