על הספה - פורומי מומחים

פורום פסיכולוגיה ילדים

איתות מילד בן 7.5 שלא טוב לו בבי"ס והבעת פחדים

פורום פסיכולוגיה ילדים

טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים מנהלת פורום מיכל דביר קורן
פסיכולוגית התפתחותית מומחית מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי בילדים
וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.


במציאות הכללית השוחקת, הורות לא חייבת להיות עוד משימה שמעמיסה על סדר היום. הקשר בין הורים לילדים הוא ייחודי ונדיר וכשהעניינים יוצאים מכלל שליטה, חשוב להחזירם למסלול חיובי של הנאה, מגוון רגשות וחוויות משותפות.

טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

שאלה:  איתות מילד בן 7.5 שלא טוב לו בבי"ס והבעת פחדים  -  (דן)


שלום רב,
בני בן 7.5 בכיתה א '. הוא ילד רגיש מאוד לסביבה ובכלל וזה בלט מגיל קטן. קשה לו עם צעקות, ריבים ועימותים ומוכן לוותר על דברים למען הסדר הטוב.
בגן חובה היתה תפנית ראשונה ותום עידן התמימות אני מגדירה את זה. הוא נחשף שם התנהגויות שונות, אלימות בין ילדים צעקות והיתה לו שם תפנית כלשהי שגם חישלה אותו במידה מסויימת אבל גם השפיע עליו.
לכיתה א הוא עלה עם המון חששות, היה לו קשה מאוד בימי ההסתגלות שקדמו לתחילת השנה וזה השתפר בהדרגה, דאגנו שיכיר חבר אחד שיהיה איתו בכיתה וזה עזר.
קשה לו לימודית, הוא לא מאובחן רשמית עדיין אבל ברור לנו שיש לו קשיי קשב וריכוז הוא מתנתק מרחף ומתקשה להישאר עם המורה. זה היה גם בגן. המורה אומרת גם. אני מרגישה את הקושי בבית בהכנת שיעורים ובפעולות יום יומיות. אני מרגישה שזה מתסכל אותו מאוד ומתלבטת אם מתי ואיך להתחיל לטפל. אני ממש לא רוצה לחשוב על טיפול תרופתי לילד מדהים ויצירתי כמוהו ומחפשת דרכים אחרות.
בנוסף לזה קשה לו חברתית, הוא ילד מאוד חברותי. לא היו לו את הבעיות האלו מעולם. תמיד היה מחוזר והסתדר עם כולם אבל בבית הספר הוא איבד את דרכו, הוא לא מצליח להתחבר. זה לא שהוא סובל או שמציקים לו, ממה שאני מבינה ממנו בין השורות הוא פשוט מרגיש שקוף. הוא אומר שהוא כל הזמן מרגיש שהוא מתערב בשיחות - כלומר מנסה להשתתף בשיחה או משחק ואומרים לו שהוא מתערב ושילך. זה גומר אותי לשמוע את זה... שאני שואלת אותו עם מי שיחק - אם החבר שלו לא היה באותו היום הוא יגיד שים אף אחד.
הכי הדאיגה אותי השיחה שהיתה לנו היום- שוב שאלתי איך היה בביה"ס ובהפסקה והוא אמר שנשאר בכיתה שאלתי למה והוא אמר שהרבה מחשבות התרוצצו לו בראש והוא היה חייב ללכת לכיתה כדי להרגע, זה הלחיץ אותו, בילבל אותו. הרגשתי את המצוקה.
שאלתי איזה מחשבות והוא אמר שהוא מרגיש צורך כל הזמן לברוח מבית הספר ושהוא חושב איך הוא יעשה את זה.
שאלתי למה- הוא דיבר על פחד שיגלו שהוא עשה משהו רע וזה יהיה חמור. שאלתי מה- והוא נתן כדוגמא את זה שהוא בפער בחוברת וקשה לו להקשיב וכו. וגם את המצב החברתי הוא שוב העלה.
המורה לתחושתי לא פרטנרית טובה, היא לא קולטת אותו,לא רואה אותו באמת, לא מכירה אותו באמת. שאני שואלת היא אומרת שדווקא רואה אותו משחק עם אחרים אבל שתבדוק ותעקוב והיא לא חוזרת אלי שוב. בקיצור היא לא... אין לו גם חיבור אליה. הוא אפילו העלה רצון לעזור את ביה"ס .
אנחנו מבולבלים ולא בטוחים איך נכון להתחיל לעזור לו. נשמח להכוונה.

תשובה:  איתות מילד בן 7.5 שלא טוב לו בבי"ס והבעת פחדים - (0)


דן שלום,
נשמע שכדאי בעיקר להתחיל להבין ממה בנך סובל, או עם אילו קשיים מתמודד. יש הרבה ילדים שמציגים תמונה של הפרעות קשב כשבעצם מדובר בשילוב של קשיי למידה ובעיולת רגשיות או להיפך. אני מציעה לערוך אבחון פסיכודיאגנוסטי מקיף, על ידי פסיכולוג מומחה, ולפי זה להתחיל לחשוב על כיוונים לעזרה הן בתחום הלימודי והן בתחום הרגשי והחברתי.
בהצלחה
מיכל
 X