שאלה: ילד מרביץ דרך לחנך - (הדר)
שלום רב,
אני עובדת כגננת בצהרונים.
בדכ אני עובדת כמחליפה ועם הזמן למדתי ילדים שקשה להם לקבל שינוי והם ינסו לבחון עד איפה מגיע הגבול שלי ביחס להתנהגות שלהם. ב99 אחוז מהמקרים אני מצליחה לגרום לילדים שמפלרטטים עם התנהגות מופרעת ,לרסן אותם מההתחלה והיום עובר חלק,היום הגעתי לגן בפעם הראשונה (וכמובן שזו אינה פעם ראשונה שאותם ילדים שעליהם השאלה התנהגו כפי שהם התנהגו),ששני ילדים (בני 4) מרביצים ,דוחפים,מוציאים לשון ,זורקים חפצים וכמובן אינם מקשיבים לדברי.
למדתי עם הזמן שהכי טוב להראות לילד שכדאי לו להתנהג יפה עי הצבת תנאים ,ז"א: כשילד מתנהג לא יפה ,אני מוציאה אותו מהמפגש או ממשחק שהוא משחק בו ואומרת לו עד שלא תשב בכסא (בוחרת כסא בפינה) ותשב לדבר איתי (אני רוצה לעשות לו שיחה על התנהגות נאותה) אתה לא יכול לשחק במשחק הספציפי הזה (אותו הוא רוצה) או להיות במפגש .כאמור ,לרוב זה עובד והילד אכן יושב בצד, אני משוחחת עימו והוא מתנהג בצורה נאותה,אך היום לא עניין את שני הילדים בני ה-4 מה שאמרתי להם ו"האיום" שהם לא יקבלו דברים שכיף להם לשחק איתם,פשוט לא עבד,הם המשיכו לעמוד על השולחנות ולעשות רעש בגן גם במהלך המפגש שלי עם הילדים האחרים,כל כמה זמן אמרתי להם להיות בשקט ושזה לא מקובל עלי הצעקות האלו בגן,זה עזר אז מעט מאוד.
רציתי לדעת האם ישנם דברים אחרים שאני אמורה לעשות או לומר כדי להנחיל לאותם ילדים התנהגות נאותה (ייתכן שלא על הפעם הראשונה ),אך אולי יש משהוא שלמרות שזו פעם ראשונה שלי איתם אני כן הייתי אמורה לעשות אחרת ולקבל תוצאה טובה יותר ממה שקיבלתי היום?
תודה רבה
תשובה: ילד מרביץ דרך לחנך - (הילה שבורון)
שלום הדר.
נשמע שאת יודעת להציג גבולות. כאשר יש קשיי התנהגות קיצוניים, סביר להניח שזו לא התנהגות ראשונה בעייתית של הילדים, אבל היכרות מוקדמת איתם אמורה לעזור. על שאני יכולה ליעץ זה לעשות שיחה מקדימה עם הגננת לפני שאת נכנסת לגן חדש כדי להבין אם יש ילדים שצריכים התייחסות מוקדמת ולהבין כיצד מתנהלים איתם כאשר הגננת נוכחת. בלתי אפשרי לתת מענה לתגובה חד פעמית מכיון שלא ניתן לדעת אם זו תגובה לשינוי הצוות, או התנהגות קבועה שיש לה גורם שנמצא בטיפול בימים בהם הגננת הקבועה נוכחת. בהצלחה