שאלה: התנהגות ילד בן 4 - (יערה)
הבן שלי בן 4 וקצת...ילד מקסים, חברותי, רגיש, תקשורתי מאוד אך שובב מאוד, די היפראקטיבי, לעיתים כשמתעצבן הוא גם נעשה מעט אלים. הוא אומנם לא מרביץ חזק כמובן אך עדיין, אני ממש מתנגדת לכל התנהגות אלימה מצידו. כשהוא לא מקבל מה שהוא רוצה או כשהוא מתעצבן על משהו הוא מרים יד. לא עוזרות שיחות חוזרות שלי איתו, אנו מנסים להציב לו גבולות וזה מאוד קשה. גם עונשים ופינת מחשבה לא עוזרים... ראוי לציין שנולד לו אח קטן לפני כשנה וזה גם עודד את ההתנהגות הזו...בעוד כחודש הוא יעבור לגן חדש ואני מקווה ששם יהיה שינוי מכיוון שהגננת שם קשוחה וטובה יותר..מה ניתן עוד לעשות שלא עשינו? בנוסף, המגע אצלו הוא תמיד נורא חזק. למשל, החיבוק חזק, הוא מצייר בצורה חזקה...האם כדאי לבדוק אם יש לו בעיה כלשהי בויסות החושי? למה זה מרמז? ועוד שאלה קטנה בנושא - האם לרשום אותו לחוג ג'ודו לילדים או קראטה יכול להועיל או לגרוע? ועוד דבר - ראיתי בחנויות צעצועים מעין שק אגרוף קטן כזה שתולים עם כפפות (ראיתי זאת גם בגי'ימבורים שונים)...האם כדאי לקנות לו כזה כדי שכך הוא אולי יוציא אגרסיות או שזה גם עלול לעשות את ההיפך?
תשובה: התנהגות ילד בן 4 - (0)
שלום יערה
שאלותיך כולן במקום. יש קשר הדוק בין ויסות רגשי לויסות חושי. אם את רואה סימנים המעלים שאלה לגביויסות חושי כדאי לפנות למרפאה בעיסוק. לגבי ההתנהגות שאת מתארת- ויסות רגשי מצריך באמת עבודה מאוד עקבית על גבולות. גבולות עקסיים הם אלו המלדמים את הילד להרגיע את עצמו, ולנהל את רגשותיו כי הם עושים עבורו סדר בעולם. נכון, זה לא פשוט ודורש הרבה אמונה ואורך רוח. אם קבעתם גבול כי התנהגות אלימה איננה מקובלת עליכם, על בנך לדעת מהי בדיוק התהנגות אלימה בעיניך (לפעמים התגובה להתנהגות אלימה מגיעה אחריה "מחוות" גבוליות עליהן לא מגיבים כפי שמגיבים על אלימות) ובדיוק מה עומד לקרות כאשר ונהג כך. בנוסף, חשוב להתשמש בהרבה חיזוקים חיוביים כי הם יעילים יותר, ומחזקים מאוד את כולם בתהליך. חיזוקים חיובים רגשיים (מחמאות, מדבקות שצובר וכו') על פרקי זמן בהם יכול להצליח שלא להתנהג באלימות (עד ארוחת צהרים?). לגבי שק אגרוף או בובת "נחום תקום"- זה רעיון מצויין. חשוב לתת לו מענה לתוקפנות שמרגיש שהיא לגיטימית והכוונתו לדרך לגיטימית לבטא אותה יעזרו לו מאוד. בהצלחה