שאלה: כל היום בסמרטפון על חשבון מחויבויות - (אמא)
בני בן 14. לא עושה שיעורים, לא משימות שלו, מתחצף ומדבר אלינו לא יפה.
אז עשינו לו הגבלת זמן באייפון שאחרי שעתיים שימוש כל האפליקציות חוץ מווטסאפ נחסמות לו.
כאשר יעשה את המשימה היומית שלו ( שיעורים, תרגול, משימה בבית ) אנחנו יכולים בססמא לפתוח לו את האייפון להמשך היום. המטרה שידע לארגן את הזמן שלו. זה חודשים רבים שלא עזר תחנונים ובקשות ממנו לקחת אחריות על מחויבותיו. והוא שם קצוץ. עכשיו שפתיחת ההגבלה באיפון שלו מותנת בכך שיעשה את מחויבותיו הוא התחיל לעשות.
אני גם נותנת לו פרס כאשר מתנהג יפה ומוסיפה לו עוד זמן לאיפון.
זה גורם להמון מריבות ביננו, אמרתי לו שכשידע לקחת אחריות על חובותיו ההגבלה תרד, אבל בינתיים לא לקח אחריות. הורים אחרים אומרים לי שהם מפחדים להתעסק או לקחת את הסמרטפון מהמתבגרים שלהם. מה קורה לכולם, אני מרגישה שכולם השתגעו בגלל המכשיר הזה. האם אני מתנהלת נכון? אני נותנת לו אפשרות לצאת מההגבלה אם יתנהל בבגרות ואחריות. איך להפחית מריבות כל זה ? לפעמים הוא כך כך צועק עלי ומקלל שכבר כואב לי בלב. אבל אני יודעת שאם אבטל לו את ההגבלה אני בעצם מוותרת עליו והוא לא יעשה שום מאמץ לימודי או מחויבות.
תשובה: כל היום בסמרטפון על חשבון מחויבויות - (רועי אזולאי)
שלום רב,
אתחיל בלציין שבנך נמצא בגיל שמייצג שלב בגיל ההתבגרות בו אכן לעיתים קרובות נמצא קושי בארגון זמן, ויכול לבוא לביטוי גם המוטיבציה נמוכה למשימות שונות.
כפי שציינת הגבלת הסמרטפון בדרך שבה זה נעשה לא תרמה רבות, בוודאי לא למערכת היחסים ביניכם. מורגש ממה שכתבת שאת מוטרדת ועסוקה בשאלה האם הויתור הוא טוב או רע, אך רצוי להסתכל מנק מבט נוספת, הקשר בינכם חשוב שיהיה בסדר עדיפות גבוה, כך שאם האקט שבחרת גורם לשיפור בשיעורים, אך להתדרדרות ביחסים הרי ששכרך בהפסדך. אני ממליץ על עבודה מרובה על הקשר והיחסים כמו שיחות חיוביות, זמן איכות, והרבה עידוד ופחות דגש על ביקורת ושיפוט. הסמרטפון כיום הוא חלק מחיי כולנו, חשוב ורצוי למננן אותו, אך לא דרך ענישה כעס ושליטה, כי אם באמצעות עבודה על הקשר. בהצלחה