על הספה - פורומי מומחים

פורום גיל ההתבגרות

ילדה בת 11 וחצי שלא רוצה ללכת לבית הספר

פורום גיל ההתבגרות

מנהל פורום רועי אזולאי
רועי אזולאי מנחה הורים ומשפחה פרטני ובקבוצות בגישה האדלריאנית, פורום גיל ההתבגרות
בעל B.A במדעי הרוח והחברה וm.A בחינוך. מאמן אישי ומומחה לגיל ההתבגרות. מנהל פנימייה לנוער בסיכון.

ברוכים הבאים לפורום גיל ההתבגרות.

גיל ההתבגרות הינו שלב בחיים מאתגר, חשוב ובעל השפעה רבה בהתפתחות האדם, בעידן בו אנו חיים האתגר הופך למאתגר שבעתיים, הורים רבים מחפשים כילים ודרכים בכדי להצליח להתמודד עם אתגרי הגיל בצורה מיטבה ובמקביל המתבגרים עצמם רוצים לחוש את חווית הבגרות והעצמאות לה מייחלים משחר ילדותם. הפורום ישמש כקרקע פוריה להעלות סוגיות, שאלות ושיתופים מהתמודדות היום יום עם אתגרי הגיל ובכלל עם החוויה ההורית אשר מתמודדת עם שלב חדש, אחר ולעיתים לא מוכר.

בפורום אתייחס ואתן מענה התחלתי וראשוני לשלל הסוגיות שיעלו כאן, כאשר אתם מוזמנים להעלות סוגיות שונות ומגוונות עימם אתם מתמודדים.

בהצלחה!


שאלה:  ילדה בת 11 וחצי שלא רוצה ללכת לבית הספר  -  (מיכל)


שלום אני חד הורית לילדה בת 11 וחצי שלא אוהבת את מסגרת בית הספר , מאוד קשה לה עם המסגרת . היא ילדה טובה ורגישה ומאוד חברותית . מתחילת תקופה הקורונה החסירה המון מבית הספר , היו סגרים , הרבה בידודים , וכאשר היה אפשר כבר ללכת לבית הספר , הייתה חולה מספר פעמים והיה אסור לשלוח ילדים לבית הספר . לצערי ב- 3 וחצי שנים האחרונות התמודדנו עם אבא שלי שהיה חולה ושהה במוסד סיעודי שגם כנראה השפיע על הילדה למרות שלא מראה או אומרת מה היא מרגישה . ב- 4 חודשים האחרונים עברנו המון שינויים , נאלצנו לעזור את עיר מגורנו לטובת עיר אחרת , עזבנו בית שבו הילדה אני ואבא שלי נולדנו . עזבה את בית הספר , ואת החברים שלה שהיא מאוד אוהבת . עברנו לבית יפה וגדול , התחלנו בית ספר חדש , ובנוסף אבא שלי וסבא של הילדה נפטר מלפני חודשייים וחצי . לאחר חג הסוכות השנה שמצבו של אבי הוחמר מהקורונה שנדבק ממנה , וגם עוד אנשים מהמשפחה נדבקו בקורונה , הילדה החסירה המון מבית הספר , וסיפרה לי שגם חוותה אלימות בבית הספר , ועוד מספר דברים שהצלחתי לטפל בהם , אבל עדיין היה לה קושי רב לחזור לבית הספר. ובית הספר במקום להתחשב בכל מה שאנו עוברות , עשה את ההפך , לא דאג להעביר לילדה את השיעורים שניתנו כל יום , לא העבירו דפי עבודה שחולקו . אף אחד מהילדים לא יצר איתה קשר במשך תקופה ארוכה למעט ילד אחד . המורה לא עודדה את הילדים להתקשר לילדה ממש התעלמו ממנה , ולי ירדו על החיים והקשו עליי מאוד , גם קבסית , גם מנהלת , יועצת , המחנכת התקשרו אליי בלי סוף , והקשו עליי מאוד וגם ככה היה לי קשה עם כל מה שעברתי , בטענה שיש חוק והילדה צריכה להיות בבית הספר . הילדה לא הייתה מוכנה ועדיין לדבר עם אף אחד , אפילו עם פסיכולוגית שהלכתי אליה לא הסכימה ורק אני הלכתי כדיי לקבל הדרכה . רק לציין שלמרות כל החיסורים , הסגרים הבידודים , לא נפגעה החברות שלה עם הילדים , גם כאשר הייתה בבית כל הזמן דיברה עם חברים , גם לא מבית הספר . וגם בבית הספר החדש התאקלמה מאוד יפה והתחברה מאוד מהר עם ילדות מהכיתה ומאוד אוהבים אותה בבית הספר . בנוסף כופים עליי לפתוח תיקה ברווחה ולא עוזבים אותי במנוחה מהעיר הקודמת ואין לי טיפת שלווה. הילדה מאוד חכמה וקולטת את החומר הלימודי מהר , אבל לא אוהבת ללמוד , לא אוהבת להכין שיעורים ולא אוהבת לעשות מבחנים . אני ממש לא יודעת כבר מה לעשות , כל ההסברים שלי אליה לא נכנסים אליה ולא משכנעים אותה . אשמח לעצתכם ועזרתכם , והאם טיפול רגשי באומנות יהיה לה יותר טוב מטיפול פסיכולוגי רגיל, מה אני עושה בנתיים עם בית הספר ? תודה

תשובה:  ילדה בת 11 וחצי שלא רוצה ללכת לבית הספר - (אירית רוזנפלד אשר)


שלום מיכל, קראתי את פנייתך בעיון ואכן ניכר שחוויתם הרבה בעת האחרונה. מתיאורך, אין ספק שבתך צריכה לחזור למסגרת הלימודית ולשם כך את זקוקה לעזרה ו לכן הייתי שוקלת לערב רווחה. מניסיוני המקצועי בעבודה ברווחה, גיוס של איש טיפול מתוך המערכת יכול לסייע הרבה מעבר לטיפול במגזר הפרטי. המטרה שאותו איש טיפול, בין היתר, יצור שיתוף פעולה מותאם בין ביה"ס, הקבסית וצרכיה של הילדה ואף ילווה אותך בתהליך( שלושת המסגרות הללו לרב מתורגלות לעבוד יחד). לגבי שאלתך האם מטפלת באומנות או פסיכולוגית ? תלוי בכם- בהעדפה שלכם, באג'נדה לגבי טיפול, בחיבור למטפלת ועוד. שתיהן מעניקות טיפול רגשי. בהצלחה אירית רוזנפלד אשר מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, יועצת מינית ומדריכת הורים
 X