שאלה: הילד לא עוזב את המחשב - (אמא)
בני בן ה-15 מבלה את מרבית זמנו הפנוי במשחקי מחשב ברשת. מהרגע שהוא חוזר מבית הספר ועד שהוא הולך לישון. זה בא על חשבון הלימודים שלו. הוא הפסיק להכין שיעורי בית, לא מתכונן למבחנים וכתוצאה מכך חלה נסיגה גדולה בלימודים השנה.
ניסיתי לדבר איתו ולהגיע איתו להבנה שצריך להקצות זמן למשחקי המחשב ורק לאחר השלמת המטלות הבית ספריות. הוא לא מוכן להקשיב ולא מוכן להשקיע בתואנה שהוא לא רואה כיצד תכני הלימוד יתרמו לו בעתיד.
הוא לומד במגמת מחשבים (בחירה שלו) - די תובעני ומצריך הישגים נאים גם במקצועות הליבה. אם זה היה תלוי בו היה לומד מחשבים בלבד ללא כל המסביב אבל כידוע אין מציאות כזאת.
ניסיתי לאיים עליו בהשבתת המחשב אבל הוא התחיל להשתולל ולהתחצף.
קשה לי לשבת בצד ולא לעשות כלום לשינוי המצב. הוא ילד חכם עם פוטנציאל אדיר וגם מוריו מעידים על כך, הוא פשוט לא אוהב ללמוד, מבחינתו שיעורים ומבחנים זה בזבוז זמן יקר אותו הוא יכול לנצל למשחקי מחשב.
אני לא יודעת מה הדרך הנכונה להתייחס למצב, להרים ידיים ממנו? שלא ילמד וישא בתוצאות או מה?
תשובה: הילד לא עוזב את המחשב - (רועי אזולאי)
שלום רב,
מדברייך עולה כי חלה נסיגה משמעותית המוטיבציה ללימודים, בילוי הזמן המרובה במחשב אינו בהכרח הסיבה לכך ולכן הדגש צריך להיות בנושא חלוקת זמן ולאו דווקא בהבנה כי המחשב הוא הגורם לעניין. במצבים מסוג זה חשוב שתהיה הירתמות של כלל הגורמים ממקום מעודד שמנסה לסייע בהגברת המוטיבציה, צוות בהס יחד עם הורי הנער בכדי לסייע לו לשוב למסלול רצוי. יחד עם זאת חשוב לנסות להבין מה הסיבה שאינו מתעניין בלימודים לכך יכולים להיות גורמים רבים, מכאן שהשיח בינכם צריך להיות משמעותי כדי להבין את העניין, את צודקת בכך שאינך רוצה להרים ידיים מהנושא, לעיתים מדובר במשבר חולף וחשוב שתהיה תחושה שלא ויתרו לו ולא עליו. ממליץ לכנס שיחה עם צוות בהס, איתכם ההורים ביחד עימו עלמנת לפרוש בפניו את מצבו ואף לבנות תוכנית שמותאמת אליו על מנת לנסות להחזירו למקום מוטיבציוני יותר בנוגע ללימודים. ציינת שהוא מתחצף כאשר עת מאיימת בנקודה זו ממליץ לך לשקול מחשבה ללכת להדרכת הורים להבין את מצב היחסים בינכם לעומק.
בהצלחה
רועי אזולאי
הדרכת הורים ילדים ומתבגרים
מנחה צוותים חינוכיים
0505410050