שאלה: תוצאות אבחון פסיכולוגי - (תמי)
בני בן 5.5. היינו אצל פסיכולוגית התפתחותית דרך המרכז להתפתחות הילד בקופת החולים. באבחון היא העבירה לו מבחן וכסלר לילדים, תצפיות ושיחות איתנו ההורים. באבחון וכסלר יצא שבתקפקודו הקוגנטיבי הוא בטווח הגבולי 79. בתחום המילולי מתחת לממוצע 85 והביצועי מתחת לממוצע 81. ידע כללי מתחת לממוצע ואוצר מילים ממוצע. . במטלה של היסק מילולי- יכולת תקינה של הסקת ידע מתוך מידע מילולי חלקי. במטלה של קידוד נמצא בתפקוד מתחת לממוצע. ואז היא כותבת שישנו רושם שהקשיים הקשביים והנטייה לתשובות אימפולסיביות ואסוציאטיביות השפיעו על יכולתו לתת תשובות מדויקות ונכונות. תיארה גם שמבחינה רגשית מעסיקים אותו. היא ממליצה על קלינאית תקשורת כי רואה גם מעט קשיים שפתיים.
שאלתי היא האם זאת רמת האיי קיו שלו? האם הוא גבולי? או שייתכן והקשב משפיע על התוצאות ומטה אותן? אני חייבת לציין שהוא ילד נבון מאוד וכל מסגרת חינוכית הוא בולט ביכולותיו. המילה גבולי מטרידה אותי.
תודה ויום טוב!
תשובה: תוצאות אבחון פסיכולוגי - ( דר רונית רוט )
שלום רב,
ראשית, הציון הכללי הוא בגבול העליון של הטווח הגבולי, על סף הנורמה הנמוכה (שם נמצאים ציוניו בתחום הביצועי והמילולי). שנית, ויותר חשוב - מדובר במספרים שמתארים תפקודים נקודתיים ולא את בנך כמכלול. בטוח שיש לבנך תחומי חוזק כמו גם תחומים שבהם הוא מתקשה, סביר להניח שאם יש לו קשיי קשב הם השפיעו על התמונה כולה. לכן, המספר אינו מתאר את הילד שלך, ויותר חשוב להתייחס לתיאורים המילוליים שמאפיינים אותו בצורה יותר מותאמת.
ד״ר רונית רוט-חנניה