שאלה: האם מחייב שילד עם עיכוב כזה יש בעיה - (ליז)
שלום,
יש לי נסיך בן שנה וחמש עם עיכוב התפתחותי רב תחומי, זוחל על הגחון, אין הבהרות, לא מבין פקודות כמו תביא לי, קח וכו'... עשינו אבחון וכעט אנחנו בטיפולים. האם מחייב שילד עם עיכוב כזה יש בעיה (אוטיזים)? האם יש מצבים שבעזרת טיפולים משלימים את העיכוב? עד איזה גיל יקראו לזה עיכוב התפתחותי, מתי אני אבין מה הבעיה האמיתית? זה מתסכל...:(
תשובה: האם מחייב שילד עם עיכוב כזה יש בעיה - (0)
שלום רב,
אם בנך עבר אבחון פסיכולוגי - הרי שמידת העיכוב צריכה להיות ברורה באופן יחסי (יחסי כי מדובר על תמונת מצב בנקודת הזמן בה נערך האבחון). ייתכן ומדובר בעיכוב כללי/רב מערכתי (כלומר, שתפקודים בתחומים שונים כמו תקשורת, מוטוריקה וקוגניציה - נמצאים באיחור מסויים) וייתכן שמדובר בעיכוב ספציפי (רק מוטורי, רק שפתי) או משולב (בשני תחומים). לא הכרחי בכלל שעיכוב כללי ילווה בהפרעה תקשורתית ראשונית (כלומר, הפרעה בספקטרום האוטיסטי) - ייתכן ולבנך יש עיכוב בהתפתחות השפה, אך שמבחינה תקשורתית הוא תקין לחלוטין. מי שעשה את האבחון אמור להיות מסוגל לומר לך האם קיים חשד להפרעה תקשורתית או לא.
טיפולים מאד מסייעים לצמצום פערים. ככל שמטפלים מוקדם יותר - ככה ההישגים טובים יותר וניתן לראותם בפרק זמן קצר יותר.
ניתן לתת את האבחנה של עיכוב התפתחותי בערך עד גיל 5 (לפי ״ספר האבחנות״). ולשאלתך האחרונה - לא תמיד יש שם אחד לבעיה, אלא רק מעין תיאור של היכולות והתפקודים בזמן שבו נערך האבחון.