שאלה: בן שנה וחצי --- מודאגת - (לילו)
שלום רב, בני בן שנה וחצי , חייכן ומתוק (נכנס לגן רק בגיל שנה ולזמן קצר מאוד בגלל הקורונה ומכיוון שהיה חולה המון)
בגיל שנה שמתי לב שהוא לא מוחא כפיים ולא עושה עוד מספר אבני דרך. לקחתי אותו לאבחון פרטי אצל ד"ר אורנה אפשטיין שהמליצה על ריפוי בעיסוק וקלינאית תקשורת במרפאות הקופה. גם בקופה הוא עשה איבון אצל ד"ר גרי דיאמונד שבדק אותו מבחינה נוריולוגית והכל תקין ומבחינתו הילד עשה הכל באבחון תואם גיל והמליץ על קלינאית וריפוי בעיסוק כדי להדביק את הפער באבני הדרך וכמובן מעקב.
בנתיים בטיפול ריפוי בעיסוק הוא התחיל למחואכפיים הרים ידיים.
ישנם עדיין אבני דרך שהוא לא עושה ,כמו להצביע על משחק שהוא רוצה, אך כשהוא רוצה אוכל ומים הוא מושיט את הידיים ואמר מים או אמ. כשהוא רוצה על הידיים הוא מרים ידיים ובא אלי.
הוא משחק משחק משותף, לרב עונה כשקוראים לו (אם הוא לא עסוק במשחק), מחייך למי שמכיר , צוחק המון, אומר אימי, אם, מים, חיקוי חיות שרואה בספר. בגינה אם הוא רוצה לטפס בסולם הוא עומד ליד ומבקש במבטים לעלות או מגיע אלי ומושך אותי לשם. אנחנו מתחילים בקרוב גם קלינאית תקשורת.
אני מאודמאוד מודאגת וחרדה.
כל פעם כשאני עושה חיפוש על זה בגוגל, ומתארת שהוא לא מצביע זה שולח אותי לספקטרום...
מתי מאבחנים אם תינוק על הרצף? בנתיים באבחונים שהיו לא נאמר דבר על זה.
אשמח לתשובה.
תשובה: בן שנה וחצי --- מודאגת - ( דר רונית רוט )
שלום רב,
נשמע מהתיאור שלך שבסה״כ בנך מתפתח באופן תקין וכמצופה לגיל. העובדה שהוא לא מצביע, אך מתקשר בהרבה דרכים אחרות: מחוות אחרות, הבעות פנים, תנועות וכיו״צ מלמדת שהבסיס התקשורתי כפי הנראה תקין. מכיוון שהוא נמצא גם במעקב סדיר ומטופל - נראה שאת יכולה להנמיך רמות חרדה ודאגה.
בעיקרון, קשיי תקשורת מהותיים ומשמעותיים אפשר לראות כבר במהלך השנה הראשונה לחיים, ובמקרים מובהקים אפשר לאבחן כבר סביב גיל שנה. לא נראה בכלל מהמידע שמסרת שזה נוגע לבנך. לכן כאמור, חשוב לעקוב אחר ההתפתחות אבל לא נראה, שוב, על פי תיאורך, שיש מקום לדאגה סביב התקשורת.
ד״ר רונית רוט-חנניה