שאלה: בן 3 - עיכוב התפתחותי ושפתי - (אור)
שלום, בני בן השלוש ואני ביקרנו היום פסיכולגית התפתחותית ורופא התפתחותי. קצת רקע: מדובר בילד שאינו מדבר, אוצר מילים מוגבל של כ15 מילים שגם אינם שלמות, אינו שולט בצבעים וצורות ולא משתמש בפעלים, משתמש לרוב בג'סטות, אופי תזזיתי מאוד וטווחי קשב קצרים. אנחנו מטופלים כ3 חודשים אצל קלינאית תקשורת שלטענתה גם ההבנה שלו מוגבלת ואני מסכימה איתה לגבי זה. היום הפסיכולגית והרופא איבחנו אותו ואמרו לי שמדד הDQ שלו הוא 70 שזה גבולי והפעם ההתפתחותי הוא 9 חודשים אחורה ושהוא צריך בנוסף לקלינאית גם טיפול של ריפוי בעיסוק וכמובן מסגרת מתאימה לשנת הלימודים הקרובה. הייתי רוצה לדעת האם פער הפתחותי כזה יכול להשתפר? וכמה יכול להשתפר? האם הילד נידון לפיגור שכלי או שהמדדים האלו אינם מנדטורים. הרופא אמר שמדד כזה יכול להשתפר אבל רק במעט. מה זה אומר בעצם אם הילד לא יתקדם כמו שצריך, מה זה אומר על החיים שלו בהמשך? אני מוכנה לעשות הכל בשבילו אבל חוץ מלעבוד איתו בבית על מה שהקלינאית המליצה אין לי יותר מידי מה לעשות. יש לך המלצות נוספות עבורנו? אני מודאגת מאוד ואשמח לתשובות. תודה מראש.
תשובה: בן 3 - עיכוב התפתחותי ושפתי - (0)
שלום רב,
בנך עדיין צעיר מאד והציון שקיבל היום באבחונים לא בהכרח משקף את הפוטנציאל האמיתי שלו או את האופן בו יתפקד אם יקבל את הטיפול המתאים לו לאורך תקופה. מה שהציון בעצם אומר, בהמשך לתיאור התפקודים שלו על ידי הרופא והקלינאית - הוא שבנך בשלב זה, יפיק תועלת מהתערבות אינטנסיבית ככל האפשר, כרגע - בכל תחומי ההתפתחות. התערבות כזו הוא יכול לקבל במסגרת חינוכית קטנה - גן של החינוך המיוחד (לשם כך הוא צריך לעבור הערכה של פסיכולוג התפתחותי ולקבל המלצה כזו). עד כניסתו למסגרת זו, כדאי (כפי שהמליצו גם אלה שבדקו אותו) שהוא יקבל טיפולים פארא-רפואיים תומכים (קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק וכד׳). כדאי לעקוב אחר התקדמותו ולראות באיזה מהירות ועד כמה הוא מצליח לצמצם פערים עקב ההתערבות.