שאלה: אינו משוחח בבהירות ואינו מספיק מתקשר עם ילדים - (יאנה)
שלום רב,
בננו בן 4 וחצי, כאשר היה בן שלוש הגננת בטרום טרום חובה הפנתה את תשומת לבנו לתחושתה שאינו משוחח בבהירות ואינו מספיק מתקשר עם ילדים אחרים. הוא אובחן בהתפ' הילד, שהפסיכולוגית התייחסה לבננו כבעל אינטילגנציה ממוצעת עד גבוהה בתחומים מסוימים. קיבל קלינאית, ריפוי בעיסוק וטיפול רגשי למשך זמן קצר. במשך השנה כפי שהגננת שלו מתארת זאת חלה התקדמות רבה ביחס לעצמו אך עדיין בפערכלפי קב' הגיל.
בבואנו לועדת שילוב לגננת שיח, עלה הרעיון לגן שפה או גן עיכוב התפתחותי של החינוך המיוחד וכרגע אנו מתלבטים.
בננו משוחח בחופשיות, הוא התקדם בצורה מדהימה ובכל יום מפתיע אותנו עם שפה שהולכת ומתרחבת, הוא אומר הכל ומשתף בחווויותיו. מבחינה קגנטיבית הוא ילד שבולט באינט' חזותית גבוהה , מבחינה חברתית הוא היה מבודד מעט בגן ויש לו קושי רגשי וזה כן תחום שיש לפתח מבחינה גרפו מוטרוית השתפר מאוד.
האם גן שפתי עלול גם להזיק כאשר ילד מגיע והוא דווקא בעל יכולות גבוהות משאר הילדים?
מה יסייע לנו להחליט ככל שאנו מתייעצים יותר הדילמה גדלה.
איזה אבחון יתאים עכשיו? נודה לעצתך
תשובה: אינו משוחח בבהירות ואינו מספיק מתקשר עם ילדים - (0)
שלום רב,
על פי תיאורך לא ברור האם בנך ״סגר״ את הפערים בתחום השפתי או האם עדיין יש לו קשיים בתחום זה. קושי שפתי לא בהכרח קשור לפוטנציאל קוגניטיבי שיכול להיות גבוה מאד (כפי שאת מתארת את בנך). אם הפער השפתי עדיין משמעותי, ופוגע ביכולתו של בנך לתקשר באופן מותאם עם בני גילו ואז פוגם בתפקוד החברתי שלו - כדאי לשקול עבורו מסגרת של גן חינוך מיוחד (גן שפתי), שבו יש מספר מועט מאד של ילדים (עם בעיות דומות), צוות גדול יחסי ומקצועי מאד, ותשומת לב אישית לצרכיו של כל ילד. שהותו בגן חינוך מיוחד יכולה להיות קצרה (שנה אחת) שבה הוא יקבל תמיכה אינטנסיבית שתסייע לו לסגור פערים (בכל התחומים, גם מבחינה רגשית/חברתית). בנוסף, קיימת אפשרות של שילוב גם בגן חינוך מיוחד - כלומר, השתלבות במסגרת רגילה למספר שעות עד יומיים בשבוע. כל זאת כמובן בתנאי השפרופיל השפתי שלו לא מספק ושהתקדמותו אינה מעמידה אותו עדיין בשורה אחת עם בני גילו.
בהצלחה!!