שאלה: אבחון כולל לילד בן שנתיים וחצי - (סיוון)
שלום.
אני רוצה להתייעץ לגבי הבן שלי בן שנתיים וחצי. יש לו עיכוב שפתי, אומר רק את ההבהרה האחרונה במילה. יש מילים שהוא מצליח לבטא את כל המילה, אבל ממש מעט. בבדיקת השמיעה אובחן שהשמיעה באוזן שמאל בינונית ובימין השמיעה תקינה. יש לו נוזלים באוזניים והופנה לניתוח כפתורים.
בעברו טופל במרכז להתפתחות הילד בגלל עיכוב קל במוטוריקה גסה אבל השלים פערים ועכשו אין לו שום בעיה במוטוריקה קלה וגסה. כרגע הוא גם מטופל אצל קלינאית תקשורת ועובדים על משחק משותף ויצירת קשר עין במשחק.
הגננת מבקשת איבחון כולל כי בגן הוא משחק עם עצמו ( אני מניחה שבגלל השפה הילדים לא מבינים אותו), הוא אוהב מכוניות ותמיד הולך לכל מקום עם המכונית שהוא אוהב, גם לגן. וברגע שמבקשים ממנו לשים בצד את המכונית הוא בוכה וצורח, למרות שבסוף הוא מבין ושם את המכונית בצד עד לסוף היום. במפגשים הוא לא יושב רגוע הולך למשהו אחר שמושך את תשומת ליבו.
בבית לפעמים יוצא כשהוא צורח אם מבקשים ממנו משהו והוא לא מוכן לעשות, לדוגמא, ביקשתי שיוריד סנדלים והוא לא רצה וברגע שהורדתי לו את הסנדלים הוא התחיל לצרוח ולבכות. נרגע רק כשנעלתי לו את הסנדלים בחזרה וכעבור רבע שעה שאמרתי שנכנסים להתקלח, הסכים להוריד אותם. דוגמא נוספת: הוא היה מרוכז באיזה משחק ואז אבא שלו בא ונתן לו נשיקה על הלחי ושוב צרח, לא הבנו על מה.
השאלה היא כזאת, האם יש אפשרות שאחרי ניתוח הכפתורים הוא ישמע יותר טוב ואז יצליח להשלים פערים בדיבור ויתחיל לשחק עם חברים בגן או שצריך באמת אבחון נוסף כללי על מנת לקבל טיפול נוסף? ומה כולל אבחון התפתחותי?
תודה
תשובה: אבחון כולל לילד בן שנתיים וחצי - (0)
שלום רב,
מתיאורך את בנך נראה כי מומלץ אבחון התפתחותי רב מערכתי כוללני - רופא התפתחותי, פסיכולוג התפתחותי ואבחון ריפוי בעיסוק (אני מניחה שאם מטופל אצל קלינאית תקשורת - עבר אבחון בתחום זה). מטרת האבחון הרב-מקצועי היא למפות את תפקודיו העכשוויים של בנך בכל המישורים: מוטוריקה, קוגניציה, תקשורת, שפה, משחק, תפקוד אדפטיבי, תפקוד רגשי וחברתי, לבדוק האם יש פערים בין התחומים, מהם החוזקות שלו ומהן חולשותיו, ולתכנן התערבות טיפולית שמתאימה לצרכיו.
ד״ר רונית רוט-חנניה