כל מה שצריך לדעת על ...

התפתחות הילד

התפתחות הילד

הערכה התפתחותית:

אמנם ההתפתחות מתחילה בלידה ונמשכת עד הזקנה המאוחרת אך הערכה התפתחותית נערכת בדרך כלל עם תינוקות וילדים צעירים בגל הרך. בהערכה התפתחותית יש להתחשב בכל הגורמים הנוגעים בחייו של הילד – המשפיעים על התפתחותו ומושפעים ממנה – המשפחה הקרובה, המסגרת החינוכית, הקהילה וכד'. באבחון הפסיכולוגי-התפתחותי יש לקחת בחשבון את ההשתנות המהירה של ילדים במהלך השנים הראשונות – לפיכך, תוצאות האבחון אינן תקפות לאורך זמן ובעצם משקפות את הסטטוס התפקודי הנוכחי של הילד. בנוסף, האבחון העכשווי אינו יכול לנבא את ההתפתחות העתידית (אלא אם מדובר בתסמונת שמהלכה ידוע או בפגיעה נוירולוגית משמעותית וידועה).

ההערכה ההתפתחותית חייבת להתחשב בהקשר החיים האמיתי של הילד ולכן אצל תינוקות ופעוטות יש חשיבות רבה בעריכת האבחון ההתפתחותי בסביבת החיים הטבעית (ככל שניתן) של הילד (בבית, בגן, אצל המטפלת) ואצל ילדים גדולים יותר, רצוי לצפות בילד ביותר מסביבה אחת (אם הילד בא למטרת האבחון לקליניקה של הבודק, הרי שרצוי לצפות בו גם במסגרת הגן). האבחון הפסיכולוגי-התפתחותי נערך באוריינטציה התערבותית – כלומר, מנסים לשרטט את תמונת הילד בהווה על מנת לאתר תחומי חוזק ולהשתמש בהם דרך טיפולים כדי לקדם נקודות חולשה של הילד. בניגוד למבוגרים או ילדים גדולים יותר – ילדים קטנים מאד רגישים לאינטראקציה עם הבודק ולכן חשוב שהאבחון ייערך באווירה נינוחה וסבלנית, מכוונת ומכילה. טווחי הקשב של ילדים צעירים הם קצרים יחסית ולכן רצוי לחלק את תהליך ההערכה לפגישות קצרות יחסית בהן ניתן יהיה למצות את הפוטנציאל של הילד בכל תחומי התפקוד (קוגניציה, תקשורת ושפה, מוטוריקה, הסתגלות ויכולות אדפטיביות, יכולות רגשיות-חברתיות).בנוסף, ההערכה ההתפתחותית נערכת פעמים רבות בשיתוף ההורים או לפחות בנוכחותם.

יש חשיבות רבה בהערכה ההתפתחותית לאסוף מידע מכמה מקורות שונים במידת האפשר (הורים, גננת, ואנשים אחרים הבאים במגע עם הילד). להערכה התפתחותית מספר שלבים:

  •  *  ראיון התפתחותי עם ההורים: ההורים מתארים את ההתפתחות המוקדמת של הילד, המערך המשפחתי, ההיסטוריה המשפחתית, הריון לידה והשגת אבני דרך, משחק, תגובה למגע, תנועה במרחב, יכולות שפתיות, מיומנויות חברתיות וכד'.

  •  *  דו"ח גננת: דו"ח מובנה שבו הגננת מפרטת את תפקודיו של הילד בתחומי ההתפתחות השונים

  •  *  בדיקה ישירה של הילד: תצפית במשחק חופשי ומובנה, שימוש בכלי אבחון פורמאליים המותאמים לגילו ותפקודו ההתפתחותי של הילד, שימוש בשאלונים (להורים ו/או לגננת). האבחון כולל מיפוי של התפקודים בכל תחומי ההתפתחות (אשר הוזכרו קודם).

  •  *  תצפית בגן: על מנת לבחון את המיומנויות והכישורים התפקודיים של הילד כפי שהם באים לידי ביטוי בהקשר הטבעי של חיי היום יום שלו

  •  *  אינטגרציה של המידע והכללתו בדו"ח מסכם. הדו"ח יכול לכלול אבחנה ספציפית, מספר אבחנות המתאימות לתפקודו הנוכחי של הילד, או לא לכלול אבחנות כלל. הדו"ח בדרך כלל כולל המלצות להמשך ההתייחסות לילד: טיפולים בתחומים שונים, השמה במסגרת המתאימה לצרכיו של הילד, מעקבים, אבחונים נוספים, התערבויות ספציפיות (כגון: שילוב הילד בחוג תנועה בקהילה, או עידוד מפגשים של הילד בתיווך הורי עם ילדים מהמסגרת החינוכית, או הדרכת הורים ועוד).


פורום פיזיותרפיה התפתחותית

התפתחות הילד
מענה לשאלות הורים ואנשי מקצוע בסוגיות הקשורות לקשיים התפתחותיים, בדגש על קשיים בהתפתחות התנועה, אצל תינוקות וילדים.

פורום טיפול פסיכולוגי בילדים

פורום טיפול פסיכולוגי בילדים
טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

כתבות/מאמרים בנושא התפתחות הילד

כתבות שנכתבו על ידי מיטב אנשי המקצוע בפורטל על הספה

הדרכות וידאו בנושא התפתחות הילד

מערוץ הוידאו של פורטל על הספה

אנשי טיפול

אנשי טיפול המתמחים בהתפתחות הילד

לכל אנשי הטיפול המתמחים בנושא התפתחות הילד
התפתחות הילד

מיכל דביר קורן

פסיכולוגית התפתחותית מומחית

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות,לקויות התפתחותיות, הפרעות תקשורת, קושי ביחסי הורה-ילד
אזור בארץ: מרכז,שרון,קרית אונו
שפה: עברית,אנגלית
מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.
התפתחות הילד

אילנית וינשטוק

מרפאה בעיסוק התפתחותית

התמחות: טיפול בילדים גילאי 0-10 שנים . סירבול מוטורי , עיכוב התפתחותי , הכנה לכיתה א' , טיפול בגישת קוגפאן לקשב וריכוז.
אזור בארץ: מודיעין
שפה: עברית,אנגלית
ניסיון של למעלה מ- 18 שנים . עיכובים התפתחותיים, קשיי כתיבה, סרבול מוטורי, הכנה לכיתה א , טיפול בגישת קוגפאן לקשיי קשב וריכוז.
התפתחות הילד

נעמה גוטמן וייזר

פיזיותרפיסטית BPT

התמחות: פיזיותרפיה
אזור בארץ: מרכז,חדרה,צפון
שפה: עברית
פיזיותרפיסטית, בעלת ניסיון רב בטיפול בתינוקות וילדים בעלי קשיים התפתחותיים ובשיקום נוירולוגי. מרצה בבית ספר למאמנים בוינגייט ומדריכת סטודנטים לפיזיותרפיה.
התפתחות הילד

אינה צוקרמן

קלינאית תקשורת

התמחות: גמגום וקול.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, ירושלים וסביבותיה
שפה: עברית,רוסית,אנגלית
קלינאית תקשורת עם רקע אישי בגמגום. אני מטפלת עם הבנה עמוקה שגמגום הוא יותר מאוסף סמפטומים גופניים, אלא הזמנה לתהליך אישי עמוק שיחלחל לכל תחומי החיים.

התפתחות הילד

קלודיה קראוס

פסיכולוגית קלינית לילדים ומבוגרים

התמחות: טיפול במבוגרים ובילדים , חרדה, קשיים התפתחותיים, טיפול זוגי, הדרכת הורים, טיפול בהורות, מערכות יחסים, משברי חיים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת גן
שפה: עברית,אנגלית, צרפתית
פסיכולוגית קלינית מומחית בטיפול בנשים וגברים, הורים וילדים, בזוגות וביחידים. מטפלת בגישה דינמית ומשלבת כלים נוספים כמו היפנוזהNLP , CBT ועוד
התפתחות הילד

המרכז לטיפול רגשי בילד במבוגר ובמשפחה

פסיכולוגיה קלינית, טיפול משפחתי, טיפול בהבעה ויצירה, הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה

התמחות: הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה, קשיים רגשיים על רקע מוגבלות גופנית, מחלה מתמשכת, אוטיזם
אזור בארץ: מרכז, שרון, רעננה
שפה: עברית,אנגלית,שפת סימנים
פעוטות, ילדים ומבוגרים שיש להם קושי התפתחותי חשוב שיהיו מלווים בטיפול נפשי בשלבים שונים בחייהם וכך גם בני המשפחה שלהם: הורים ואחים.
התפתחות הילד

מיעד מורג יפה

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: בעלת ניסיון רחב ומעמיק בבריאות הנפש ובטיפול עבור דיכאון, חרדה, אבל ומשברי חיים. מתמחה בטיפול בנערות והוריהן.
אזור בארץ: ירושלים,מודיעין
שפה: עברית, אנגלית
אני כאן עבורכם כדי להציע סיוע אישי, מקצועי ואכפתי. מאמינה בקשר הטיפולי כמאפשר חיבור ומרחב בטוח ומקדם שינוי. מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים בטיפול פסיכו-דינאמי בשילוב שיטות נוספות.
התפתחות הילד

דן הרצוג

מרפא בעיסוק, Msc. OT

התמחות: ויסות חושי, גרפו-מוטוריקה, מוכנות לכיתה א' והדרכת הורים בגישת POET עבור ילדים עם קשיי קשב וריכוז.
אזור בארץ: צפון, עמק הירדן
שפה: עברית,אנגלית

התפתחות הילד

סוגי טיפול בילדים

מה הכוונה בהתפתחות הילד?


המונח התפתחות הילד הוא מונח רחב המתאר מגוון גדול שינויים פיזיים, ביולוגים וכמובן פסיכולוגים אשר משפיעים על יכולתו של הילד ללמוד כישורים חדשים, פעילות מוטורית, התנהגות קוגניטיבית ותהליכים חברתיים.
תהליך זה מתרחש החל מגיל אפס, ועד גיל ההתבגרות. תהליך זה ייחודי לכל ילד וקצב ההתקדמות שונה כמובן בין ילד אחד לאחר.
כאשר אנשים מדברים על התפתחות הילד בהקשר הפסיכולוגי זה לרוב כולל את כל הקשור להתפתחות מוטורית, חברתית, תקשורתית ופיזית וכמובן התפתחות פסיכולוגית.

מה תפקיד הפסיכולוג ההתפתחותי?


פסיכולוג התפתחותי יכול לסייע באבחון וטיפול ילדים ותינוקות, ולסייע להם והוריהם, תפקידו לסייע להתפתחות הילד כמה שניתן במסלול התפתחות תקין ובריא.
הפסיכולוג יכול לסייע באמצעות מפגשים פרטניים עם הילד או מפגשים עם משפחתו.
באמצעות הדרכה וייעוץ להורי הילד.
הפסיכולוג גם יכול לסייע באמצעות פעילות מונעת – איתור ואבחון מוקדם של מצבים בעייתים בהם הילד או התינוק נמצא.

מתי פונים לאבחון התפתחותי?


זה לא תמיד ברור מתי נכון או צריך לפנות לאבחון התפתחותי, הרי לעיתים אין צורך אמיתי פשוט כל ילד וקצב ההתפתחות שלו, אך במקרים רבים בהחלט יש מקום לפנות לאנשי מקוצע שיסייעו עם אבחון התפתחותי לילד, לכן ההמלצה שלנו, כאשר יש לכם דאגות לגבי קצב ההתפתחות של ילדכם, לכו להתייעץ עם אנשי מקצוע.

איש מקצוע יכול לסייע לכם להפחית את החרדות, או מצד שני לסייע לכם באיתור הבעיות ומתן פתרונות וטיפול מתאים לבעיה, במסגרת אבחון הילד אמור לעבור שורת בדיקות על ידי איש או אנשי מקצוע ממספר תחומים כגון מרפאים בעיסוק, רופא, פיזיותרפיסט קלינאי תקשורת. כמובן שהאבחונים משתנים בהתאם לבעיות אותן אנחנו רוצים לאבחן.

כיצד מתבצע אבחון התפתחותי?


כפי שאמרנו אבחון התפתחותי מכיל בתוכו שורת בדיקות שונות שמבצעות לעיתים על ידי אנשי מקצוע שונים, שורת בדיקות והערכות שהילד עובר נועדו כדי שההורים יקבלו תמונת מצב מלאה לגבי התפתחות הילד שלהם. לאחר סיום הבדיקות תפקיד איש המקצוע לבנות תוכנית לטיפול עבור הילד בהתאם לבעיות הספיצפיות שנמצאו באבחון, וכיצד ניתן לפתור אותם באמצעות טיפול והדרכה לילד ולהורים.

פיזיותרפיה לתינוקות וילדים


פיזיותרפיה לתינוקות וילדים עוסקת בתחומים שונים: פגים, תינוקות צעירים עם בעיות התפתחות קלות, תינוקות עם לקויות מולדות שונות, ילדים צעירים עם קשיים התפתחותיים מולדים או נרכשים וילדים בוגרים ונוער עם בעיות הקשורות לגדילה והתפתחות כמו עקמת, בעיות יציבה, כאבי גדילה ושיקום לאחר תאונות או מחלות. הטיפול הפיזיותרפי בתינוקות וילדים נעשה דרך משחק והפעלה של הילד וממוקד מטרה תפקודית מעולמו של הילד. פיזיותרפיסט ילדים, או פיזיותרפיסט התפתחותי, הינו פיזיותרפיסט שסיים ארבע שנות לימוד לתואר ראשון בפיזיותרפיה, ולאחריהן עבר הכשרות נוספות וקורסים מתקדמים המכשירים אותו לעבוד עם תינוקות וילדים מתוך בסיס ידע רחב.

ריפוי בעיסוק לילדים


ילדים יכולים להיעזר בריפוי בעיסוק במגוון קשיים- קשיי אכילה ושינה, בעיות בויסות חושי, בעיות תקשורת והפרעה על הרצף האוטיסטי, סרבול מוטורי, בעיות שמיעה או ראייה, קשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות, פגים, קשיי למידה (קוגניטיביים, קשיי ארגון), כמו כן מרפאות בעיסוק העוסקות בהתאמת ציוד עזר, עמדות לימוד ומחשוב, אחיזת עיפרון, ויסות כוח בכתיבה, קשיי התארגנות ועוד

אבחון התפתחותי


אבחון שפה, דיבור ותקשורת

אבחון בתחומי השפה, הדיבור והתקשורת נערך ע"י קלינאי תקשורת ונמשך מספר מפגשים, בהתאם לשיתוף הפעולה של הילד ובסוג הקושי. מטרת האיבחון היא לקבוע האם התפתחותו של הילד הנבדק תואמת גיל בכל אחד מהתחומים: שפה, דיבור ותקשורת.

כלי האבחון: ניתן להשתמש במבחני שפה פורמאליים שעברו התאמה ותיקנון לשפה העברית ובכלי תצפית שעברו התאמה ותיקנון לעברית. (לדוגמא: מבחן גורלניק לסינון שפה, איבחון כצנברגר, מבחן מעש"ה)

בתחום השפה נבדקות בין היתר היכולת להבין שפה (כמו:הבנת הוראות, הבנת סיפור) ויכולת הבעת השפה (אוצר מילים, תחביר, דיקדוק, יכולת נרטיבית: יכולת לספר, לתאר, להסביר), הזיכרון השמיעתי והיכולת להשתמש בשפה באופן תקשורתי.

בתחום הדיבור: במידה והדיבור אינו ברור יש צורך לבדוק האם הסיבה לכך נעוצה ברמת הצליל (קושי בהגיית צליל מסוים), ברמת ההברה (קושי בהיגוי מבנה הברה מסוים), ברמת המילה (קושי בהיגוי מילים במבנה מסוים) או ברמת המשפט (קושי בהיגוי מבנה משפט מסוים), כמו כן חשוב לבדוק את תנועתיות אברי ההיגוי (לשון, שפתיים, לחיים), שטף הדיבור, הקול והאינטונציה. בתחום התקשורת נבדקים מאפייני התקשורת הלא מילולית (למשל קשר עין, שימוש בג'סטות, הצבעה) והשימוש בתקשורת מילולית.

תחום נוסף הנבדק ע"י קלינאי תקשורת הוא קשיי בליעה, הבדיקה נעשית בדרך כלל בשלב הראשון ע"י תצפית באכילה ובדיקת יכולות הנגיסה, הלעיסה והבליעה ובהמשך במידת הצורך נבדקת הבליעה בבדיקת וידאו פלורוסקופיה (צילום וידאו של תהליך הבליעה), בדיקה זו נעשית בבית חולים.

(נכתב ע"י דפנה רויטמן, קלינאית תקשורת)