שאלה: עיכוב התפתחותי לבן שנה ועשרה - (אמא מודאגת)
שלום רב בני בן שנה ועשרה כרגע בעיצומו של תהליך איבחון בהתפתחות הילד נקבע dq49 לפני 3 חודשים ע"י רופאה התפתחותית. עיכוב התפתחותי רב תחומי הוא אינו מדבר בכלל אף לא מילה אחת רק מה ו בה ולא נראה לי שמתכוון אלי או לאבא שלו..הומלץ על מעון יום שיקומי כרגע בתהליך מול הרווחה. עד שיכנס למעון שיקומי הכנסתי אותו למעון רגיל מאוד קשור לגננת ואוהב אותה. הילד יוצר קשר עין ואוהב משחק חברתי נהנה לשחק עם אחותו מחבואים לאחרונה הבין את משמעות המשחק ומנסה להתחבא לרוב במקום ספציפי או שמתקפל בתוך עצמו ומחכה שנמצא אותו התחיל למחוא כפיים כשאומרים לו כל הכבוד ואוהב משחק השחלה בסוף מחכה לתגובה שלנו בהתלהבות אני מרגישה קצת שיפור בביצוע הוראות פשוטות כמו קח ותן כשהוא צמא הוא מביא את הבקבוק אלי שאפתח את הפקק ואתן לו או שמצביע ישירות על הבקבוק ולא מרחוק כשכועס הוא לפעמים דופק את הראש בקיר או ברצפה אבל לא ברמה שמכאיב לעצמו ונרגע דיי בקלות כשמתרגש או משעמם לו מרבה להכניס ידיים לפה ומשמיע קולות לרוב אההה לאחרונה התחיל לחכות אותי כמו למשל שאני עושה רוח עם הפה עושה גם או צחוק מוזר חוזר אני מרגישה שיפור אבל עדיין זה נחשב לאיחור מאוד גדול השאלה שלי אם עכשיו אני מוסיפה קלינאית לפעם בשבוע יצא לו 3 טיפולים בשבוע קלינאית, ריפוי בעיסוק, פיזותרפיה אם צריך להוסיף עוד טיפולים והאם אי פעם הילד יכול להדביק פערים ומה שבעיקר מטריד אותי האם העיכוב ההתפתחותי של הבן שלי מצביע על אוטיזם בנוסף אציין שהוא מתלהב מאוד ממעלית שנסגרת ונפתחת ממש מתרגש והיה אוהב לסובב גלגלים נגיד של עגלה היום כבר פחות הוא לפעמים מטייל עם העגלה בעמידה
תשובה: עיכוב התפתחותי לבן שנה ועשרה - ( דר רונית רוט )
שלום רב,
מהתיאור שלך נשמע שבנך מצליח להתקדם גם באופן ספונטני - בתוך אינטראקציה עם בני המשפחה, ושגם בגן הוא רוכש מיומנויות חדשות ומגלה עניין באחרים. אז ללא ספק יש שיפור והתקדמות - וטיפולים יכולים להאיץ את התהליך הזה. בנך עדיין צעיר מאד, וקשה לנבא האם יסגור את הפערים. מה שבטוח הוא שבגילו הצעיר, הוא בתוך חלון הזדמנות והמח שלו בשלב זה, הכי רגיש וגמיש מבחינת למידה. בגלל זה חשוב מאד שיקבל כמה שיותר טיפולים וחשוב לעבוד איתו כמה שיותר בבית ובגן - כדי לקדם אותו במידת האפשר. מעון יום שיקומי הוא מסגרת מצויינת שבה הוא יוכל לקבל את כל הטיפולים להם הוא זקוק ובאופן כללי, תיבנה עבורו תכנית למידה שמותאמת לצרכיו.
בעניין האוטיזם - עיכוב התפתחותי לא בהכרח קשור לאוטיזם. אם הוא נמצא כרגע בעיצומו של תהליך אבחוני, תהיה לבטח התייחסות בתוך האבחונים השונים ליכולותיו התקשורתיות - ובמידה והוא מראה קושי בתחומי התקשורת והחיברות שמתאימים לספקטרום האוטיסטי ושהם מעבר לעיכוב ההתפתחותי - אז אולי ישקלו אבחנה של ASD. בכל מקרה מה שחשוב כרגע, הוא לעבוד איתו בצורה אינטנסיבית ככל האפשר.