החופש הגדול עומד להסתיים – מהם הקשיים של ילדים בחזרה לשגרת הלימודים?
צוות על הספה
עזרו לילדים להכין את הציוד הנדרש, לוודא שיש להם כל מה שהם צריכים לשנת הלימודים הקרובה, לארגן את התיק ואת סביבת הלימודים. הגעה לשנת הלימודים החדשה במוכנות – מסייעת להפחתת חרדות ולכניסה חלקה יותר לשגרה החדשה.
הילדים, נהנו מחודשיים של שחרור רסן, בכל התחומים, מתקשים לחזור "ולאסוף" את עצמם לקראת שנת לימודים חדשה.
החדשות הטובות הן שכמעט כולם עוברים את זה, והחדשות הטובות עוד יותר הן שיש הרבה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להקל עליהם את המעבר.
על הקשיים של ילדים בחזרה לשגרת הלימודים
ילדים מתמודדים עם קשיים שונים ומגוונים, ובכל זאת ננסה לאסוף ולארגן את מוקדי הקושי המרכזיים:
1. חזרה לשגרת יום
בימי החופשה סדר היום משתנה ומתגמש, כמעט בכל בית. הילדים אוכלים מתי שהם רעבים ולעיתים בשעות מוזרות מאוד, ערים עד מאוחר וישנים עד הצהריים.
אחד הקשיים המרכזיים שהם חווים בסיום החופשה הוא הצורך לחזור לשגרת יום יום מפרכת שכוללת יקיצה מוקדמת, פעילויות רבות לאורך היום, שעות מוגדרות לכיבוי אורות ועוד.
המעבר מחופש מוחלט לשגרה עמוסה ולוחצת אינו פשוט עבור הילדים, כמו עבור מבוגרים רבים, ודורש זמן הסתגלות.
2. צורך להשקיע בלימודים ולהתמודד עם מבחנים ומטלות
בזמן החופשה הילדים עשו בעיקר מה שכיף להם:
בילו עם חברים, ישנו עד מאוחר, שיחקו משחקי וידאו, היו בים או בבריכה – כל אחד על פי העדפותיו האישיות.
החזרה ללימודים מסמלת גם את חזרתם של שיעורי הבית, המבחנים והצורך להשקיע זמן ואנרגיה בלימודים.
קשה למצוא ילדים שהשינוי הזה משמח אותם ובהחלט אפשר להבין למה.
3. קושי חברתי
החופש הגדול מהווה הפוגה גם מהפן החברתי של הלימודים בבית הספר.
הילדים יכולים לפגוש במהלך החופשה רק את מי שהם רוצים ומבלים עם החברים הקרובים, שעושים להם טוב.
החזרה ללימודים כרוכה גם בחידוש התמודדות חברתית אינטנסיבית עם ילדים רבים, שלא את כולם הילד בחר או שמח לפגוש שוב וחלקם אף דורשים ממנו להתמודד עם קשיים במסגרת היחסים.
עבור ילדים שפחות פורחים בסביבה החברתית – החזרה מהחופשה עלולה להיות קשה אף יותר ולעמת אותם מחדש ובמלוא העוצמה עם האתגר החברתי, שממנו יכלו לנוח בחופשה.
איך אפשר לעזור לילדים להתגבר על הקשיים הכרוכים בחזרה ללימודים?
הבטחנו חדשות טובות, והנה הן,מודעות לקשיים הצפויים בחזרה לספסל הלימודים והכנה מתאימה לקראתם, יכולות להקטין בצורה משמעותית את מידת הקושי שחווים הילדים.
איך עושים את זה נכון? מאמצים מספר כללי אצבע פשוטים:
1. מכירים בקושי ומגלים סבלנות
חלק משמעותי מהקושי שחווים הילדים נעוץ בעובדה שסיום החופש הגדול, שמבחינתם מהווה רגע קשה ועצוב, נתפס על ידי ההורים כמשמח.
להורים רבים קשה לראות את ילדיהם מבלים בחוסר מעש בימי החופשה והם שמחים על החזרה הצפויה לשגרה.
הפער הזה בין ההורים לילדים עלול לגרום למצוקה ולתחושה של הילדים שלא מבינים אותם.
חשוב שתגלו אמפטיה לקושי שחווים הילדים, גם אם אתם מרגישים אחרת. מבחינתם, מדובר בסיומה של תקופה נעימה ורגועה וחזרה לקלחת של עשייה, ציפיות ופעילות אינסופית. לא פשוט בכלל.
2. מתכוננים לחזרה ללימודים
הכנה מראש מסייעת להתמודדות, בכל תחום וגם בשלב החזרה ללימודים.
עזרו לילדים להכין את הציוד הנדרש, לוודא שיש להם כל מה שהם צריכים לשנת הלימודים הקרובה, לארגן את התיק ואת סביבת הלימודים.
הגעה לשנת הלימודים החדשה במוכנות – מסייעת להפחתת חרדות ולכניסה חלקה יותר לשגרה החדשה.
3. מתרגלים שגרה בהדרגה
אחרי שבועות של סדר יום גמיש, לא ניתן לצפות מהילדים לזנק מהמיטה בשבע בבוקר ב 1/9 ולהישאר ערניים ופעילים לאורך היום.
שבועיים לפני תחילת הלימודים כדאי להתחיל ולהזיז אחורה את שעת כיבוי האורות, כך שתתקרב לאט לאט לשעה המקובלת בימי שגרה. באותו אופן, מומלץ להעיר את הילדים בשעות יותר מוקדמות, כדי לסייע להם להתרגל לשעות היקיצה הנדרשות במהלך שנת הלימודים.
זה הזמן להחזיר למשפחה את שגרת ארוחת הערב המשותפת, שבוודאי התמוססה במהלך החופשה ולשדר לילדים את המסר שכולנו, כמשפחה, מתארגנים מחדש לקראת הבאות.
4. מתאמים ציפיות ומאפשרים בחירה
אחד הדברים הקשים ביותר לילדים בחזרה ללימודים הוא תחושה של אובדן שליטה - בחופש הייתי "אדון לעצמי" ועכשיו אני חוזר להיות תחת סמכותם של אחרים.
כדי להתמודד עם התחושה הזו בצורה הטובה ביותר האפשרית, חשוב לדבר עליה עם הילדים - לשמוע מה קשה להם במיוחד ולחשוב יחד על הדרכים המתאימות ביותר להתמודד עם הקושי שטמון בחזרה לשגרה.
אפשרו לילדים בחירה מרבית, ככל שמאפשר הגיל, כדי לחזק את תחושת השליטה: מתי הולכים לישון בלילה כדי לקום בבוקר רעננים, באיזו שעה יש לקום כדי להתארגן בנחת ולהגיע בזמן, מתי מכינים את שיעורי הבית, איך דואגים שיהיה מספיק זמן גם לתחביבים ולחברים וכו'. אפשרו להם להציע הצעות ולקבל החלטות עבור עצמם.
מתי צריך לערב אנשי מקצוע?
אצל חלק קטן מהילדים, ההסתגלות לשגרת הלימודים תהיה קשה במיוחד.
כדאי לשתף את הצוות החינוכי במסגרת או לפנות לטיפול פסיכולוגי/ הדרכת הורים במקרים הבאים:
* אתם מרגישים שהילד חווה מצוקה ממשית סביב החזרה לבית הספר
* הילד מגלה סימנים של חרדה וחוסר שקט
* רגרסיה ניכרת בהתנהגות, קשיי שינה או אכילה, התקפי בכי
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
עובד סוציאלי קליני
התמחות: חרדה ופוביה,בעיות במיניות וזהות מינית,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,פוסט טראומה,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: זיכרון יעקב/בינימינה, חדרה ותל אביב
שפה: עברית,אנגלית
פסיכותרפיסט מוסמך, MSW+PhD בעבודה סוציאלית עם התמחות קלינית בילדים ומשפחה. אני מאמין שריפוי מתרחש בתוך קשר. אני עובד מכל הלב משנ
פסיכותרפיסטית דינמית ממוקדת בשילוב CBT
התמחות: פוסט טראומה, חרדה ודכאון, אבל ואובדן, התמכרויות, מחלות כרוניות, מחלות סופניות, בריאות הנפש, התמודדות
אזור בארץ: שרון,נתניה ורעננה
שפה: עברית,אנגלית
לאורך השנים ליוויתי מטופלים שהתמודדו עם מצבי משבר בחייהם, קשיים רגשיים, חרדות, טראומות, קשיים במסגרת המשפחה וקונפליקטים מסוגים שונ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מתי לפנות לקלינאית תקשורת יעל אדם- קלינאית תקשורת
האם באמת צריך לטפל בש' השורקת שלו בגיל שנתיים והאם זה שלסבתא קשה להבין אותו זה עדיין בסדר? מדריך דיבור להורה המתבלבל.
שגרה לצד מלחמה – איך עושים את זה? צוות אתר על הספה
עם התמשכות המלחמה, שהחלה לפני למעלה מ 5 שבועות, חלקים גדולים בציבור הישראלי מבינים כי יאלצו לנהל שגרת חיים כלשהי, לצד המלחמה. ניהול שגרה כזו היא משימה מסובכת ומורכבת, הדורשת התארגנות משפחתית וכוחות נפש לא מבוטלים.
הילד שלי אוטיסט צוות אתר על הספה
כשהורים מגיעים עם ילד לאבחון, למרות שכנראה הם כבר מבינים שיש איזשהו קושי, כל תוצאה אחרת מ"הכל בסדר" תהיה הלם גמור. נכון שגם אם אומרים שהגיעו "כי הגננת לחצה", עדיין הספק הקטן שבפנים, מוטמן היטב, נדחק לפינה הכי קטנה
איך להתמודד עם גיל שנתיים הנורא? צוות על הספה
סביב גיל שנתיים, התינוק המתוק והחייכן מתחיל לעמוד על שלו, מתעקש לעשות דברים לבד, מתנגד לכל הבעת סמכות הורית, לא מוכן לעשות שום דבר שמבקשים ממנו ובוחן את הגבולות בכל דרך אפשרית. במאמר זה ננסה להסביר את הסיבות לשינוי ההתנהגות אצל תינוקות, שהופכים לפעוטות וניתן לכם טיפים מעשיים שיעזרו לכם להתמודד