דמי כיס לילדים – למה, כמה ואיך?
צוות על הספה
ילדים שמקבלים דמי כיס רוכשים מיומנויות רבות ומשמעותיות וחשוב לא פחות – מקבלים הצצה לעולם הערכים של ההורים בנוגע לכסף.
בעוד שבעבר נטו הורים לראות במתן דמי כיס פתרון פרקטי, שמאפשר לילדים לרכוש דברים קטנים לעצמם, הרי שהיום, הורים רבים רואים בכך גם הזדמנות לחינוך פיננסי מעשי ולהתנסות הילד באספקטים כלכליים חשובים לעתיד כמו ניהול תקציב ויצירת סדר עדיפויות.
מה ילדים לומדים מקבלת דמי כיס
ילדים שמקבלים דמי כיס רוכשים מיומנויות רבות ומשמעותיות וחשוב לא פחות – מקבלים הצצה לעולם הערכים של ההורים בנוגע לכסף.
ראשית, הם מקבלים את המסר החשוב של אחריות אישית על הכסף ואת התחושה שהוריהם סומכים עליהם שידעו לנהל תקציב מוגדר מראש בצורה הטובה ביותר.
בנוסף, הם רוכשים כלים וניסיון מעשי בנושאים החשובים לכל אדם שעתיד לנהל משק בית כלכלי: איך מחלקים את הסכום השבועי/חודשי כך שיספיק לכל התקופה? על מה בוחרים להוציא את הכסף? מה ההבדל בין צריך לרוצה ואיפה כדאי יותר להשקיע את דמי הכיס שניתנו? האם כסף הוא אמצעי או מטרה? כיצד מגדירים סדר עדיפויות אישי ובוחרים בין הפיתויים הרבים שמציפים אותנו בכל יום? מהן השפעות הפרסומות והתוכן השיווקי על הרצון האישי? באיזו מידה משפיע עלינו לחץ חברתי להוציא כספים על דברים שאולי לא היינו בוחרים באופן אישי? האם צריך להוציא את כל הכסף שיש ברשותנו, או שעדיף לשמור חלק ממנו לחסכון שיאפשר רכישה גדולה יותר בעתיד?
מעבר לכלים ומיומנויות העיקריות והערכיות הללו, ילדים שמקבלים דמי כיס לומדים גם מיומנויות חשבוניות בסיסיות וחשובות – חיבור וחיסור, חישוב אחוזים, עלות יחסית של מוצר אל מול תכולתו, הפחתת משקל האריזה להגעה למשקל נטו ועוד, כמו כן הם רוכשים מיומנויות רגשיות משמעותיות כמו דחיית סיפוקים, תכנון מראש במקום אימפולסיביות וכד'.
כמה דמי כיס לתת לילדים
כעקרון, דמי הכיס צריכים לגדול עם הילדים ולעמוד בהלימה לשלב ההתפתחותי שלהם. לילדים צעירים (גילאי 5-6) ניתן סכום סמלי של 5-10 ₪ בחודש כדי לאפשר להם התנסות ראשונית עם כסף שכולו שלהם.
ככל שהילדים גדלים, ניתן להגדיל את הסכומים שניתנים בכל שבוע או בכל חודש ובהדרגה להעביר לניהולם האישי חלקים נרחבים יותר מהתקציב שנוגע להם. בגיל התיכון, אפשר להגיע למצב שרוב הכספים הקשורים בהוצאות המתבגר/ת נמצאים בשליטתם ובאחריותם. ההדרגתיות
חשובה, כיוון שבכל שלב התפתחותי הילד רוכש יכולות ומיומנויות נוספות, לקראת ההגעה לבגרות, אז מצופה ממנו לנהל תקציב משק בית עצמאי בהצלחה.
אחריות וגבולות – למידה דרך הכיס
מילת המפתח בנושא (ובואו נודה על האמת, כמעט בכל אתגר הורי) היא גבולות.
השקיעו זמן ומחשבה בהגדרת הגבולות לשימוש בדמי הכיס, ראשית בין ההורים ולאחר מכן ביניכם לבין הילדים.
העובדה שלרשות הילדים עומד סכום מסוים, לא מאפשרת להם לעשות בו שימוש ככל העולה על רוחם, והשימוש צריך להתאפשר רק בתוך הגבולות המוסכמים מראש על ידי כל משפחה ובהתאם לעולם הערכים שלכם ההורים.
עשה ואל תעשה
תוכלו להגדיל את הסיכוי ללמידה אפקטיבית באמצעות ההתנסות בניהול דמי כיס, על ידי הקפדה על מספר כללי אצבע פשוטים:
1. הילד בזבז את דמי הכיס שלו ביום אחד ובא לבקש מקדמה על חשבון דמי הכיס הבאים? לא מומלץ. הלמידה לאחריות מגיעה מתוך ההתנסות והילדים צריכים ללמוד להסתדר עם מה שיש להם כרגע ולא ממה שעתיד להינתן להם בהמשך.
2. תנו לילדים כלים לחסכון שיאפשר להם לרכוש משהו גדול ויקר יותר שהם רוצים, הסבירו להם שכדאי להפריד את הכסף שהם מבקשים לשמור מתוך הסכום הכללי, כדי לא לעשות בו שימוש במסגרת ההוצאות ה"רגילות".
3. אל תשתמשו בדמי הכיס כאמצעי לאיום או לענישה, אם קבעתם מראש שהילדים מקבלים סכום קבוע בכל שבוע או חודש – עמדו בכך גם אם התנהגותם בשאר התחומים לא מקובלת עליכם.
4. עודדו את הילדים להגדיל את הסכום העומד לרשותם באמצעות עבודה, כמובן בהתאם לגיל וליכולת, לכסף שעובדים עבורו יש ערך שונה לחלוטין מכסף שניתן ללא עבודה.
5. נסו להגיע עם הילדים להסכם על אופן השימוש הבא בדמי הכיס שלהם: 50% לחיסכון עבור מטרות גדולות, 40% לשימוש לצרכים שגרתיים ופינוקים קטנים ו 10% למתנה או תרומה לאחר.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית
התמחות: בריאות הנפש, חרדה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, אבל ואובדן, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חיים,
אזור בארץ: פרדס חנה/כרכור
שפה: עברית,אנגלית
מציעה מפגש אנושי קשוב, פתוח ומקבל, ליצירת שינוי מיטיב. מטפלת בגישה פסיכודינאמית. משלבת עבודה עם הגוף, כלים מעולם היוגה ומיינדפולנס
עובדת סוציאלית קלינית / מטפלת מינית מוסמכת
התמחות: קשיים ביצירת קשר אינטימי, בעיות במיניות וזהות מינית, דימוי ובטחון עצמי, ריקנות, יחסים בינאישיים, התמ
אזור בארץ: פתח תקווה, בקעת אונו, רמת גן , קריית אונו
שפה: עברית
ניסיון רב בטיפול פרטני בהתמודדות עם קשיים ביחסים ובזוגיות, בקשר אינטימי, מיניות וזהות מינית, דימוי עצמי, תחושת תקיעות וריקנות, בדי
מטפלת זוגית, מטפלת בזוגות וביחידים בנושאי זוגיות ומיניות.
התמחות: בעיות במיניות וזהות מינית, בעיות משפחתיות וזוגיות, הדרכת הורים, חינוך מיוחד, רילוקיישן.
אזור בארץ: עין הבשור, דרום ומטפלת אונליין
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת בזוגות ויחידים בנושאי זוגיות ומיניות, ובעלת התמחות ייחודית בטיפול בזוגות ברילוקיישן (ובחזרתם לארץ) ובהורים לילדים עם לקויות,
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הורים כמכשול לטיפול נפשי צוות אתר על הספה
באופן טבעי, ההורים מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך הטיפול בילדים, אך לעתים התנהגותם או גישתם עלולות להוות מכשול משמעותי בדרך להצלחה טיפולית.
התפתחות גופנית ומינית בגיל ההתבגרות צוות אתר על הספה
כאשר ילדינו מגיעים לבגרות המינית ולגיל ההתבגרות אנחנו נבוכים ומתלבטים. מעבר לכך, כל אדם מתפתח אחרת ולכן גם הילדים שלנו יעברו את הגיל קצת אחרת, יתחילו מאוחר יותר או מוקדם יותר ויושפעו אחרת מאיתנו, בכל זאת הם בני אדם נפרדים ואחרים.
הילד סובל מהרטבה? מה אפשר לעשות ? צוות על הספה
רוב הילדים נגמלים מהרטבת לילה עד גיל חמש, אך אחוז בני החמש שטרם רכשו שליטה על הרטבת הלילה גבוה יותר ממה שנהוג לחשוב ועומד על 15-20%.
גישות חינוך שונות בגילאי הגן צוות על הספה
זוכרים את גן הילדים שלכם? בתקופה בה כל הגנים נראו אותו דבר? עם ארגז החול, המגלשה הלוהטת בקיץ, ארוחות עשר של כריך עם שוקולד ומיץ פטל? גן היה פשוט גן ואיש לא שאל את עצמו שאלות על הגישה החינוכית שעליה מבוססת הפעילות, היום המצב שונה בתכלית.