שיעורי הבית של הילדים- כיצד נדע עד כמה להיות מעורבים?
צוות על הספה
במקרים שהילד לא מגלה מוטיבציה להכנת השיעורים, חשים הורים רבים כי זוהי אחריותם להביא למילוי המטלה הלימודית. חלקם ינסו לעורר מוטיבציה בדרכים משלהם- הצעת פרס למשל, חלקם יאיימו בעונשים או ישבו ליד הילד עד שיסיים, וחלקם אף ישלימו את שיעורי הבית במקום ילדם.
לעומתם יש הרואים בשיעורי הבית העברת אחריות על הלמידה מן המורה- אל ההורים, מעמסה מיותרת על זמנם החופשי של הילדים, וגורם מרכזי לסכסוכים בין ההורים לבין הילדים.
בפועל המצב הוא שמרבית המורים עדיין סוברים כי שיעורי הבית הינם חלק אינטגרלי ממערך הלמידה, והילדים אמורים להתמודד עם הנושא בכוחות עצמם או בסיוע הוריהם.
מחקרים מראים כי המוטיבציה של ילדים להכנת שיעורי בית היא בדרך כלל "מוטיבציה חיצונית": ציון והערכה מצד המורה או ההורה, תחרות, וכמות קטנה של שיעורים- כל הללו יעוררו מוטיבציה להכנת שיעורים.
גורם מוטיבציוני נוסף חשוב הוא רמת המסוגלות וההבנה- כשהתלמיד חש כי משימת השיעורים מותאמת ליכולותיו וכי קיים סיכוי רב להשיג ציון גבוה במטלה- רמת המוטיבציה תהיה גבוהה יותר מאשר כשקיימת תחושת אי מסוגלות וכישלון כתוצאה מהישגים נמוכים בעבר.
במקרים שהילד לא מגלה מוטיבציה להכנת השיעורים, חשים הורים רבים כי זוהי אחריותם להביא למילוי המטלה הלימודית. חלקם ינסו לעורר מוטיבציה בדרכים משלהם- הצעת פרס למשל, חלקם יאיימו בעונשים או ישבו ליד הילד עד שיסיים, וחלקם אף ישלימו את שיעורי הבית במקום ילדם.
אולם גם במקרה זה כמו בסוגיות חינוכיות אחרות, ההורים לא צריכים לעבוד במקום הילד, אלא- ליצור סביבה בה יוכל הילד לבצע את מטלותיו מתוך מוטיבציה עצמית ותוך מיצוי יכולותיו.
סביבה כזו היא סוביקטיבית ותלויה בילד, במורים ובמשפחה. הנה כמה עצות ליצירת סביבה טובה להכנת שיעורי בית עבור ילדים:
1. פינת עבודה: ישנם ילדים הזקוקים לשקט, לכסא ולשולחן על מנת לעבוד. ישנם ילדים המעדיפים לזוז או לשכב על הרצפה, וכאלו שיעדיפו לשמוע מוזיקה בזמן עבודתם. נסו להכיר את ילדיכם ולתת לו את סביבת העבודה האופטימלית לצרכיו
2. זמן העבודה: יש ילדים המעוניינים לבצע את שיעורי הבית מייד עם בואם מבית הספר, ואחרים זקוקים לזמן מנוחה. שוחחו עם הילד והחליטו מה היא השעה ביום המוקדשת למטלות הבית. אל תסכימו לשעת לילה- זה תמיד רעיון לא מוצלח. צהרים ואחה"צ הם הזמנים המתאימים ביותר.
3. אמון ונוכחות: ילדיכם זקוקים לדעת כי אתם מאמינים בהם וביכולותיהם, לשם כך הם זקוקים לכם בסביבה, אך לא קרוב מידיי. כשאתם קובעים עם הילד את זמן ומקום השיעורים- שימו לב שאתם יכולים להיות נוכחים בזמן זה בקרבת הילד, זמינים למענה על שאלות או לאמירת מילה טובה של שבח או עידוד.
4. רמת השיעורים וחוויית הצלחה: המורה נותן את שיעורי הבית בהתאם לציפיותיו מכלל התלמידים. אם אתם חושבים שילדכם זקוק להתאמה של שיעורי הבית על מנת שיחווה הצלחה, שוחחו עם המורה. אולי ימליץ המורה על איבחון לצורך קבלת התאמות, ואולי יוכל להתאים את סגנון השיעורים לילדכם מבלי לפגוע בתוכן (למשל- לאפשר לילדכם לענות על השאלות בצבעים שונים של עטים במקום בעיפרון, או לכתוב שיר במקום סיכום אקדמי, וכיו'ב)
5. זכרו תמיד כי מטרת שיעורי הבית היא להעניק לילדכם מיומנויות של למידה, אירגון זמן, וחווית הצלחה. אם הכנת השיעורים הפכה לעסק מתיש, מעורר מריבה וכשלונות- כנראה שצריך לחשב כיוון מחדש. היו תמיד בדיאלוג עם ילדכם ועם איש החינוך על מנת להפוך את חווית שיעורי הבית לחוויה מעצימה
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוג קליני מומחה- טיפול פרטני וזוגי במבוגרים
התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות במיניות וזהות מינית,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית,אנגלית
מטפל בקשיים ובאתגרים של הזמן הזה ושל המקום הזה בו אנו חיים היום. הכאב, התסכול, הבדידות, המיניות וכל מה ש'תוקע' אתכם - במסגרת טיפול
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: התמודדות עם משברי חיים,חרדה,דיכאון,אבל ואובדן,זהות-מינית ומגדרית,פוסט טראומה,קשיים בזוגיות,קשיים בתפ
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שפלה
שפה: עברית,אנגלית
עמרי יצחק – פסיכולוג קליני מומחה, עוסק בטיפול פסיכולוגי פרטני במבוגרים ומתבגרים, הדרכת הורים, טיפול בהורות, בעל ניסיון רב בטיפול ב
פסיכולוגית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, פוסט טראומה, הדרכת הורים, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, צפון תל אביב, רמת גן, גבעתיים
שפה: עברית
טיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים סביב משברי חיים, הפרעות חרדה, דכאון, OCD, טראומה, קשיים ביחסים בינאישיים ועוד. מטפלת בגישה אינטגרטי
המרכז לאבחון, טיפול רגשי בהפרעות קשב וריכוז, אוטיזם וקשיים ח
התמחות: המרכז לאבחון (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם, דידקטי, MOXO ) ,טיפול רגשי ,הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם. פסיכ
אזור בארץ: קרית טבעון, חיפה, קריות, טירת הכרמל, ישובי חוף הכרמל, אזור הצפון
שפה: עברית,רוסית,אנגלית,ערבית
המרכז מתמחה באבחונים- (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם , דידקט). טיפול רגשי, הדרכת הורים .במרכז צוות מקצועי ומנוסה של פסיכולוגים, פסיכי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
חמישה דברים שלא ידעת על ריפוי בעיסוק צוות על הספה
בשנים האחרונות רווח השימוש במושג 'ריפוי בעיסוק', אך בשונה ממקצועות טיפוליים אחרים, רוב האנשים לא יודעים מהו בדיוק ריפוי בעיסוק, למי הוא מתאים וכיצד הוא עובד. אם גם לכם יש סימני שאלה בנושא – אנחנו פה בשבילכם.
הסם הנפוץ ביותר בעולם והמשתייך למשפחת הקנביס, המריחואנה כוללת העלים המיובשים של הצמח שאותם מעשנים בתוך סיגריה מגולגלת . שמו של החומר הפסיכו - אקטיבי של הקנביס הוא Delta 9 THC והוא משנה את התודעה, מחשבה ורגשות אצל המעשן.
שינה והירדמות - תינוקות וילדים (גיל 5 חודשים ועד 5 שנים) נטי בר - יועצת שינה ומנחת הורים לגיל הרך
הגעתי למצב שאני לא ישנה בלילות! הילדה המתוקה שלי בת שנה ו7 חודשים נרדמת רק בידיים! רק ככה היא מסכימה להירדם! זה מאודדד קשה לי!
גמילה מחיתולים צוות אתר על הספה
כל ילד מגיע לגיל שבו צריך להתחיל בתהליך הגמילה מחיתולים. מעבר לשינוי הטכני של עשיית הצרכים באסלה , לגמילה יש משמעויות רחבות יותר ולכן ההחלטה מתי להתחיל בתהליך הגמילה היא החלטה משמעותית שיש לה השלכות רגשיות