איך יודעים שהילד זקוק לטיפול?
אסנת זיו גזית
אם את או אתה שואלים את עצמכם האם לפנות לעזרה מקצועית, כנראה שאתם מודאגים. אפשר לחשוב- האם אתם צריכים פגישת יעוץ, הדרכת הורים או טיפול לילד, כך או כך הדאגה שלכם שווה התייחסות, אפילו רק בשביל להירגע.
האם זה נורמלי שהוא צורח ככה כשהוא לא מקבל מה שהוא רוצה?
ולמה הוא נכנס לחרדה משתקת לפני בחינות?
למה הילדה שלי עומדת שעות מול המראה? אולי אין לה מספיק בטחון בעצמה?
הוא הולך אחרי מחדר לחדר. מפחד להיות שנייה לבד.
אין לה חברות. והיא כל היום בבית, איתנו, או עם הטלפון.
עד איזה גיל בורח פיפי בלילה?
והרשימה ארוכה ונמשכת.
אז מתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית ?
והאם כדאי להפנות את הילד לטיפול או אולי ללכת להדרכת הורים?
כמה כללים יעזרו להחליט:
1. אם יש שאלה, אז אין שאלה
אם את או אתה שואלים את עצמכם האם לפנות לעזרה מקצועית, כנראה שאתם מודאגים. אפשר לחשוב- האם אתם צריכים פגישת יעוץ, הדרכת הורים או טיפול לילד, כך או כך הדאגה שלכם שווה התייחסות, אפילו רק בשביל להירגע.
2. הסתכלו מסביבכם
השוו (קצת) לילדים אחרים וליחס הסביבה לילד שלכם- האם הוא שונה מאחרים- יותר מפוחד ונצמד? מתקשה בפרידות ובמעברים? או ההפך- לא שומר על עצמו, מסתבך, רב, מאבד חברים? האם כשאתם מגיעים לסביבה החינוכית (לגן, לביה"ס), תמצאו אותו לרוב לבד?
האם המורה, הגננת, היועצת, מתקשרת אליכם הרבה?
אם התשובה לחלק מהשאלות האלה היא חיובית, מאוד יכול להיות שהילד שלכם זקוק לעזרה.
3. התבוננו בקשר שלכם עם ילדכם
כיצד אתם חשים ביחס לקשר עם ילדכם או ילדתכן?
האם השיחה ביניכם לא זורמת לעיתים קרובות, האם אתם מוצאים את עצמכם נמנעים מאינטראקציה עם ילדך או ילדתך? האם הטלפונים שלכם ושלהם ממלאים את החלל, האם אתם ממש לא שולטים בעצמכם ומתפרצים על כל שטות?
או לחילופין - ילדכם או ילדתכן מדברים אליכם בזלזול, עושים רק מה שבא להם?
האם הקשר בינך לבין ילדך גורם לך אי נוחות אפילו באופן שקשה לך להעלות במילים ? (כי זה באמת קשה- גם להרגיש את זה, וגם לדבר על זה).
אם אמא או אבא חשים כך- כדאי לחשוב על טיפול. ישנם מספר סוגים של טיפול שיכולים להתאים: טיפול דיאדי (שהוא טיפול שמשלב הורה וילד, בד"כ קטן, במפגש משותף עם מטפל) , הדרכת הורים, או טיפול משולב לילד במקביל להדרכת הורים.
4. בדקו את הדימוי העצמי של הילד
האם הילד שלכם עסוק בלרדת על עצמו באופן קבוע- הוא או היא- דפוק, מכוערת, שמנה, טיפש, או לא שווה כלום. כשאמירות כאלו באות על בסיס קבוע, וכשאין אמירות אחרות מאזנות, צריכה להדליק נורה אדומה. במקרה כזה, לרוב מוקד הטיפול הוא הילד, ופחות ההורים.
5. בדקו את עצמכם
קראתם וקראתם, ולא באמת מצאתם את עצמכם או את ילדכם בתיאור הזה, אבל אתם עדין מודאגים? יתכן שהתשובה תהיה שאתם זקוקים לתמיכה ויעוץ.
פעמים רבות, אנחנו ההורים" סוחבים" איתנו, מטענים רגשיים. או אפשר לומר מזוודות די כבדות מילדותנו.
כאלה שמועלם לא פתחנו, ולפחות בחלק המודע שלנו- אנחנו מנסים לשכוח ולהדחיק. המטענים האלה שאולי נבעו מחרם שעברנו בביה"ס, מציונים נמוכים, מהורים נוקשים, מחוסר גבולות, או מעודף גבולות ועוד סיבות רבות ומגוונות, השאירו בנו צלקת חבויה. צלקת אשר מקשה עלינו כהורים. אנחנו יותר דאוגים, רגישים לכל רמז קטן, מנסים לעשות הכל כדי שלא יקרה לילדנו מה שקרה לנו. קוראים לזה בעגה המקצועית- השלכה.
אנחנו משליכים מעולמנו הפנימי על ילדנו. מסתבכים עם עצמנו ופעמים גם מסבכים אותם. אם הזדהית, עם הסעיף הזה, יותר מאשר עם האחרים- אולי כדאי יותר לפנות להדרכת הורים או לטיפול אישי ולעלות את כל אותם מקומות וזיכרונות שהעלו אבק, אי שם בבוידעם שכבר שכחנו שהוא עדין חי. עיבוד הילדות שלנו, והכאבים שאנחנו ההורים לא טיפלנו בהם, יכול, לעיתים קרובות, לשחרר אותנו ואת הילד שלנו, ממשא כבד.
אסנת זיו גזית
פסיכותרפיסטית ומטפלת באמנות
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית חינוכית מומחית
התמחות: קשיים: רגשיים, חברתיים ( דחיה בידוד), התנהגותיים התפרצויות זעם, הפרעות חרדה, OCD,קשב וריכוז,הדרכת הו
אזור בארץ: שרון,כפר סבא,הוד השרון,פתח תקווה
שפה: עברית
מאמינה בהתאמת השיטה הטיפולית ואורך הטיפול קצר וממוקד או ארוך לצרכיו הייחודיים של כל מטופל ומטרותיו תוך שימוש בגישות טיפוליות שונות
עובדת סוציאלית קלינית
התמחות: טיפול במתבגרים ומבוגרים, חרדה, פגיעות מיניות, דיכאון, אבל ואובדן, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חי
אזור בארץ: גבעת עדה / בנימינה / זיכרון יעקב
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת מזה כ-20 שנה בגישה הפסיכודינאמית עם שימוש בכלים של CBT. מאמינה בכוחו של המפגש הטיפולי לקדם שינוי וצמיחה, ולסייע בהתמודדויות
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מה תפקידו של פסיכולוג חינוכי צוות אתר על הספה
הפסיכולוג החינוכי מלווה ילדים במסגרות החינוך השונות, מטפל בבעיות רגישות של ילדים, מזהה את הילדים המתמודדים עם קשיים לימודיים ורגשיים במערכת, ודואג לשילובם וקידום רווחתם במסגרות הלימוד, הפסיכולוג החינוכי הוא כתובת המקצועית עבור הצוות החינוכי בכל שכבות הגיל של מערכות החינוך.
נר לי נר לי, נר לי דקיק,בחנוכה נרי אדליק ? אסנת זיו גזית
אני רוצה להדליק את נרות החנוכה לבד! חנוכה מתקרב, ואיתו מתקרבות הלביבות, הסביבונים והסופגניות. וגם הנרות. וכשכל משפחה מתכנסת סביב החנוכייה ושרה "מעוז צור" ו"נר לי דקיק", מבקש הקטן, רק בן חמש להחזיק את השמש ולהדליק נרות לבד.
איך לטפל בהתמכרות לאכילה? צוות על הספה
האוכל בעולם המודרני, חדל כבר מזמן להיות רק אמצעי הזנה חיונית והישרדות הגוף ,הופך לנשוא מורכב הרבה יותר. אנשים מנהלים מערכות יחסים מורכבות עם אוכל מהווה, עבור חלקם, גורם מנחם מול קשיי החיים, סמל סטטוס, אמצעי בילוי ודרך להבעה עצמית.
אלימות במשפחה – מה עושים ולמי פונים? צוות על הספה
במאמר זה נסקור את הדרכים בהן אלימות במשפחה יכולה להופיע, ניתן לכם רשימת סימנים שכדאי לשים לב אליהם כדי להבין אם אתם, או מישהו בסביבתכם, נתון לגילויי אלימות ונציע דרכים להתמודד עם המצב המורכב.