מהן לקויות למידה ולמי מגיע אבחון?
צוות על הספה
רק מי שיש לו בעיה אמיתית במיומנויות הלמידה זקוק להתאמה על מנת שיוכל להצליח בלמידה. זו איננה 'הקלה' המחולקת כך סתם, אלא התאמה אישית של דרכי הלמידה אל התלמיד לקוי הלמידה. כך למשל, הארכת זמן תעזור לילד שיש לו קושי בהבנת הנכתב או לילד עם הפרעת קשב, ולילד עם לקות מסוג דיסגרפיה תינתן התאמה של התעלמות משגיאות כתיב. הכול לפי צרכי הילד וקידומו.
מהי לקות למידה?
לקות למידה זו הפרעה על בסיס נוירולוגי שבה יש לאדם קושי קבוע במיומנויות לימודיות. ישנם כמה סוגים עיקריים של לקות למידה: דיסלקציה - לקות למידה בתחום השפתי. כמו: קריאה לא מדויקת או איטית שדורשת מאמץ רב, קושי בהבנת הקריאה, קושי באיות וקושי בכתיבה. דיסקלקוליה- לקות למידה בתחום המתמטי כמו: קושי בהבעה בכתב קושי בהבנת המספר, עובדות או חישובים, קושי בהסקה מתמטית. ישנה גם לקות הנקראת דיסגרפיה - לקות בכתיבה שמתבטאת בשגיאות כתיב רבות, אחיזת עפרון לא תקינה, לחץ רב או מועט מדי על כלי הכתיבה.
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז גם היא הפרעה שמשפיעה לרעה על התפקוד הלימודי אך היא אינה נכללת בלקויות הלמידה, אלא עומדת כהפרעה בפני עצמה. פעמים רבות תלמידים שיהיו מאובחנים עם לקות למידה ספציפית יהיו מאובחנים גם עם לקות קשב וריכוז אך אין זה בהכרח. הפרעת קשב וריכוז מתאפיינת בחוסר קשב ולעתים בהיפראקטיביות. חוסר הקשב יכול להתבטא בקושי לשים לב לפרטים, קושי לשמר את הקשב בפעילות או משחק, חוסר הקשבה כאשר מדברים ישירות אל הילד, קושי בארגון וסיום משימות, הימנעות, שכחנות ועוד. היפראקטיביות יכולה להתבטא בתנועתיות רבה, עזיבה של מקום ישיבה כאשר מצופה להישאר, קושי להשתתף במשחק בשקט, דיבור מופרז, התפרצות עם תשובות, אימפולסיביות, הפרעה לאחרים ועוד.
לקויות הלמידה מתחילות להופיע בגיל בית הספר, כאשר המיומנויות הן נמוכות באופן משמעותי מהרמה הצפויה לפי הגיל. ניתן לאבחן לקות למידה רק כשהקשיים לא מאובחנים במסגרת מוגבלות שכלית התפתחותית, לקות ראייה או שמיעה, הפרעה נפשית, קושי פסיכולוגי-חברתי או הוראה לקויה. הפרעות קשב וריכוז מתחילות גם הן מתחת לגיל 12, וכדי לקבל אבחנה הסימפטומים צריכים להתקיים גם מעבר לתחום הלימודי. חשוב שנזכור שלא כל מוסחות היא הפרעת קשב ולא כל קושי בהבנה הוא לקות למידה לכן אם עולה חשד להפרעה יש צורך לקבל חוות דעת מקצועית.
הילד הרגשי
לקות למידה היא תופעה שיכולה לגרום לתחושות רגשיות לא קלות אצל הילד. התחושה שהוא תמיד נמצא בעיכוב בהשוואה לשאר הילדים, שהוא איננו מבין את מה שכולם מבינים, שמשהו אצלו כביכול "לא תקין" - יכולות לגרום לו להרגיש אשמה, בושה ולחוות דימוי עצמי נמוך. הקושי הרגשי משפיע לרעה על התפקוד הלימודי ולהפך. לכן חשוב לחזק את הכוחות החיוביים של הילד ובמקביל לטפל בקשייו הלימודיים.
אבחונים והתאמות
הטיפול בילד עם לקות למידה או הפרעת קשב נעשית לאחר הכוונה של היועצת החינוכית וקבלת כל המידע על תפקוד הילד. לעתים יש צורך באבחון התפקוד הלימודי (דידקטי) ולעתים יש צורך באבחון יותר מקיף הכולל גם את החלק הרגשי (פסיכודידקטי). בהפרעות קשב וריכוז ההפניה היא לרוב לנוירולוג או לפסיכיאטר. מטרת האבחון היא לזהות את הקושי הספציפי של הילד ולקבל המלצות להתאמות לימודיות.
חשוב לזכור שזוהי איננה הקלה אלא התאמה. כלומר, האבחון אינו מתנה וההתאמה איננה פרס. רק מי שיש לו בעיה אמיתית במיומנויות הלמידה זקוק להתאמה על מנת שיוכל להצליח בלמידה. זו איננה 'הקלה' המחולקת כך סתם, אלא התאמה אישית של דרכי הלמידה אל התלמיד לקוי הלמידה. כך למשל, הארכת זמן תעזור לילד שיש לו קושי בהבנת הנכתב או לילד עם הפרעת קשב, ולילד עם לקות מסוג דיסגרפיה תינתן התאמה של התעלמות משגיאות כתיב. הכול לפי צרכי הילד וקידומו.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
התמחות: בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: שרון,עמק חפר,חדרה
שפה: עברית
מדריכה מטפלים ומטפלת במבוגרים ומתבגרים, זוגות ומשפחות וביחסי הורים וילדיהם (הצעירים או הבוגרים). בעלת ניסיון קליני רב בטיפול המבוס
פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
התמחות: טיפול זוגי ו/או משפחתי,זוגיות פרק ב', קשיי תקשורת ביחסים, טיפול במתבגרים, יחסי הורים וילדים, הדרכת ה
אזור בארץ: ירושלים,מודיעין
שפה: עברית,אנגלית
אני מאמינה בצורך העמוק שלנו בקשר עם בני אדם ובהשפעה שלו על הרווחה הנפשית ועל ההתפתחות שלנו כיחידים, כזוג וכמשפחה.כולנו ניתקל בקשיי
פסיכולוגית רפואית מומחית ופסיכותרפיסטית CBT
התמחות: נכויות ומחלות כרוניות,דיכאון,חרדה ופוביות,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,הדרכת הורים,טיפול במתב
אזור בארץ: צפון, משגב, ישוב קהילתי טל אל, חיפה והקריות
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגיה רפואית הינה תחום המחבר בין גוף לנפש. לכן בטיפול משולבים כלים פיסיים כגון נשימות וכלים מנטליים ורגשיים. בנוסף אני מתמחה
עובדת סוציאלית קלינית
התמחות: חרדה ופוביה ,דיכאון ,אבל ואובדן ,פוסט טראומה, התמודדות עם משברים, נפגעי אלימות, נפגעי יחסים נרקסיסטי
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת גן,גבעתיים,אונליין
שפה: עברית,אנגלית
טיפול בטראומה, חרדה, OCD, דימוי עצמי נמוך, דיכאון, קושי ביצירת זוגיות, נפגעי יחסים נרקסיסטיים-פסיכופתיים ורעילים, נפגעי אלימות, מש
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
דמי כיס לילדים – למה, כמה ואיך? צוות על הספה
מתן דמי כיס לילדים היא פרקטיקה נפוצה אצל חלקים נרחבים באוכלוסייה. בעוד שבעבר נטו הורים לראות במתן דמי כיס פתרון פרקטי, שמאפשר לילדים לרכוש דברים קטנים לעצמם, הרי שהיום, הורים רבים רואים בכך גם הזדמנות לחינוך פיננסי מעשי
אמהות ובנות הילה שבורון
אימהות היא דבר מסובך. דויד גרוסמן כתב בספרו "שתהיי לי הסכין" שהמילה אימהות מורכבת משתי מילים אי- מהות. הסתירה הפנימית בין נקודת המבט שמציע דויד גרוסמן לתחושה העמוקה כי ההורות היא המהות הכי עמוקה וחשובה שלנו מדגישה את המורכבות של ההורות בכלל ואת האימהות לבנות בפרט.
ביישנות אצל ילדים קטנים צוות על הספה
כולנו היינו רוצים לראות את ילדינו מרגישים בטוחים בסביבתם החברתית, מדברים ללא קושי מול אנשים אחרים, מובילים ומנהיגים. במציאות, חלק גדול מהילדים מתקשים באזורים הללו ולוקח להם זמן ליצור אינטראקציות חברתיות. מהו מקור הביישנות אצל ילדים? ומה אתם ההורים יכולים לעשות כדי לסייע.
טורטיקוליס - מה זה בכלל? נעמה גוטמן- וייזר, פיזיותרפיסטית
בשנים האחרונות יותר ויותר תינוקות מאובחנים כבעלי ? טורטיקוליס או אסימטריה צווארית.