איך לבחור תחפושת לפורים?
צוות אתר על הספה
ילדים נוטים לבחור הרבה אביזרים נלווים, מה שמתברר לא כל כך נוח כאשר הולכים לגן או לבית הספר עם משלוח מנות, חרב, כובע, משקפים, מסיכה, וכו וכו.... אל תשתגעו איתם ברגע הקנייה וחשבו במה באמת יוכל הילד להשתמש. למסגרות החינוך יש הנחיות לגבי האביזרים המותרים לשימוש בפורים. היבט חשוב נוסף הוא בטיחות התחפושת- שלא תהיה דליקה, שלא תסכן את הילד או את סביבתו.
יש משהו נפלא ומרגש במרחב שמאפשר החג הזה לפנטזיה ולדימיון. יחד עם זאת, התחפושות הפכו יקרות מאוד, רוב התחפושות עשויות מחומרים שיכולים להיות לא נוחים ואף מטרידים. ילדים צעירים עוברים מהר מאוד מהתרגשות לפחד ורתיעה.
אז איך בוחרים תחפושת ומתכוננים לפורים בלי לקחת הלוואה, ובלי בכי והיסטריה?
תיאום ציפיות- ילדים מוצפים מההיצע בחנויות, בגיל מבוגר יותר נמצאים בסוג של תחרות או לחץ חברתי סביב בחירת התחפושת. למי תהיה תחפושת מוצלחת יותר? עדכנית יותר? מפחידה או מרשימה יותר? הם מלאים תכניות והורים רבים מוצאים את עצמם מתרוצצים ברחבי הארץ במסע איסוף האביזרים ומציאת התחפושת האולטימטיבית. רוב הילדים גם בגיל בית הספר זקוקים לתיווך ולסיוע בחשיבה ובתכנון.
הורים רבים בעצמם לפעמים עלולים לאבד פרופורציות. זכרו כי מדובר בתלבושת לכמה שעות בלבד. עבור רוב הילדים- לכמה דקות בלבד, כי אחרי ההופעה הראשונית מתחילים להתפשט כי רוצים להנות מהמסיבה ולשחק והתחפושת לא מאפשרת להם לעשות זאת. הילדים, מלאי דימיון מצליחים לראות את הפנטזיה מתגשמת גם בתחפושת פשוטה. המבוגרים, לרוב הם אלו הזקוקים לביצוע המושלם.
שבו עם ילדכם לשיחה על התחפושת שרוצים. מצד אחד- אל תחליטו עבורם ותמהרו להזמין באינטרנט תחפושת מחו"ל שהם בכלל לא רוצים. מצד שני- תנו להם ללכת עם הפנטזיה וזכרו שפורים יש רק פעם בשנה. שאלו אותם איזה סוג תחפושת רוצים, מהם הרצונות מאחורי הרעיון- האם לילדה חשוב שתהיה שמלה נפוחה עם נצנצים (ושם התחפושת – ברבי/ מלכת הפרחים...- לא באמת חשוב או שהבן פשוט רוצה שזה יהיה מפחיד)- או שהם רוצים דמות מאוד מסויימת שראו/ מכירים/ דיברו עליה בכיתה. בדקו האם הרעיון עליו חשבו ניתן למימוש בגבולות היכולת- של הזמן, של הקיים ושל המחיר. חשוב לקיים את השיחה מראש כדי להספיק להתארגן ואם לא תמצא התחפושת הראשונה יהיה לילד זמן להתרגל לרעיון חדש. מצד שני- החלטה מוקדמת מדי עלולה להוביל לכך שעד שיגיע היום המיוחל הוא ישנה את דעתו והתחפושת תעמוד מיותמת בבית ללא שימוש.
כאשר הוחלט על רעיון- החליטו האם אתם רוצים להכינה בבית או לקנות מוכנה. בדקו כמה עשויה לעלות התחפושת והאם מתאימה לכם העלות הזו או הטירחה הכרוכה בהכנה.
מדידות- חשוב למדוד תחפושת בחנות. לראות אם קל ללבוש /להסיר אותה, אם הילד מצליח לזוז בנוחות, לשבת, לרוץ עם התחפושת. כמו כן חשוב לתאם עם הילד ציפיות לגבי עונת השנה וכמות הבד של התחפושת. התזמון של פורים הוא בעייתי- יכול להיות חמסין באותה מידה שיתכן גשם וקור. האם בכל מזג אויר ניתן יהיה ללבוש את התחפושת? חשוב לתאם עם הילד ציפיות לגבי הלבוש מתחת/ בנוסף. פעמים רבות קונים תחפושת קייצית מאוד וכשמגיע פורים ויורד גשם- הילדים לא מוכנים ללבוש בגדים מתחת או מעיל מעל.
האם לילד יש רגישות לבדים מסויימים המפריעים להם במגע על העור? תחפושות עשויות לרוב מבדים סינטטיים הנוטים להיות מגרדים מאוד. הרוכסנים אינם תפורים היטב ותמיד יש משהו שלא נסגר טוב. בדקו היטב שהאופן בו התחפושת לבושה על הילד מקובלת עליכם. האם היא חשופה מדי? האם חונקת?
ילדים נוטים לבחור הרבה אביזרים נלווים, מה שמתברר לא כל כך נוח כאשר הולכים לגן או לבית הספר עם משלוח מנות, חרב, כובע, משקפים, מסיכה, וכו וכו.... אל תשתגעו איתם ברגע הקנייה וחשבו במה באמת יוכל הילד להשתמש. למסגרות החינוך יש הנחיות לגבי האביזרים המותרים לשימוש בפורים. היבט חשוב נוסף הוא בטיחות התחפושת- שלא תהיה דליקה, שלא תסכן את הילד או את סביבתו.
איפור- תחפושות מסויימות דורשות איפור מורכב. ילדות רבות רוצות הרבה איפור "של גדולות". נכון שזה פורים, וזה הזמן לממש פנטזיות- אבל ערכים חינוכיים אינם נעלמים ביום זה וחשוב שתהיו מאוד ברורים לגבי הקווים הכלליים. איזה איפור אתם יכולים לעשות (בהתחשב ביכולות האמנותיות שלכם, בזמן העומד לרשותכם לאפר את כל הילדים בבית וכו) ומה לא מתאים. אל תחכו ליום עצמו שצריך להיות הפנינג שמח – שאליו יתנקזו התסכולים.
פחדים- ילדים צעירים מאוד רוצים להתחפש ונפוץ מאוד שביום החגיגה מפחדים מאוד ואינם מוכנים ללבוש תחפושת. קודם כל, הם לא חייבים. אל תלחצו. לא יקרה כלום אם ילכו לגן ללא תחפושת. כדי לנסות ולהמנע חשוב לעשות חשיפה מוקדמת החל מכמה ימים לפני פורים- לתת לילד לגעת בתחפושת כשהיא בשקית, אח"כ להוציא אותה ולתלות אותה בבית. שהילד יוכל להסתכל עליה מרחוק, ולהתקרב ולגעת כאשר ירגיש בנוח. אח"כ לחכות שיבקש למדוד אביזר אחד, אולי רק כובע או רק להחזיק מניפה.אולי רק איפור. תאפשרו מרחב ואל תהפכו את העניין למלחיץ ומעורר מצוקה יותר ממה שהוא כבר. הפעלת לחץ על הילד והתעסקות ללא הרף התחפושת תשיג את ההיפך- הילד יקשר את התחפושת עם רגשות אשם, חרדה ואכזבה. אפשר להציע לו לשלוח את התחפושת לגן בשקית אם ירצה לעשות איתה משהו במהלך היום. אולי רק ירצה להראות אותה לחבריו מבלי ללבוש אותה- גם זה בסדר!
גם אם ילד לא התחפש בגיל שלוש – זה לא אומר שלא ירצה להתחפש כשהיה בן 4...
משלוחי מנות
ברוב הגנים ובתי הספר מגדירים מראש מה לשים במלוח מנות כדי לא ליצור תסכול עבור ילדים שיקבלו משלוח מנות קטן במיוחד. זה רעיון מעולה. אפשר גם ליצור ביחד את המיכל או להכין ברכה מושקעת או מתנה קטנה מעשה ידי הילד ואת הממתקים להציע לגן /כיתה לקנות במרוכז. בסופו של דבר המהות של פורים היא הנתינה וחבל לשכוח זאת.
והכי חשוב- משנכנס אדר מרבים בשמחה!
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית ומומחית לטיפול בחרדות ומשברי חיים
התמחות: חרדות, חרדה חברתית, משברי חיים, מעברים ושינויים, דימוי עצמי, קשיי קשב וריכוז, טיפול בטראומות, בריאות
אזור בארץ: רעננה, הוד השרון, הרצליה, כפר סבא, השרון
שפה: עברית
טיפול רגשי וטיפול cbt במבוגרים, מתבגרים וילדים במצבי משבר וחרדות - הבנה של הקושי עמו מתמודדים הכוונה, ייעוץ, ליווי וטיפול נפשי. מ
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: טיפול בחרדות ומתחים וטראומה, במועקה וכאב נפשי, בתקופות של אתגרים ושינויים, שאלות לגבי קריירה וזוגיות
אזור בארץ: להבות הבשן, גליל עליון, קרית שמונה, צפון רמת הגולן, ראש פינה.
שפה: עברית, אנגלית
פסיכולוגית קלינית מומחית, עם ניסיון ארוך שנים בבריאות הנפש של מבוגרים ילדים ונוער; מטפלת בקליניקה פרטית בקיבוץ להבות הבשן, וכן טי
פסיכותרפיסטית דינמית ממוקדת בשילוב CBT
התמחות: פוסט טראומה, חרדה ודכאון, אבל ואובדן, התמכרויות, מחלות כרוניות, מחלות סופניות, בריאות הנפש, התמודדות
אזור בארץ: שרון,נתניה ורעננה
שפה: עברית,אנגלית
לאורך השנים ליוויתי מטופלים שהתמודדו עם מצבי משבר בחייהם, קשיים רגשיים, חרדות, טראומות, קשיים במסגרת המשפחה וקונפליקטים מסוגים שונ
פסיכולוג קליני
התמחות: חרדה ומתח, פוסט טראומה, דיכאון ומצבי משבר, בעיות משפחתיות וזוגיות, קבלת החלטות בצמתי חיים, פיתוח איש
אזור בארץ: כפר סבא, רעננה, אזור השרון / קליניקה נוספת במודיעין
שפה: עברית, אנגלית
מקבל לטיפול פסיכולוגי בכפר סבא ובמודיעין ובמקרים מסוימים גם באמצעות הזום. ליצירת קשר ניתן לשלוח הודעה באמצעות המייל: oren@kaplan.
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הכירו את ה אבהות החדשה מיכל דביר קורן
הם יותר מעורבים בגידול ילדים, יותר עוזרים בבית ויותר תומכים בבת זוגן הקרייריסטית – הכירו את האבות החדשים - מעורבים יותר בגידול ילדים אך עדיין רבים מהם חשים שהם רק עוזרים לאם ולא באמת מחליפים אותה.
לחוד וביחד השלבים החשובים בטיפול הזוגי דליה אראל פסיכותרפיסטית
השלבים החשובים בטיפול הזוגי הם: אבחנה והערכה. תפקידה של ההערכה הטיפולית הוא : בנית תוכנית טיפולית מתוך התכנים הבעייתיים שאובחנו ,בהתאם לגישתו הטיפולית של המטפל.
למה טיפול קבוצתי עוזר לייצר שינוי ותנועה ולהשתחרר מתקיעות וחסמים טוב יותר מטיפול פרטני? טל זנגר, פסיכולוגית, פסיכותרפיסטית קבוצתית
פעמים רבות שואלים אותי (מעט בפליאה)- מה, בטיפול קבוצתי נשב ממש באותו חדר באותו זמן עם מטופלים אחרים? ונדבר על הדברים הכי אישיים שלנו..? אז ממש כך.
טיפים להתמודדות ילדים בגילאי גן ויסודי עם מחשבות מדאיגות ורגשות חרדה ופחד בימים אלו: שירי מועלם M.S.W
בימים אלה שהילדים בבית ועולות המון חרדות ודאגות סביב הקורונה וחוסר הוודאות הכללי במדינה ובעולם, משתפת אתכם במספר טיפים ותרגילים שיכולים לעזור לילדים, בעיקר בגילאי גן ויסודי